Programplaner og emneplaner - Student
M5GEN2100 English, Subject 4 Course description
- Course name in Norwegian
- Engelsk, emne 4
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GEN1100 Engelsk, emne 1.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har omfattende kunnskap om hvordan barn og unge lærer språk
- har kunnskap om sentrale dokumenter og ressurser for engelskfaget
Ferdigheter
Studenten
- kan bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og funksjonelt i ulike sjangre
- kan planlegge, lede og kritisk vurdere varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene
- kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen, blant annet i tverrfaglige prosjekt
- kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant engelskfaglig forskningslitteratur og skrive akademiske fagtekster
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere kritisk over egen læring og undervisningspraksis i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å kartlegge og tilrettelegge for elevers læring og utvikling
- kan vedlikeholde og utvikle egen språklig og didaktisk kompetanse og bidra til faglig utvikling og nytenkning
Content
Samlinger og nettbasert undervisning. Hospitering/observasjonspraksis. Undervisningen vil foregå på norsk/skandinavisk eller engelsk ved enkelte forelesninger. Det kan være aktuelt å reise på hospitering til et annet land sammen med veiledere. Nærmere informasjon- om og avgjørelse om en slik hospitering tas ved semesterstart.
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
For studenter som tar faget i 1. og 2. studieår
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
- Deltakelse i lesegruppe med 3-4 studenter. Hver student velger en fagartikkel relatert til eget FoU-arbeid for semesteroppgaven. Alle i lesegruppen leser alle artiklene og drøfter dem sammen i en undervisningstime. Formålet med oppgaven er arbeid med lesing som prosess og utvikling av studentenes FoU-kompetanse gjennom kritisk og analytisk tilnærming til lesing av akademiske fagtekster.
- Individuelt skriftlig notat med et omfang på 1400 ord +/- 10 %. Skriving av semesteroppgaven i emne 4 ses som en prosess, og notatet brukes som utgangspunkt for eksamensinnleveringen. Formålet med notatet er arbeid med problemstillinger i faget og utvikling av studentenes FoU-kompetanse. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studentene bruker i oppgavearbeidet, og beskrivelse av forskningsmetoden studentene skal bruke.
- Muntlig tilbakemelding på en medstudents notat i undervisningstimen. Formålet med oppgaven er arbeid med lesing og skriving som prosess og analytisk tilnærming til fagtekster.
- Deltakelse på en veiledning i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
- Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen)
For studenter som tar faget i 3. studieår
Følgende arbeidskrav må være gjennomført før FoU-oppgaven kan leveres til sensur:
- Innlevering av et notat på 400 ord +/- 10 % om opplegg for oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
- Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på 1500 ord +/- 10 %.
- Deltakelse på flerfaglig undervisning om utdanningsvitenskap og metode, knyttet til felles pensum og tema og faglige og fagdidaktiske tema i det faget studenten har valgt å skrive oppgaven innenfor.
- Deltakelse på kurs i akademisk skriving og IKT.
- Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
- Deltakelse på delingskonferanse med framlegg og som tilhører til medstudenter.
- Deltakelse i undervisningen i engelskfaget (som beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).
Tider for program med krav om deltakelse går fram av undervisningsplanen. Frister for levering av arbeidskrav går fram av undervisningsplanen. Undervisning, arbeidskrav og eksamen foregår og fullføres på engelsk.
Assessment
For studenter som tar faget i 1. og 2. studieår
Eksamensform
Skriftlig semesteroppgave, individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Eksamensspråket er engelsk. Omfang ved individuell innlevering er 5000 ord +/- 10%, dersom to studenter skriver sammen er omfanget 7000 ord +/- 10 %, dersom tre studenter skriver sammen er omfanget 9000 ord +/- 10 %. Innleveringen må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på universitetets læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Semesteroppgaven skal leveres elektronisk. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg ved innlevering.
Ny/utsatt eksamen
Ved ikke-bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide besvarelsen ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom besvarelsen får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny besvarelse ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme besvarelse som ved tidligere eksamen i Emne 4 er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.
