Programplaner og emneplaner - Student
M5GMT1100 Mathematics, Subject 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk, emne 1
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2017
- Schedule
-
Introduction
I dette emnet arbeides det med utviklingen av tallbegrepet fra heltall til rasjonale og reelle tall med tilhørende utvikling av varierte strategier i arbeid med tall og regneoperasjoner. Det arbeides også grundig med ulike aspekter ved algebra og funksjonslære og med ulike tilnærminger til matematikkundervisning.
-
Required preliminary courses
Må bearbeides
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har dybdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10
- har kunnskap om matematiske læring- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
- har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk og ulike syn på læring av matematikk
- har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
- har kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter medvirker til utviklingen av matematisk kompetanse
- har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
- har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer
- har kunnskap om matematikkfagets innhold på de ulike trinnene i grunnskolen og i videregående skole og om overgangene fra barnetrinn til ungdomstrinn og fra ungdomstrinn til videregående skole
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon.
- kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
Generell Kompetanse
Studenten
- har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med andre fag, kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
-
Content
Tall, tallregning og tallteori:
- De fire regneartene, med spesiell vekt på multiplikasjon og divisjon
- Multiplikativ tenkning
- Bruk av regnelovene for tall
- Undersøkelser i tallteori knyttet til f.eks. partall og oddetall, kvadrattall, primtall, delelighet
Algebra og funksjonslære:
- Bruk av algebra i tallregning og tallteori
- Likninger, inkludert andregradslikninger, og ulike løsningsmetoder
- Likningssystemer
- Proporsjonalitet og omvendt proporsjonalitet
- Lineære funksjoner
- Andregradsfunksjoner
Didaktiske temaer som behandles spesielt i dette emnet
- Teorier om matematikkompetanse
- Den matematiske samtalen
- Rammeverk for planlegging og gjennomføring av matematikkundervisning
-
Teaching and learning methods
Må bearbeides
-
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Arbeidskravene er ment å bidra til å kvalitetssikre at studentene har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til emne 1. Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
- To skriftlige oppdrag knyttet til gjennomføring av observasjon og/eller undervisning av elever. Omfang 5000 ord +/- 10 % per oppdrag. Ett av oppdragene kan alternativt ha muntlig framføring på ca. 20 minutter. Gruppeinnlevering.
- To skriftlige oppgaveinnleveringer knyttet til matematiske og fagdidaktiske emner. Omfang ca. 2000 ord per oppgave. Minst ett av disse skal kreve bruk av IKT som hjelpemiddel. Individuell innlevering.
- Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).
-
Assessment
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn med omfang på seks timer.
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
-
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt.
-
Grading scale
Det benyttes en karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
-
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.