EPN-V2

M5GKP2100 Physical Education 1, Subject 1 Course description

Course name in Norwegian
Kroppsøving 1, emne 1
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Curriculum
SPRING 2021
Schedule
Course history

Description of integrated courses

Kroppsøving 1 (30 studiepoeng)

Kroppsøving 2 (30 studiepoeng)

Fagplanen ble godkjent i studieutvalget 10. november 2016

Redaksjonelle endringer lagt inn 7. mars 2019 og 29. januar 2020

Gjeldende fra høstsemesteret 2020

Innledning

Fagplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningen for trinn 5-10, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 7. juni 2016, nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen trinn 5-10 av 1. september 2016 og programplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), godkjent av studieutvalget 16. november 2016.

Kroppsøving er et allmenndannende fag som skal inspirere til livslang aktivitet og bevegelsesglede. Bevegelse er grunnleggende for mennesket, og bevegelseskultur i form av leik, idrett, dans, svømming og friluftsliv er en del av denne felles danningen og identitetsskapingen i samfunnet. Faget skal medvirke til at mennesket sanser, opplever, lærer og skaper med kroppen. Det sosiale aspektet ved fysisk aktivitet gjør kroppsøvingsfaget til en viktig arena for å fremme fair play og respekt for hverandre. Faget skal stimulere til allsidig bevegelsesglede, bygge på elevenes interesser og behov for fysisk aktivitet, og gi forståelse for hvordan de kan ta vare på egen helse.

Kroppsøvingsfaget i grunnskolelærerutdanningen er et praktisk fag og skal primært forberede for undervisning i grunnskolen. Det skal kvalifisere studentene til å kunne tilrettelegge elevenes læring slik at faget blir en positiv opplevelse, der en tar hensyn til kjønn, kulturell bakgrunn, ulike aldersgrupper og behov for tilpasset opplæring. Faget skal gi studentene solid pedagogisk og fagdidaktisk kompetanse til å arbeide ut fra gjeldende lærerplan, og samtidig kompetanse til å utvikle faget i framtida.

Kroppsøving 1 er en innføring i det å være lærer i kroppsøving. Det legges vekt på både faglig bredde og fordypning. Kroppsøving 2 er en videreføring av innholdet fra Kroppsøving 1, med vekt på faglig fordypning i et utvalg aktiviteter og arbeidsmåter. I Kroppsøving 2 skal studentene utvikle selvstendig refleksjon og vurdering av eget arbeid og bli kompetente og bevisste lærere i skolemiljøet. I studiet inngår kunnskap om og erfaring med forskning og utviklingsarbeid knyttet til kroppsøving.

Målgruppe

Studenter som er tatt opp til femårig grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10.

Opptakskrav

Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen og lærerutdanning for tospråklige lærere på HiOA, i tråd med utdanningenes programplaner. Interne søkere som søker opptak til Kroppsøving 2 mens de fortsatt er aktive på Kroppsøving 1, kan få opptak uten å ha fullført Kroppsøving 1.

Eksterne søkere må ha bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. Opptak til Kroppsøving 2 krever fullført Kroppsøving 1 eller tilsvarende.

Dersom Kroppsøving 1 og Kroppsøving 2 lyses ut som et årsstudium (60 studiepoeng), tas det opp til begge enheter, og det kreves da ikke at Kroppsøving 1 er bestått før studenten begynner på Kroppsøving 2.

Søkere som Utdanningsdirektoratet har vurdert til å ha lærerutdanning fra utlandet, men som mangler fag/studiepoeng for å bli godkjent lærer i norsk grunnopplæring, kan også søke. Slike søkere må i tillegg oppfylle kravet til generell studiekompetanse.

Læringsutbytte

Læringsutbyttet er nærmere beskrevet i emneplanene.

Fagets innhold og oppbygging

Både Kroppsøving 1 og Kroppsøving 2 består av ett emne på 30 studiepoeng. Kroppsøving 2 bygger på Kroppsøving 1. Minste kompetansegivende enhet for dette faget er 30 studiepoeng.

Studiet omfatter tre fagområder. Hvert fagområde består av flere temaer som er gjennomgående i hele studiet. I tillegg inneholder Kroppsøving 2 en FoU-oppgave. Alle fagområdene vil derfor være en del av flere eksamener og dermed være representert i begge emneplanene.