For studenter som tar faget i 3. studieår
Eksamensform
Individuell FoU-oppgave med omfang på 7000 ord +/- 10% leveres elektronisk innen oppgitt frist. Eksamensspråket er engelsk. Oppgaven må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på høgskolens læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg i FoU-oppgaven ved innlevering.
Ny/utsatt eksamen Ved ikke-bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide oppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom FoU-oppgaven får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny FoU-oppgave ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme oppgave som ved tidligere eksamen i Emne 4 er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.
Permitted exam materials and equipment
Emnet BPAL6010 introduserer grunnlagstenkning om palliasjon og palliasjon til barn, ungdom og deres familier og deres fysiske, psykiske, sosiale, åndelige og eksistensielle behov fra diagnosetidspunkt, gjennom sykdomsforløp og i oppfølging av familiene etter barnets død. For ungdom kan overgangen fra barneavdeling til behandling som voksen være en utfordring og studiet vil også rette søkelys på denne overgangen (transisjon).Tverrfaglig samhandling mellom tjenestenivåer og i barnepalliative team er sentralt for å oppnå helhetlig oppfølging der livskvalitet er et sentralt mål. Orientering om tjenestetilbud og hvordan palliasjon til barn organiseres i ulike deler av helsetjenesten i Norge og i andre land, tilegnes blant annet gjennom hospitering ved en selvvalgt institusjon/tjeneste. I møte med alvorlig syke barn og ungdom stilles fagutøvere overfor en rekke etiske utfordringer som aktualiseres i ulike kliniske settinger i eksempelvis nyfødtintensivavdelinger, barneintensivavdelinger, barnehabilitering og andre enheter der barn og ungdom med livstruende og livsbegrensende tilstander oppholder seg. Emnet gir studentene anledning til å diskutere problemstillinger fra egen praksis med medstudenter og forelesere.
Grading scale
Opptak til studiet.
Examiners
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan vurdere tiltak som er nødvendig for å ivareta barnet, ungdommen og familiens fysiske, psykiske, sosiale, åndelige og eksistensielle behov og som kan forbedre barnets og familiens livskvalitet
- kan gjøre rede for utvikling av tjenestetilbudet i barnepalliasjon og samhandling i tverrfaglige barnepalliative team
- kan gjøre rede for tverrfaglig organisering og samhandling mellom tjenestenivåer, og hvordan tjenestetilbud kan fungere i et gjensidig samspill mellom tjenestenivåer
- kan kritisk vurdere smerte- og symptomhåndtering av barn og ungdom med livstruende og livsbegrensende tilstander
- kan gjøre rede for barn, ungdom og familiers rettigheter, lover og retningslinjer som regulerer helse- og omsorgstjenestene
- kan drøfte modeller for etisk refleksjon
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere barn og ungdom med palliative behov og utvikle tiltaksplan i tråd med pasientforløpsmodeller
- kan identifisere behov for helhetlig og livslang palliasjon til barn, ungdom og deres familier og ivareta familienes behov for oppfølging etter barnets død
- kan utvikle tjenestetilbud til barn og ungdom med palliative behov og deres familier sammen med andre tjenesteutøvere i tverrfaglige team
- kan identifisere etiske problemstillinger og reflektere kritisk ved bruk av etiske modeller for refleksjon
- kan identifisere og gjøre rede for lovverket og etiske utfordringer ved livsavslutning eller livsforlengende behandling
- kan gjøre rede for tilbudet om palliasjon til de ulike aldersgruppene og til barn over 16 år som er i overgangen mellom barne- og voksenpalliasjon
- har kjennskap til ulike profesjoners bidrag til helhetlig og god smerte- og symptomlindring
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen palliasjon til barn og ungdom med utgangspunkt i fagkunnskap, forskningskunnskap og erfaringskunnskap
- kan kommunisere om faglige problemstillinger både med spesialister og til allmennheten
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen palliasjon til barn og ungdom