EPN-V2

M5GMT3100 Mathematics, Subject 4 Course description

Course name in Norwegian
Matematikk, emne 4
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Mathematics, Grade 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GMT1100 Matematikk, emne 1.

Sentralt i emnet er arbeid med ulike sider av geometri og måling. I den sammenheng arbeides det også med utvikling av matematisk språk og tenkning med vekt på bevis og matematisk teoribygging. I dette emnet fordyper studenten seg i noen av de matematikkdidaktiske og matematikkfaglige temaene fra matematikk 1. Blikket er mer rettet mot forskning enn i matematikk 1. En vesentlig del av dette emnet er å gjennomføre et utviklingsarbeid.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har dybdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10
  • har kunnskap om matematiske læring- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
  • har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk og ulike syn på læring av matematikk
  • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
  • har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold på de ulike trinnene i grunnskolen og i videregående skole og om overgangene fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole
  • har kunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer og om matematisk teoribygging
  • har kunnskap om ulike teorier for læring, og om sammenheng mellom læringssyn og fag- og kunnskapssyn
  • har kunnskap om metoder innenfor matematikkdidaktisk forsking

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
  • kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
  • kan formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5-10
  • kan gjennomføre enkle matematikkdidaktiske undersøkelser
  • kan bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen praksis
  • kan arbeide teoriforankret og systematisk med å forebygge og oppdage matematikkvansker og tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker

Generell kompetanse

Studenten

  • kan initiere og lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning
  • kan delta og bidra i FoU-prosjekt og andre samarbeidsprosjekt med tanke på å forbedre matematikkfagets undervisningspraksis

Content

Bestått-Ikke bestått.

Teaching and learning methods

Arbeidet med FoU-oppgaven er organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og innlevering av skriftlig oppgave. Hver kandidat vil få oppnevnt en faglig veileder. Temaområde, problemstilling og opplegg for oppgaven skal godkjennes av veileder.

Undervisningen i emnet skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for oppgavearbeidet. Sentrale temaer for denne undervisningen er

  • utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
  • seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
  • forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
  • skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket

Oppgaveskrivingen er en problemløsningsprosess, der studenten gjennom en systematisk og etterprøvbare metoder skal belyse den valgte problemstillingen. En del av dette vil gjerne være å utarbeide en oppdatert kunnskapsoversikt. Studenten vil også ofte samle et erfaringsmateriale og bruke aktuell utdanningsvitenskapelig metode til å undersøke, systematisere og belyse materialet. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt pensum og selvvalgt pensum. Omtaler, analyser og vurderinger i oppgaven skal være solid faglig utviklet og underbygget.

FoU-oppgaven er et individuelt arbeid. Framstillingen skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig og faglig forfatterskap.

Course requirements

Studenten skal gjennomføre praksisstudier ved operasjonsavdelinger eller dagkirurgiske enheter, 1 dag gjennomføres ved en sterilsentral.

Gjennom praksisstudiene skal studenten få variert erfaring i arbeid med ulike aldersgrupper, målgrupper og problemstillinger innen ortopedi og bløtdelskirurgi. I tillegg kan praksisstudiene organiseres slik at studenten også får erfaring fra andre kirurgisk spesialiteter. Det bør legges til rette for at studenten får erfaring med både dag- og vaktarbeid i pasientens behandlingskjede i spesialisthelsetjenesten. Studenten skal selvstendig ivareta operasjonssykepleiers funksjons- og ansvarsområder ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling til akutt og/eller kritisk syke pasienter. Det forventes at studenten viser tydelig faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av operasjonssykepleie. Studenten skal under veiledning ivareta operasjonssykepleiers funksjons- og ansvarsområder ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling til akutt og/eller kritisk syke pasienter. Det forventes at studenten viser tydelig faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av operasjonssykepleie.

Assessment

MASOPPRA20 Praksisstudier i operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder, trinn 2 må være bestått for å kunne påbegynne dette emnet.