Fagområdene er:

Aktivitetslære

Kroppsøving er et praktisk fag, og egen erfaring med ulike aktiviteter står derfor sentralt. Kunnskap om egne ferdigheter i ulike bevegelsesaktiviteter, idrett, friluftsliv, leik og dans er grunnleggende for å kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i grunnskolen på en hensiktsmessig og kvalitetsmessig måte. Videre skal de reflektere over hvilken plass alternative aktiviteter, idrett, friluftsliv, leik og dans har i skolen, og hvilke verdier disse aktivitetene har som sosiale og kulturelle fenomen.

Fagdidaktikk

Gjennom studiet skal studentene tilegne seg faglige og didaktiske kunnskaper om kroppsøving som fag i skolen, fagets mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer. Studentene skal utvikle sin teoretiske og praktiske kompetanse til faglig analyse, planlegging og formidling.

Skolen og kroppsøvingsfaget skal kunne skape allsidige, stimulerende og motiverende læringsarenaer som fremmer bevegelsesglede og mestring for alle elever. Studentene skal tilegne seg kompetanse og praktisk erfaring med tilrettelegging for ulike fysiske aktiviteter i ulike miljø og med varierte arbeidsformer som vil fremme deres evne til refleksjon over tilrettelagt undervisning for å imøtekomme barn og unge med ulike behov. I dette inngår også bruk av digitale verktøy i kroppsøvingsfaget.

Gjennom studiet skal studentene utvikle sin refleksjon over kroppsøvingsfagets betydning i samfunnet og kroppsøvingsfagets betydning i et danningsperspektiv samt et globalt perspektiv.

Kropp og læring

Gjennom studiet skal studentene få kunnskap og forståelse om kroppens oppbygning og funksjon, barn og unges fysiske og motoriske utvikling og hvordan barn og unge lærer fysisk-motoriske ferdigheter. Emnet søker å gi studentene både praktisk og teoretisk kunnskap, for at man som kroppsøvingslærer skal kunne planlegge, gjennomføre og evaluere kroppslig læring i kroppsøvingsfaget.

Fagets arbeids- og undervisningsformer

I kroppsøvingsfaget kreves det varierte arbeidsformer. Sentrale deler av teorien vil bli belyst gjennom forelesninger og praktisk undervisning. Denne prosessen tar utgangspunkt i praktisk arbeid, forelesninger, gruppearbeid, ekskursjoner, bruk av digitale verktøy, læringsplattform, veiledet praksis, og aktiv deltakelse i prosjekter. Studentene skal tilegne seg generell og spesiell kunnskap og praktisk utprøving i ulike alternative aktiviteter, idrett, dans og friluftsliv og kunne vurdere ulike undervisningsmetoder og arbeidsformer. I undervisningen vil den praktiske virksomheten vektlegges og formidles gjennom ulike aktiviteter. Denne praktisk-metodiske tilnærmelsen krever aktiv deltakelse og innsats av studentene.

Grunnleggende ferdigheter i kroppsøving

Læreplanen for Kunnskapsløftet forutsetter at de grunnleggende ferdighetene, lese, skrive, muntlig aktivitet, regne og bruk av digitale verktøy, skal gjennomsyre alle skolefag. Studenten skal derfor trenes i arbeid med disse grunnleggende ferdighetene i kroppsøving som skolefag, men også for utviklingen av egen fagkompetanse i kroppsøving. De grunnleggende ferdighetene blir vektlagt gjennom prosjekter, arbeidskrav og eksamener.

Klasseledelse og lærerrollen sett fra faget

Kroppsøving skiller seg fra andre fag på flere måter. Bevegelsesglede er sentralt og elevens fysisk-motorisk kompetanse er svært synlig. Kroppsøvingsundervisningen foregår på flere ulike arenaer og studentene vil gjennom studiet få øve seg på å bli tydelige i sin lærerrolle. Studentene vil gjennom studentinstruksjon og praksisperioder få utfordret og utviklet sin evne til å organisere og tilpasse undervisningen på ulike arenaer. Studentene blir også utfordret på å løse hendelser på en måte som bidrar til å skape et positivt læringsmiljø, som motiverer for læring og utvikling

Tilpasset opplæring

Tilpasset opplæring står sentralt i kroppsøvingsfaget og det er et uttalt ferdighetsmål at studentene kan vurdere elevenes bevegelsesmønster og fysiske forutsetninger, så vel som psykososiale forutsetninger som grunnlag for tilrettelegging - og organisering av undervisning, tilbakemelding og vurdering i kroppsøving. Studentene vil gjennom praksisperioder og studentinstruksjon få utfordringer i å klare å tilrettelegge for undervisning som kan gi alle elever likeverdige muligheter til å øve på og utvikle sitt fysisk-motoriske potensiale.

