Programplaner og emneplaner - Student
M5GMD1000 Mathematics, National Examination Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk, nasjonal deleksamen
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
SPRING 2026
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
No requirements.
Required preliminary courses
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:
Knowledge
The student:
- has knowledge of the historical development of building architecture in Norway and Europe, and has learnt to identify the most important architectural styles
- has knowledge of constructional architectural history
- has knowledge of the main characteristics of and differences between local building traditions in Norway
- has knowledge of the historical development of urban planning and the design of street networks and outdoor spaces in built-up environments
- has knowledge of how environmental considerations and the desire for sustainable development can be linked to the concept of building traditions in order to develop good residential environments
Skills
The student:
- is capable of seeing a building project from the architect's perspective when designing and dimensioning a building
- is capable of making the right choices in connection with planning and building applications by using his/her knowledge of architecture, building traditions and aesthetics, and of ensuring good adaptation to the existing built-up environment, the scenery and the surroundings
- is capable of meeting the Planning and Building Act-s requirements for building traditions and aesthetics
- understands how building traditions and aesthetics can be addressed in building projects, and particularly in connection with urban renewal/regeneration (balconies, retrofitting of insulation, noise barriers), densification, annexes/extensions etc.
- has knowledge of how environmental considerations and the desire for sustainable development can be linked to the concept of building traditions
General competence
- The student:is capable of making sensible choices in connection with planning and building applications based on an overall assessment of the many requirements for aesthetics and compliance with building tradition
- benefits from his/her knowledge of constructional architectural history when designing buildings
- is capable of proposing more sustainable urban development
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
• har dypdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på trinn 5-10
• har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger
mellom representasjoner kan ha for elevers læring
• har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og
begrensninger ved slike læremidler
• kan analysere og vurdere elevers argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike
perspektiv på kunnskap og læring
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 5-10, med fokus på variasjon og elevaktivitet
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
- kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
- kan tilpasse opplæringen til elevenes ulike behov gjennom valg og bruk av kartleggingsprøver og ulike observasjons- og vurderingsmåter
- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakterer, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
Generell Kompetanse
Studenten
- har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med andre fag, kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
Content
Algebra og funksjonslære, med vekt på algebraens og funksjonslærens didaktikk:
- Prealgebra og tidlig algebra
- Ulike innfallsvinkler til algebra
- Funksjonsbegrepet
- Bruk av representasjonsformer og sammenhenger mellom ulike representasjonsformer
- Formelle og uformelle løsningsmetoder for likninger
- Diagnostiske oppgaver innen algebraisk tenkning
- Elevtankeganger innenfor algebraisk tenkning
Begrunnelse, argumentasjon og bevis:
- Potensialet for arbeid med holdbar argumentasjon i grunnskolen, spesielt innenfor algebraisk tenkning.
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Individual home exam, three hours.
The result of the exam can be appealed.
A resit or rescheduled exam may take the form of an oral exam. If oral exams are used for resits and rescheduled exams, the exam results cannot be appealed.
Assessment
Nasjonalt gitt skriftlig eksamen under tilsyn med varighet fire klokketimer, med et omfang tilsvarende 5 studiepoeng.
Ny/utsatt eksamen
Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.
Permitted exam materials and equipment
One internal examiner. External examiners are used regularly.
Grading scale
Christian Nordahl Rolfsen
Examiners
Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.