EPN-V2

M5GMT1202 Mathematics, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Matematikk, emne 2
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GMT1100 Matematikk, emne 1.

I dette emnet behandles ulike aspekter ved brøk, sammenheng mellom brøk, desimaltall og prosent og koblingen til proporsjonalitet grundig. Særlig viktig er arbeid med ulike representasjoner for brøk, resonneringsstrategier knyttet til brøk og forhold, og hvordan elever utvikler forståelse av proporsjonalitetsbegrepet. Videre arbeides det med ulike innfallsvinkler til algebra og med funksjonsbegrepet. Utvikling av matematisk språk og tenkning gjennom aktiviteter som fremmer resonnement, argumentasjon og begrunnelse er sentralt i emnet. I dette emnet behandles også perspektiver knyttet til analyse av elevers matematiske utvikling.

Required preliminary courses

After completing the course and INTER1200, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence (INTER1200 addresses the learning outcomes marked with an asterisk (*)):

Knowledge

The student

  • has knowledge about the importance of appreciative communication with children, adolescents and their parents/guardians*
  • can explain children and young people’s right to participation in decisions that concern them*
  • can explain the importance of explorative approaches in cooperation with children and young people*
  • can elaborate on the relationship between the anatomy, pathology, biomechanics and function of the lower limbs
  • has knowledge of material technology and advanced use of composite materials, including joining different materials used in orthosis design
  • can outline his/her knowledge of orthoses for children
  • can explain functional and potential psychosocial consequences of disabilities
  • can explain the structure of rehabilitation/habilitation services and the creation of individual plans

Skills

The student

  • can carry out a conversation about everyday life with children and adolescents*
  • can have appreciative communication with parents/guardians*
  • can, with some supervision, prepare and reflect on orthopaedic follow-up plans for users in need of lower limb or spinal orthoses
  • can carry out clinical functional analysis and relevant procedures for taking measurements, designing and customize lower limb and spinal orthoses
  • can make critical assessments of biomechanical factors with a focus on ankle, knee and hip disabilities and link this to gait and orthosis design
  • can assess biomechanical factors of importance to spinal orthoses and special seating
  • can assess and propose measures relating to positioning in wheelchairs to prevent and treat pressure sores
  • can use research articles and specialist literature to analyse topics relating to lower limb and spinal orthoses
  • can prepare work descriptions and carry out technical processes applied in the production of lower limb and spinal orthoses

General competence

The student

  • can reflect on their own role in explorative conversations with children, young people and their parent/guardians*
  • can understand the importance of interprofessional cooperation with children, young people and their parents/guardians*
  • can reflect on challenges associated with communication and interdisciplinary cooperation in relation to users in need of treatment with lower limb orthoses, spinal orthoses and/or special seating
  • can document and communicate relevant clinical and biomechanical assessments in patient records and communicate such assessments orally
  • can reflect on user perspectives, planning, implementation and the effect of treatment
  • can reflect on the significance of motivating conversation when interacting with users

Learning outcomes

The work and teaching methods used vary between seminars, a clinical and technical module, lectures, digital resources, student cooperation and self-study.

Content

Utvidelser av tallområdet:

  • Brøk, rasjonale tall, negative tall og irrasjonale tall
  • Elevers utfordringer med utvidelsene av tallområdet

Begrunnelse, argumentasjon og bevis:

  • Potensialet for arbeid med holdbar argumentasjon i grunnskolen
  • Ulike bevis innen algebraisk tenkning og tallteori

Didaktiske temaer som behandles spesielt i dette emnet

  • Undersøkende virksomhet
  • Teorier om lærerkompetanse i matematikk
  • Vurdering og kartlegging
  • Vurdering av digitale læringsressurser for matematikk
  • Diagnostisk undervisning
  • Didaktisk planlegging

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Arbeidskravene er ment å bidra til å kvalitetssikre at studentene har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til emne 2. Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

  • Arbeidskrav 1 emne 2: En skriftlig oppgaveinnlevering knyttet til matematiske og/eller fagdidaktiske emner. Programmering eller IKT som hjelpemiddel skal være en del av arbeidskravet. Omfang tilsvarende tilsvarende 2000 ord +/- 10 %. Individuell innlevering.
  • Arbeidskrav 2 emne 2: Ett skriftlig oppdrag knyttet til gjennomføring av observasjon og/eller undervisning av elever. Omfang ca. 5000 ord +/- 10 %. Det kan i tillegg innebære muntlig framlegg på ca. 20 minutter (faglærerne presiserer). Gruppeinnlevering.
  • Arbeidskrav 3 emne 2: Ett skriftlig oppdrag knyttet til gjennomføring av observasjon og/eller undervisning av elever. Omfang ca. 5000 ord +/- 10 %. Gruppeinnlevering.
  • Arbeidskrav 4 emne 2: Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under avsnittet «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).

Assessment

Individual oral exam, up to 30 minutes.

Permitted exam materials and equipment

Ingen.

Grading scale

Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Grade scale A-F.