Vurdering - kartleggingsverktøy og oppfølging

Gjennom studiet vil studentene få utviklet sin vurderingskompetanse gjennom praktisk og teoretisk undervisning og ved erfaring med varierte vurderingsformer i arbeidskrav og eksamener. I løpet av praksisperiodene skal de skaffe seg erfaring med vurdering av elever med og uten karakter.

Digital kompetanse

Gjennom undervisning, arbeidskrav og andre oppgaver/aktiviteter blir studentene kjent med digitale læringsressurser og digitale verktøy. Hensikten er å utvikle studentens egen digitale kompetanse som grunnlag for videre bruk i skolens kroppsøvingsundervisning.

Lærerarbeid i det mangfoldige klasserommet

Gjennom studiet tar vi opp kroppsøvingsfagets utfordringer i den flerkulturelle skole. Studiet har et kjønns- og likestillingsperspektiv, og ser på betydningen av kjønn, etnisitet, kultur, ulike funksjonsnivå, klasse og religion for kroppsøvingsundervisningen. Studentene skal tilegne seg kunnskap og ferdigheter som gjør de i stand til å møte og forstå ulikhet og bruke mangfoldet som ensom en ressurs i kroppsøvingsfaget.

Yrkesretting

Kroppsøving er et fag med tett kobling mellom teori og praksis. Faget byr på stor variasjon og skal bidra til at studentene reflekterer over egen yrkesutøvelse og utvikler forståelsen for hva som kreves av en kroppsøvingslærer. Kroppsøvingsfaget skal forberede elevene til framtidig yrkesliv og bidra til deres personlige utvikling og dannelse.

Overgangen mellom trinnene når det gjelder eget fag

Læreplanen for Kunnskapsløftet i kroppsøving er laget for hele det 13-årige løpet. Studentene blir i studiet kjent med karakteristiske forskjeller på kroppsøvingsfaget for de ulike hovedtrinnene i skolen.

Estetiske arbeidsmåter

Kroppsøving er et praktisk-estetisk fag, noe som preger både undervisningen, arbeidsmåter og arbeidskrav. Gjennom bruk av estetiske virkemidler og verktøy oppøver studentene sin kreativitet, evne til å skape, samhandle, reflektere og kommunisere.

Internasjonale perspektiver

Bevegelse er grunnleggende hos alle mennesker. Fysisk aktivitet er på mange måter et internasjonalt språk, og norsk og internasjonal forskning bidrar til å videreutvikle feltet. På tvers av landegrenser er det mange fellestrekk i bevegelseskultur i form av leik, alternative aktiviteter, idrett, dans, svømming og friluftsliv. Studiet inneholder også noe engelsk litteratur som er med på å utvide studentenes internasjonale perspektiv på kroppsøvingsfaget og er med på å forberede studenter som skal på et utenlandsopphold i studiet.

Praksistilknytning

Studentenes fagspesifikke kompetanse tilegnes gjennom praktisk og teoretisk undervisning og profesjonspraksis. Samarbeid med praksisskole der studentene får øve seg i å undervise i faget under kyndig veiledning, er av vesentlig betydning for å nå målsetningene i emnet.

Forskningsforankring

Kroppsøvingsstudiet er forsknings- og utviklingsbasert. Forskningsbaserte læringsprosesser skal fremme studentenes selvstendighet, analytiske ferdigheter og kritiske refleksjon slik at de som lærere kan ta i bruk ny kunnskap og videreutvikle både seg selv, sin profesjon og sin arbeidsplass etter endt utdanning. I Kroppsøving 2 inngår det en FoU-oppgave. Studentene skal utvikle evne til kritisk refleksjon over egen og skolens kollektive praksis, til å samhandle og ta i bruk ny kunnskap.

