EPN-V2

M5GMD1000 Mathematics, National Examination Course description

Course name in Norwegian
Matematikk, nasjonal deleksamen
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

No requirements.

Required preliminary courses

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student:

  • has knowledge of the historical development of building architecture in Norway and Europe, and has learnt to identify the most important architectural styles
  • has knowledge of constructional architectural history
  • has knowledge of the main characteristics of and differences between local building traditions in Norway
  • has knowledge of the historical development of urban planning and the design of street networks and outdoor spaces in built-up environments
  • has knowledge of how environmental considerations and the desire for sustainable development can be linked to the concept of building traditions in order to develop good residential environments

Skills

The student:

  • is capable of seeing a building project from the architect's perspective when designing and dimensioning a building
  • is capable of making the right choices in connection with planning and building applications by using his/her knowledge of architecture, building traditions and aesthetics, and of ensuring good adaptation to the existing built-up environment, the scenery and the surroundings
  • is capable of meeting the Planning and Building Act-s requirements for building traditions and aesthetics
  • understands how building traditions and aesthetics can be addressed in building projects, and particularly in connection with urban renewal/regeneration (balconies, retrofitting of insulation, noise barriers), densification, annexes/extensions etc.
  • has knowledge of how environmental considerations and the desire for sustainable development can be linked to the concept of building traditions

General competence

  • The student:is capable of making sensible choices in connection with planning and building applications based on an overall assessment of the many requirements for aesthetics and compliance with building tradition
  • benefits from his/her knowledge of constructional architectural history when designing buildings
  • is capable of proposing more sustainable urban development

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

• har dypdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10

• har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger

mellom representasjoner kan ha for elevers læring

• har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og

begrensninger ved slike læremidler

• kan analysere og vurdere elevers argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike

perspektiv på kunnskap og læring

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
  • kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
  • kan tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov gjennom valg og bruk av kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring

Generell Kompetanse

Studenten

  • har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med andre fag, kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse

Content

Algebra og funksjonslære, med vekt på algebraens og funksjonslærens didaktikk:

  • Prealgebra og tidlig algebra
  • Ulike innfallsvinkler til algebra
  • Funksjonsbegrepet
  • Bruk av representasjonsformer og sammenhenger mellom ulike representasjonsformer
  • Formelle og uformelle løsningsmetoder for likninger
  • Diagnostiske oppgaver innen algebraisk tenkning
  • Elevtankeganger innenfor algebraisk tenkning

Begrunnelse, argumentasjon og bevis:

  • Potensialet for arbeid med holdbar argumentasjon i grunnskolen, spesielt innenfor algebraisk tenkning.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Individual home exam, three hours.

The result of the exam can be appealed.

A resit or rescheduled exam may take the form of an oral exam. If oral exams are used for resits and rescheduled exams, the exam results cannot be appealed.

Assessment

Nasjonalt gitt skriftlig eksamen under tilsyn med varighet fire klokketimer, med et omfang tilsvarende 5 studiepoeng.

Ny/utsatt eksamen

Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.

Permitted exam materials and equipment

One internal examiner. External examiners are used regularly.

Grading scale

Christian Nordahl Rolfsen

Examiners

Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.