Programplaner og emneplaner - Student
M5GMT2101 Mathematics, Subject 4 Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk, emne 4
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Ingen forkunnskapskrav.
Required preliminary courses
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan:
- gjøre rede for den deriverte som momentan endring og for det ubestemte integralet som antiderivert
- ta utgangspunkt i definisjonen av den deriverte, og gjøre rede for hvordan man kan bestemme en tilnærmet verdi av den deriverte numerisk
- regne ut eksakte verdier for den deriverte og den antideriverte ved å bruke analytiske metoder
- bruke den deriverte til å løse optimaliseringsproblemer
- forklare hvordan man kan bruke det bestemte integralet til å regne ut størrelser som areal, arealmoment, volum og buelengde
- bruke numeriske og analytiske metoder til å beregne bestemte integraler
- bruke numeriske metoder til å beregne tilnærmede løsninger av differensiallikninger
- bruke analytiske metoder til å finne formler for løsningen av noen differensiallikninger
- regne med komplekse tall
- regne med vektorer, matriser og determinanter
- overføre totalmatriser for lineære likningssystemer til redusert trappeform
- gjøre rede for betingelser som må være oppfylt for å kunne beregne den inverse til matriser
- gjøre rede for antall løsninger til et lineært likningssystem
- bruke dataverktøy til å løse problemer i lineær algebra
- løse likninger numerisk
Ferdigheter
Studenten kan:
- anvende den deriverte til å modellere og analysere dynamiske systemer
- drøfte ideene bak noen analytiske og numeriske metoder som brukes for å løse differensiallikninger
- sette opp, velge egnet løsningsmetode og løse differensiallikninger for praktiske problemer innen bygg- og energiteknikk.
- drøfte numeriske metoder for å løse likninger
- drøfte metoder for å løse lineære likningssystemer.
Generell kompetanse
Studenten kan
- vurdere resultater fra matematiske beregninger
- forklare og bruke grunnleggende numeriske algoritmer som inneholder kodeelementene tilordning, for- og while-løkker og if-tester.
- skrive presise forklaringer og begrunnelser til framgangsmåter, og demonstrere korrekt bruk av matematisk notasjon
- overføre et praktisk problem fra eget fagområde til matematisk form, slik at det kan løses - analytisk eller numerisk.
- bruke matematiske metoder og digitale verktøy som er relevante for bygg- og energiteknikk.
- bruke matematikk til å kommunisere om ingeniørfaglige problemstillinger
- vurdere egne og andre studenters faglige arbeider, og formulere skriftlige og muntlige vurderinger av disse arbeidene på en faglig korrekt og presis måte.
Learning outcomes
Undervisningen i emnet foregår på campus og er organisert i arbeidsøkter. I arbeidsøktene skal studentene diskutere i grupper, øve individuelt, bruke numerisk programvare, øve på problemløsning og vurdere eget og andres arbeid.
Content
- Geometri og måling.
- Utvalgt tema til fordypning.
- Bevis og teoribygging i matematikk.
- Matematikkdidaktisk forskning og forskningsmetode, herunder Lesegruppe 2.
- Arbeid med matematikkvansker
Teaching and learning methods
Ingen
Course requirements
Mappeeksamen med følgende krav:
- Individuell flervalgseksamen under tilsyn på 2 timer (utgjør anslagsvis 1/3 av sluttkarakteren)
- Individuell avsluttende skriftlig innlevering hvor oppgaveteksten publiseres tre døgn før innleveringsfristen (utgjør anslagsvis 2/3 av sluttkarakteren)
Mappen vurderes helhetlig med én karakter.
Eksamensresultatet kan påklages.
Assessment
Flervalgseksamen under tilsyn: Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt. Håndholdt kalkulator som ikke kommuniserer trådløst og som ikke kan regne symbolsk.
Avsluttende skriftlig innlevering: Alle hjelpemidler tillatt.
Permitted exam materials and equipment
Gradert skala A-F.
Grading scale
En intern og en uavhengig sensor.
Examiners
Emnet er ekvivalent (overlapper 10 studiepoeng) med: MEK1000, TRFE1000, ELFE1000, EMFE1000, KJFE1000, MAFE1000, DAFE1000, FO010A og FO010D. Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.