Programplaner og emneplaner - Student
M5GMD1000 Mathematics, National Examination Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk, nasjonal deleksamen
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GMT1100 Matematikk, emne 1.
Fra Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanning trinn 5-10, (Nasjonalt råd for Lærerutdanning, 2018):
«Algebraisk tenkning går på tvers av ulike matematiske temaer som det jobbes med på 5.-10. trinn. Slik tenkning innebærer søk etter samvariasjon, generelle strukturer, mønstre og relasjoner, beskrivelse av disse ved bruk av ord og symboler, og resonnering og argumentasjon. Det skjer her i arbeid med tall og regneoperasjoner, og situasjoner fra matematikk eller «virkeligheten» som omhandler samvariasjon mellom størrelser. Et viktig aspekt ved algebraisk tenking er bruk av ord eller symboler til å beskrive vilkår en størrelse skal oppfylle, som for eksempel i arbeid med ligninger og ulikheter.»
Dette emnet gir en grundigere utdypning og forklarer flere sammenhenger mellom temaer som allerede er behandlet i emne 1 og emne 2, i tillegg til å ta opp flere nye aspekter ved algebraisk tenkning.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
• har dypdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10
• har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger
mellom representasjoner kan ha for elevers læring
• har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og
begrensninger ved slike læremidler
• kan analysere og vurdere elevers argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike
perspektiv på kunnskap og læring
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
- kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
- kan tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov gjennom valg og bruk av kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
Generell Kompetanse
Studenten
- har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med andre fag, kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
Content
The following coursework is compulsory and must be approved before the student can take the exam:
- 4 assignments. Individually or groups. 10-20 pages.
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
The course will provide a basis for developing an understanding of and the ability to assess the aesthetics, styles and architecture of our built-up environment and historical development from Greek architecture to date. The course will develop students insight into the concept of building tradition and the adaptation of new buildings and building projects to their surroundings. It will also give students knowledge of the constructional history of architecture.
Elective courses are set up under precondition that there are enough students in the course.
Assessment
Nasjonalt gitt skriftlig eksamen under tilsyn med varighet fire klokketimer, med et omfang tilsvarende 5 studiepoeng.
Ny/utsatt eksamen
Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.
Permitted exam materials and equipment
Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.
Grading scale
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student:
- has knowledge of the historical development of building architecture in Norway and Europe, and has learnt to identify the most important architectural styles
- has knowledge of constructional architectural history
- has knowledge of the main characteristics of and differences between local building traditions in Norway
- has knowledge of the historical development of urban planning and the design of street networks and outdoor spaces in built-up environments
- has knowledge of how environmental considerations and the desire for sustainable development can be linked to the concept of building traditions in order to develop good residential environments
Skills
The student:
- is capable of seeing a building project from the architect's perspective when designing and dimensioning a building
- is capable of making the right choices in connection with planning and building applications by using his/her knowledge of architecture, building traditions and aesthetics, and of ensuring good adaptation to the existing built-up environment, the scenery and the surroundings
- is capable of meeting the Planning and Building Act-s requirements for building traditions and aesthetics
- understands how building traditions and aesthetics can be addressed in building projects, and particularly in connection with urban renewal/regeneration (balconies, retrofitting of insulation, noise barriers), densification, annexes/extensions etc.
- has knowledge of how environmental considerations and the desire for sustainable development can be linked to the concept of building traditions
General competence
- The student:is capable of making sensible choices in connection with planning and building applications based on an overall assessment of the many requirements for aesthetics and compliance with building tradition
- benefits from his/her knowledge of constructional architectural history when designing buildings
- is capable of proposing more sustainable urban development
Examiners
Lectures, assignments, city walks, excursions and inspections of building environments and building projects in Oslo. Visual architectural documentation from films, slides etc. Lectures by students.