Psykososialt læringsmiljø

Gjennom kroppsøvingsstudiet får studentene erfaring og kompetanse om viktigheten av å skape et trygt og positivt læringsmiljø. Kroppsøving er et fag hvor elevene er ekstra synlige og derfor mer sårbare på mange måter. Studentene skal få kunnskap og kompetanse til å forebygge og håndtere krenkelser, mobbing, trakassering og diskriminering. Studenten skal kunne ha øye for elevenes psykiske helse og psykososiale risikofaktorer i skolehverdagen. På bakgrunn av faglige vurderinger skal studenten kunne iverksette nødvendige tiltak og kunne etablere samarbeid med relevante faginstanser. Studenten skal også ha kunnskap om og kunne identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep og kjenne til hvordan nødvendige tiltak skal iverksettes.

Samiske forhold og rettigheter

Samisk kultur og samfunnsliv er en viktig del av kulturarven i Norge. Kroppsøvingsstudentene vil få noe innsikt i reindriftssamenes naturliv.

Bærekraftig utvikling

Innenfor kroppsøvingsfaget er det særlig gjennom friluftsliv studentene vil få kunnskap om klima, miljø og utvikling. Dette vil gi studentene kompetanse i å støtte elevens læring om, holdninger til og handling for en fornuftig forvaltning av naturressurser og bærekraftig utvikling. I løpet av semesteret med Kroppsøving 2 vil det bli gjennomført et flerfaglig opplegg, der temaet er bærekraftig utvikling. Dette vil bidra til å kvalifisere studentene våre til å ivareta utdanning for bærekraftig utvikling som et tverrfaglig tema.

Praksisopplæring

Praksisopplæringen i grunnskolelærerutdanningen er veiledet og går over fire studieår. For nærmere informasjon om praksisopplæringen, se på plan for praksisopplæringen for trinn 5-10. For å sikre progresjon i praksisopplæringen beskriver planen profesjonstemaene for de ulike studieårene.

Skikkethetsvurdering

Lærerutdanningsinstitusjoner har ansvar for å vurdere om studenter er skikket for læreryrket. Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet og inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. En student som utgjør en mulig fare for elevers liv, fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket. Studenter som viser liten evne til å mestre læreryrket, skal så tidlig som mulig i utdanningen få melding om dette. De skal få råd og veiledning for å gjøre dem i stand til å oppfylle kravene om lærerskikkethet eller få råd om å avslutte utdanningen. Beslutninger om skikkethet kan fattes gjennom hele studiet. Se høgskolens nettsted for mer informasjon om skikkethetsvurdering.

Arbeidskrav

Det stilles krav om minimum 80 % deltakelse i all praktisk undervisning både i og ved campus og undervisning som organiseres som egne kurs. Kravet stilles av flere grunner:

  • Mye av innholdet i praktiske aktiviteter kan man vanskelig lese seg til og er av en slik art at det ikke kan prøves til eksamen, for eksempel erfaringslæring, ferdighetslæring, progresjonsoppbygging og praksis.
  • Noen aktiviteter som for eksempel svømming kan ikke prøves til praktisk-metodisk eksamen.
  • Det må et visst antall deltakere til for å kunne gjennomføre enkelte aktiviteter, for eksempel ballspill.
  • Det er nødvendig å sikre kompetanse hos studenter i livbergingsaktiviteter som svømming og orientering.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med faglærer.

Arbeidskrav vurderes til «Godkjent» eller «Ikke godkjent». Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen «Ikke godkjent», har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

I programplanen er de fagovergripende temaene på de ulike studieårene og semestrene beskrevet. I tilknytning til disse kan det være krav til tilstedeværelse og/eller andre arbeidskrav.

Nærmere informasjon om arbeidskrav finnes i den enkelte emneplan.

Vurderings-/eksamensformer

Se emneplanene under punktet Vurderings-/eksamensformer.

Vurderingskriterier for Kroppsøving 1 og deleksamen 1 på Kroppsøving 2

A: Fremragende. Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

B: Meget god. Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

C: God. Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

D: Nokså god. Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

E: Tilstrekkelig. Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

F: Ikke bestått. Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

Vurderingskriterier for deleksamen 2 på Kroppsøving 2 (FoU-oppgaven)

A: Fremragende. Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Kandidaten viser svært god vurderingsevne, stor faglig oversikt og stor grad av selvstendighet.

B: Meget god. Meget god prestasjon som viser meget god vurderingsevne og selvstendighet.

