EPN-V2

M5GMT1300 Mathematics, Subject 3 Course description

Course name in Norwegian
Matematikk, emne 3
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Mathematics, Grade 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • kan gjøre rede for relevante lover, forskrifter, regler og andre rammefaktorer som styrer virksomheten i kommunehelsetjenesten
  • kan gjøre rede for hvilken betydningen av tverrfaglig og tverretatlig samhandling i kommunehelsetjenesten har for sikring av et helhetlig pasientforløp
  • kan gjøre rede for gerontologi, og de viktigste kjerneområdene innenfor geriatri og kroniske sykdommer
  • kan forklare hvordan aldersforandringene og sykdommene innvirker på grunnleggende behov, helse og empowerment
  • kan gjøre rede for lindrende sykepleieintervensjoner til pasienter i livets sluttfase
  • kan drøfte behovet for sykepleieintervensjoner overfor pasienter med svikt i grunnleggende behov
  • kan gjøre rede for modeller, teorier og sentrale begreper ved kronisk og/eller alvorlig sykdom
  • kan gjøre rede for betydningen av folkehelsearbeid
  • kan gjøre rede for sykepleierens fagutviklende funksjon, samt forskning og klinisk praksis
  • kan gjøre rede for hensikten med individuell omsorgsplan
  • kan gjøre rede for helseveiledning tilpasset ulike målgrupper, for å styrke pasientens rett til medbestemmelse
  • kan gjøre rede for spesielle kommunikasjonsteknikker i samhandling med pasienter med afasi og kognitiv svikt
  • kan gjøre rede for betydningen av kultursensitivitet i samhandling i møte med pasienter og pårørende i et flerkulturelt samfunn

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende teorier, forsknings og erfaringsbasert kunnskap fra sykepleievitenskap, natur- og medisinsk naturvitenskap, og samfunnsvitenskap til vurdering av ulike sykepleiefaglige problemstillinger tema relatert til ulike målgrupper på ulike arenaer i kommunehelsetjenesten

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere aktuelle etiske problemstillinger/dilemmaer på individ -, gruppe - og samfunnsnivå
  • kan vise evne til å kritisk vurdere ulike kunnskaps- og informasjonskilder og anvende disse til å drøfte sykepleiefaglige problemstillinger relatert til sykepleierens funksjon og oppgaver
  • har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*

Required preliminary courses

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, ferdighetstrening i øvingspost, gruppearbeid og selvstudier.

Learning outcomes

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Gruppeoppgave m/muntlig fremlegg relatert til pasienter i kommunehelsetjenesten
  • Deltakelse på èn seminardag tilknyttet INTER1200

Content

Algebra og funksjonslære

  • Ulike funksjonstyper som polynomfunksjoner, eksponentialfunksjoner, logaritmefunksjoner.
  • Kalkulus. Derivasjon og integrasjon.

Kombinatorikk og sannsynlighetsregning.

Statistikk og kvantitativ metode.

Didaktiske temaer som behandles spesielt i dette emnet

  • Eksperimentering og tilrettelegging
  • Matematisk modellering

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Arbeidskravene er ment å bidra til å kvalitetssikre at studentene har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til emne 3. Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1 emne 3. Et muntlig fremlegg på om lag 15 minutter i form av en undervisningsøvelse i gruppe. Her kan video benyttes.

Arbeidskrav 2 emne 3. En skriftlig oppgaveinnlevering knyttet til matematiske og fagdidaktiske emner. Omfang tilsvarende ca. 2000 ord. Denne skal kreve bruk av IKT som hjelpemiddel som regneark eller graftegner. Individuell innlevering.

Arbeidskrav 3 emne 3. Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under avsnittet «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).

Assessment

Ingen

Permitted exam materials and equipment

Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått

Grading scale

Èn intern og èn ekstern sensor

Examiners

Innholdet i emnet er relatert til læringsutbyttene og blir ytterligere konkretisert i undervisningsplanen.