Permitted exam materials and equipment

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan kritisk vurdere operasjonssykepleierens funksjon og ansvar for å kunne ivareta akutt og/eller kritisk syke pasienter i en sårbar, kritisk og livstruende fase
  • kan kritisk vurdere infeksjons- og skadeforebyggende arbeid
  • kan drøfte kirurgisk undersøkelse og behandling, kirurgiske instrumenter, deres bruksområder og sterilforsyningskjeden
  • kan kritisk vurdere klargjøring, bruk og risikomomenter ved relevant medisinsk utstyr og teknologi i behandling, undersøkelse og overvåkning av pasienten
  • kan vurdere lover, forskrifter og informasjonssikkerhet knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy

Ferdigheter

Studenten

  • kan selvstendig arbeide med praktiske og teoretiske problemstillinger, og utøve operasjonssykepleierens koordinerende og sterilt utøvende rolle ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling
  • kan igangsette behandling i prioritet rekkefølge, i samsvar med egen kompetanse og innenfor rammen av lover og bestemmelser
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor avansert medisinsk behandling og operasjonssykepleie
  • kan redusere stress, smerte og ubehag, og ivareta pasientens psykososiale behov ved avansert medisinsk behandling og operasjonssykepleie
  • kan gjennomføre observasjoner og kliniske vurderinger i den tiden pasienten er under kirurgisk undersøkelse og/eller behandling
  • kan handle kompetent i kritiske, akutte og komplekse situasjoner
  • kan ivareta pasientsikkerheten ved risikofylte overganger
  • kan gjennomføre systematiske kliniske vurderinger av den elektive og akutt og eller kritiske syke operasjonspasienten og anvende relevant kunnskap for klinisk beslutningstaking og handling relatert til symptomer og kliniske tegn på manglende dekning av grunnleggende behov
  • kan med personsentrert tilnærming, kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende, identifisere og analysere risikofaktorer relatert til pasient og inngrep, samt iverksette tiltak for å forebygge komplikasjoner
  • kan observere, gjøre kliniske vurderinger og iverksette relevante smittevernstiltak, rettet mot pasienten, miljøet og aktuell kontekst, inkludert aseptisk arbeidsmetode og infeksjonskontroll kan identifisere akutte situasjoner
  • kan kontrollere, klargjøre og anvende relevant teknologi inkludert medisinsk utstyr, kirurgiske instrumenter og operasjonsmateriell
  • kan forebygge komplikasjoner og prioriterer pasientens sikkerhet i enhver situasjon
  • kan bruke relevant kunnskap i selvstendig gjennomføring av kirurgisk leiring av operasjonspasienten og forebygging av skade relatert til leiringen
  • kan forebygge og behandle utilsiktet hypotermi
  • kan ivareta pasientens personvern og sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • kan anvende digital kompetanse, bistå i utvikling, implementering og bruk av egnet teknologi på individ- og samfunnsnivå
  • kan analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for utøvelse og dokumentasjon av operasjonssykepleie
  • kan anvende pedagogisk prinsipper i undervisning og veiledning av studenter og kolleger
  • kan evaluere, kvalitetssikre og dokumentere eget arbeid
  • kan analysere uønskede hendelser og bidra til systematisk læring
  • kan analysere og vurdere tilgjengelige ressurser og bærekraft i prioritering, koordinering, ledelse, administrering, iverksetting og evaluering av operasjonssykepleie

Generell kompetanse

Studenten

  • har handlingskompetanse og bidrar til å ivareta pasientsikkerheten i operasjonssykepleie
  • kan analysere pasientens helsekompetanse og anvende kulturforståelse i vurdering, planlegging, gjennomføring og evaluering av operasjonssykepleie
  • kan analysere relevante etiske problemstillinger innen operasjonssykepleie med utgangspunkt i relevant fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan analysere, vurdere og håndtere komplekse, akutte og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
  • kan kommunisere, og stimulere til å samhandle tverrprofesjonelt i komplekse pasientsituasjoner i et høyteknologisk miljø
  • kan bidra til et godt fysisk og psykososialt arbeidsmiljø, og delta aktivt for å bearbeide egne og kollegers opplevelser og reaksjoner i forbindelse med arbeidet
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å lede, både i den sterilt utøvende og koordinerende og kjenner andre profesjoners kompetanse og identifisere når det er behov for deres kompetanse

Grading scale

For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

  • Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
  • Selvvurdering og utfylt vurderingsskjema leveres til midtveis- og sluttvurdering.
  • Undervisning og/ eller veiledning til pasient/ sykepleiestudent/ operasjonssykepleie/ medstudent. Læringsutbyttet skal konkretiseres i et refleksjonsnotat.
  • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter:

    • Simulering
    • Refleksjonsgrupper
    • Undervisning og veiledning

Examiners

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbytte for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet og kriterier for skikkethetsvurdering. For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det 90 % tilstedeværelse. For mer informasjon se generell del av programplanen om vurdering i praksis.