C: God. Solid prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder. Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de fleste områder.

D: Nokså god. En akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss grad av vurderingsevne og selvstendighet.

E: Tilstrekkelig. Prestasjon som tilfredsstiller minimumskrav, men ikke mer.

F: Ikke bestått. Prestasjon som ikke tilfredsstiller minimumskravene.

Utfyllende kriterier framgår av retningslinjer som gjøres tilgjengelig ved starten av emnet.

Rettigheter og plikter ved eksamen

Studentens rettigheter og plikter framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Required preliminary courses

German Language Structure and Acquisition is a blended learning course with digital learning combined with one period of campus training in Oslo and one at Pädagogische Hochschule Freiburg, Germany. There is an initial face-to-face session in Oslo and a week of training in Germany. Between the face-to-face sessions, there will be online training, with self-paced modules accompanied by regular virtual meetings with teachers and other group members.

There will be weekly virtual sessions in language learning as well as sessions in linguistics and didactics for the German language sessions, we will be working with a virtual learning management system and a textbook designed for blended learning. The other sessions will take place on the platform Dhoch3 (DAAD).

There will be weekly exercises to be completed online as well as the possibility to interact with other group members and teachers on the platform.

Learning outcomes

The following coursework requirements must be approved before the student can take the exam:

  1. 80 % attendance and participation in face-to-face weeks and virtual sessions.
  2. Completion of the required weekly tasks on the digital learning platform every week during the 12 weeks of the course. Preparation, attendance and presentation will be 3 hours on average per week. This may be answering to questions after reading the required texts, watching short videos, attending online presentations, writing of wikis, participation in forums, writing of an own group glossary, written reflexion on the own learning, tests and quizzes etc. The purpose of all tasks is the active participation to the course, the opportunity to interact and share experience and ideas with other members and also using German language in context and thus improving the own language skills. The completion of the weekly tasks is compulsory, and all weekly tasks must be completed before the exam. The weekly tasks will be announced one week in advance.

The coursework requirements may be revised once if the first version is not approved. See also point 8 in the programme description for further information about coursework requirements.

Content

Kroppsøving 1, emne 1 består av fagområdene:

  • Aktivitetslære 1
  • Fagdidaktikk 1
  • Kropp og læring 1

Aktivitetslære 1

  • I kurset Ballspill 1 er ballbasis, balltilvenning og grunnleggende ballferdigheter sentrale temaer. I tillegg skal studentene bli kjent med ulike modeller for ballspillundervisning, deres sterke og svake sider og hvordan disse kan utøves i forbindelse med invasjonsspillene. Studentene skal også få kjennskap til og muligheten til å utøve tradisjonelle ball-leiker, i tillegg til utradisjonelle ballspill.
  • Friluftsliv skal forberede studentene til å kunne oppholde seg i naturen, og til å kunne ta med egne elever på tur i skog og mark. I kurset skal studentene gjennomføre en vintertur i nærområdet over tre dager med to overnattinger ute. Oppakking, bekledning og orientering er sentrale læringsområder. I kurset friluftsliv inngår også et femdagers skikurs som innbefatter ulike former for skiaktiviteter.
  • I Aktivitetslære 1 vil studentene også få innblikk i individuelle idretter som ski, skøyter og orientering, som er sentrale aktiviteter i den norske kulturen og derfor hører hjemme i vår kroppsøvingsundervisning. Grunnleggende bevegelser og aktiviteter som innbefatter løp, hopp og kast vil også stå sentralt i opplæringen.
  • I dans er kroppen instrumentet og er grunnleggende knyttet til utvikling av den enkeltes identitet og egenverdi. Gjennom lekende utforsking av dansens grunnelementer får studentene bevegelsesutfordringer og erfaringer. Sentralt i emnet står dans med utgangspunkt i dagens ungdomskultur og andre kulturer, samt å skape egne danser.
  • I svømming og livredning er kjernefunksjonene, ulike svømmearter og livreddende førstehjelp og livberg i vann sentrale temaer.
  • Leik; grunnleggende motorikk, planlegging og tilrettelegging av ulike typer leik i ulike miljøer og leik i dagens barnekultur står sentralt.

