EPN-V2

M5GMT2101 Mathematics, Subject 4 Course description

Course name in Norwegian
Matematikk, emne 4
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Ingen forkunnskapskrav.

Required preliminary courses

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan:

  • gjøre rede for den deriverte som momentan endring og for det ubestemte integralet som antiderivert
  • ta utgangspunkt i definisjonen av den deriverte, og gjøre rede for hvordan man kan bestemme en tilnærmet verdi av den deriverte numerisk
  • regne ut eksakte verdier for den deriverte og den antideriverte ved å bruke analytiske metoder
  • bruke den deriverte til å løse optimaliseringsproblemer
  • forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som areal, arealmoment, volum og buelengde
  • bruke numeriske og analytiske metoder til å beregne bestemte integraler
  • bruke numeriske metoder til å beregne tilnærmede løsninger av differensiallikninger
  • bruke analytiske metoder til å finne formler for løsningen av noen differensiallikninger
  • regne med komplekse tall
  • regne med vektorer, matriser og determinanter
  • overføre totalmatriser for lineære likningssystemer til redusert trappeform
  • gjøre rede for betingelser som må være oppfylt for å kunne beregne den inverse til matriser
  • gjøre rede for antall løsninger til et lineært likningssystem
  • bruke dataverktøy til å løse problemer i lineær algebra
  • løse likninger numerisk

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer
  • drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse differensiallikninger
  • sette opp, velge egnet løsningsmetode og løse differensiallikninger for praktiske problemer innen bygg- og energiteknikk.
  • drøfte numeriske metoder for å løse likninger
  • drøfte metoder for å løse lineære likningssystemer.

Generell kompetanse

Studenten kan

  • vurdere resultater fra matematiske beregninger
  • forklare og bruke grunnleggende numeriske algoritmer som inneholder kodeelementene tilordning, for- og while-løkker og if-tester.
  • skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
  • overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses - analytisk eller numerisk.
  • bruke matematiske metoder og digitale verktøy som er relevante for bygg- og energiteknikk.
  • bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger
  • vurdere egne og andre studenters faglige arbeider, og formulere skriftlige og muntlige vurderinger av disse arbeidene på en faglig korrekt og presis måte.

Learning outcomes

Undervisningen i emnet foregår på campus og er organisert i arbeidsøkter. I arbeidsøktene skal studentene diskutere i grupper, øve individuelt, bruke numerisk programvare, øve på problemløsning og vurdere eget og andres arbeid.

Content

  • Geometri og måling.
  • Utvalgt tema til fordypning.
  • Bevis og teoribygging i matematikk.
  • Matematikkdidaktisk forskning og forskningsmetode, herunder Lesegruppe 2.
  • Arbeid med matematikkvansker

Teaching and learning methods

Ingen

Course requirements

Mappeeksamen med følgende krav:

- Individuell flervalgseksamen under tilsyn på 2 timer (utgjør anslagsvis 1/3 av sluttkarakteren)

- Individuell avsluttende skriftlig innlevering hvor oppgaveteksten publiseres tre døgn før innleveringsfristen (utgjør anslagsvis 2/3 av sluttkarakteren)

Mappen vurderes helhetlig med én karakter.

Eksamensresultatet kan påklages.

Assessment

Flervalgseksamen under tilsyn: Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk.

Avsluttende skriftlig innlevering: Alle hjelpemidler tillatt.

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala A-F.

Grading scale

En intern og en uavhengig sensor.

Examiners

Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: MEK1000, TRFE1000, ELFE1000, EMFE1000, KJFE1000, MAFE1000, DAFE1000, FO010A og FO010D. Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.