EPN-V2

M5GEN3100 English, Subject 4 Course description

Course name in Norwegian
Engelsk, emne 4
Study programme
English, Grade 5-10
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GEN1100 Engelsk, emne 1.

Required preliminary courses

The course gives an introduction to the historical background and development of action research and practice research (including participatory action research, PAR, and participatory practice research, PPR). Research traditions, theories and methodological issues across a variety of disciplines within social and human sciences and professions are examined.

The course covers theories of science suited for positioning the epistemological and ontological grounding of action and practice research. Important questions include the following: What are the characteristics of action research and practice research? Which view of knowledge build the foundation for these research approaches? What possibilities for developing knowledge exist within different traditions in action research and practice research? What is the potential for carrying out innovative research?

The course includes knowledge on how to apply these research approaches in designing and developing the student’s own research projects. How to design an action or practice research project that is manageable within the resources of a PhD project is given special attention. Ethical challenges are highlighted and critically reflected on, such as power relations between researchers and other actors, anonymity and confidentiality as well as conflicts in the collaboration.

Main Subjects:

  • Action Research
  • Practice Research
  • Participatory Action Research
  • Epistemological and methodological issues

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har omfattende kunnskap om hvordan barn og unge lærer språk
  • har kunnskap om sentrale dokumenter og ressurser for engelskfaget

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og funksjonelt i ulike sjangre
  • kan planlegge, lede og kritisk vurdere varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene
  • kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen, blant annet i tverrfaglige prosjekt
  • kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant engelskfaglig forskningslitteratur og skrive akademiske fagtekster

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere kritisk over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å kartlegge og tilrettelegge for elevers læring og utvikling
  • kan vedlikeholde og utvikle egen språklig og didaktisk kompetanse og bidra til faglig utvikling og nytenkning

Content

Læreren med forskerblikk

  • Anvendt språklæringsteori
  • Skriving og lesing som prosess.
  • Lesing og skriving av akademiske fagtekster.
  • Arbeid med utvikling og vurdering av alle grunnleggende ferdigheter i faget.
  • Læreplan, læremidler og styringsdokumenter som ramme for utviklingsarbeid med problemstillinger i faget.
  • Tverrfaglige prosjekter i undervisningen.

Sentralt i emnet er arbeidet med semesteroppgaven. Oppgaven skal ha en klart formulert problemstilling som det må være mulig å undersøke og utdype. Oppgaven skal gi studentene muligheter til å dokumentere faglig kunnskap og innsikt gjennom belysning og drøfting av et faglig problemstilling som er relevant for lærerarbeid i grunnskolen. Studentene kan velge å skrive en teoretisk oppgave eller en oppgave som også er basert på empiri. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt og selvvalgt pensum.

En teoretisk oppgave tar utgangspunkt i analyser og drøftinger i aktuelle forskningsarbeider innen et område og oppsummerer og sammenlikner. En empirisk oppgave bygger på ny informasjon som studenten selv samler inn eller bygger videre på analyse av materiale som andre har samlet inn. I oppgaver som bruker materiale studenten selv samler inn, er det et krav at dette innhentes slik at meldeplikten til NSD ikke utløses. Hvis elever under myndighetsalder deltar i undersøkelsen, skal foresatte gi samtykke. Gjennom oppgaven skal studenten dokumentere kjennskap til aktuell forskning på det området som studenten skriver om. Studenten skal bruke teori og annet fagstoff som grunnlag for å undersøke problemstillingen. I metodedelen skal framgangsmåter dokumenteres slik at det er mulig å se hvordan studenten har innhentet og brukt materialet, og hvordan han eller hun har kommet fram til resultatene. Resultatene skal drøftes ut fra alminnelige vitenskapelige krav til pålitelighet og gyldighet.

Undervisningen i emne 4 for studentene som tar faget i 3. studieåret skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for FoU-oppgavearbeidet:

  • Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
  • Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
  • Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
  • Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket

Teaching and learning methods

Participants will be asked to give presentations of their projects, their experiences from action research and practice research. The presentations will form the basis for discussions where active participation will be expected, both in presenting one's own ideas and providing feedback on the ideas of others. The presentations must be put into writing (1-2 pages) and distributed to the teachers and other course participants by the stipulated deadline.

Course attendance (80%) in lectures and group sessions (15 hours).

Present preliminary paper (1-2 pages) and deliver paper for assessment.

Course requirements

Candidates must write a paper of 3000 words +/- 10%.

The paper for assessment must be handed in on a digital platform by a specified date. The paper must fulfill source reference and quotation technique requirements. A passed paper is a precondition for being awarded the 5 ECTS credits. If the paper is awarded a fail grade, the candidate can submit a revised paper once, by a specified deadline.

Assessment

Passed - Failed

Permitted exam materials and equipment

The essay will be graded by the course lectures.

Grading scale

Admission Requirements: The course is offered only to fellows who are admitted to PhD programs or equivalent (such as førstelektorprogram).

  • External applicants, please use Søknadsweb (fsweb.no). (Search for PhD courses, Faculty of Social Sciences)
  • Internal candidates, please use Studentweb (fsweb.no) and sign up yourself, or contact the PhD administration.

Required attachments:

  • Confirmation of admission to a PhD program, or part of a førstelektorprogram (external applicants).
  • The participants must submit a presentation of their projects, their experiences from action research and practice research. The presentation will form the basis for discussion where active participation will be expected, both in presenting one’s ideas and providing feedback on the ideas of others. The presentations must be written (1-2 pages) and submitted to the coordinators by April 30, 2023. The presentations will be accessible for other students on Canvas

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor. Normalt er veileder intern sensor.