Fagdidaktikk 1

Faget skal gi studentene evne til å reflektere over kroppsøvingsfagets legitimering og dets plass i skole og samfunn. Videre skal studentene kunne analysere og bruke læreplanen i forbindelse med planlegging og gjennomføring av kroppsøvingsundervisning. Fagets egenart gjør at det stilles særskilte krav til klasseledelse og lærerrollen i kroppsøving.

Studentene skal lære å vurdere elevers læring og utvikling i faget, og bli kjent med begrepene vurdering for læring og vurdering av læring. Tilpasset opplæring, kjønnsdelt undervisning og leik som pedagogisk metode er andre sentrale emner i faget. Det tverrfaglige perspektivet blir spesielt vektlagt gjennom fokuset på uteskole og fysisk aktiv læring som begrep. Studentene vil også få kjennskap til hva om kjennetegner et godt læringsmiljø i kroppsøving, og hvordan de kan utvikle elevenes motivasjon og selvoppfatning i og gjennom kroppsøving.

Kropp og læring 1

Faget skal gi studentene kunnskap om barn og unges fysiske og motoriske utvikling. De skal også få kjennskap til relevante teorier som forklare de biologiske utviklingsprosessene i forbindelse med læring av motoriske og idrettslige ferdigheter. Kurset skal også gi studentene en enkel innføring i overordnende, sentrale begreper innenfor fysiologi og treningslære som de vil ha nytte av i forbindelse med planlegging og gjennomføring av kroppsøvingsundervisning.

Teaching and learning methods

The final individual assessment has the form of a short video (approx. 5 minutes) where the student demonstrates his/her oral and reflective skills. The student is asked to produce an audio track (oral production in German). The video focus is upon a topic which was discussed during the course. The student is required to produce a scripted text that with the audio track will be the basis of the assessment.

New/postponed exam

The resit/rescheduled exam is organised in the same way as the ordinary exam. The assessment may be revised once if the first version is not approved.

Course requirements

After completion of the course, the student will have acquired the following learning outcomes, defined as knowledge, skills and general competence.

Knowledge

The student

  • has extensive knowledge of language didactics adapted for years 8–10.
  • has knowledge of language learning theories and metacognition in a multicultural perspective.
  • has thorough knowledge of the curriculum, the Common European Framework of Reference for Languages, the European Language Portfolio ages 6–12 and 13–18 and the European Language Portfolio for language teacher students.

Skills

The student

  • is capable of communicating orally and in writing and freely using key language structures of Spanish and varied vocabulary in different social situations.
  • is capable of planning and applying different work methods that promote exploration, curiosity and creativity in Spanish and in an interdisciplinary perspective.
  • is capable of using midway evaluation as a means of motivating the pupils in their language learning.
  • has pedagogical digital competence and is able to use digital tools related to language learning activities.

General competence

The student

  • is capable of assessing his/her own teaching practice and interaction with others in professional practice.
  • is capable of guiding the pupils in the development of learning and communication strategies.
  • is capable of integrating the basic skills in the Spanish language subject.
  • is capable of using scientific methods to further develop his/her own practice and actively contribute to the work on innovation processes at school.
  • is capable of integrating the development of intercultural competence in the Spanish language subject.

Assessment

A grading scale with A being the highest and E the poorest pass grade is used. The grade F means that the student has failed the exam.

Permitted exam materials and equipment

  1. German Language and Culture (B1+) and Academic German
  2. German and Norwegian in contrast

    1. Basic Principles of Phonetics and Phonology
    2. Contrastive Analysis between German and Norwegian
  3. Second Language Acquisition

    1. Theories for Second Language Acquisition
    2. Learners’ Second Language Development
    3. Individual and Contextual Factors affecting Language
  4. Assessment and the Common European Framework of Reference (CEFR)

    1. The European Language Portfolio
    2. The Common European Framework of Reference (CEFR)
    3. Assessment of Language

Grading scale

The final examination consists of two parts:

  1. An oral exam including the presentation of a lesson plan (30 minutes), counting 50 %.
  2. A written exam of 2 hours presenting the reflexion of the learning process (1000 words +/- 10 %), counting 50 %.

The exam is in Spanish.

New/postponed exam

The resit/rescheduled exam is organised in the same way as the ordinary exam.

Examiners

No examination support material is permitted.

Admission requirements

A grade scale with A being the highest grade and E the poorest pass grade is used. The grade F means that the student has failed the exam.