EPN-V2

M1KP5900 Master Thesis Course description

Course name in Norwegian
Masteroppgave
Study programme
Teacher Education Programme in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1–13, Physical Education and Sports
Weight
45.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Emneplanen;er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier;21. juni 2021.;

;

Studentene skal gjennomføre og rapportere et avgrenset og selvstendig forskningsprosjekt. Forskningsarbeidet skal være profesjonsrettet og praksisorientert. Gjennom arbeidet med prosjektet videreutvikles studentens kompetanse til å identifisere, undersøke og drøfte faglige problemstillinger på et avansert nivå.

Required preliminary courses

Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

;

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om et avgrenset området innenfor kroppsøving og idrettsfag
  • har avansert kunnskap om forskningsmetode og -etikk

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre et selvstendig forskningsprosjekt
  • kan skrive en lengre vitenskapelig fagtekst

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over masterprosjektets relevans for fremtidig utøvelse av lærerrollen

Content

Eksamen består av to deleksamener:

Deleksamen 1

Individuell praktisk-metodisk eksamen med muntlig del. Omfang på ca. 30 min. Øktplaner med faglige begrunnelser leveres to dager før eksamen

Deleksamen 2

Muntlig presentasjon individuelt eller i grupper på maksimalt 4 studenter med individuell vurdering. Omfang ca. 45 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Foregår som ordinær eksamen. Deleksamen 2 kan gjennomføres individuelt. Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.

Teaching and learning methods

Innholdet i dette emnet har to hovedformål: For det første skal studenten skal få muligheten til å fordype seg i et selvvalgt aktivitetsområde og utvikle dybdeforståelse for praktisk-metodiske forhold som er avgjørende for undervisning og læring innenfor aktivitetsområdet.. For det andre skal studenten få muligheter til å utvikle egen undervisningspraksis gjennom studentstyrt undervisning, under veiledning av faglærer og medstudenter. Innholdet i emnet er koblet til praksis i skolen i gjeldende semester.

Studentene kan velge mellom hovedemnene (1) friluftsliv, svømming og livberging, eller (2) bevegelsesaktiviteter inne og ute.

Course requirements

Se opptakskrav i programplanen.

Assessment

Masteroppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter. Ved individuell innlevering skal omfanget av oppgaven normalt skal være mellom 25000 og 32000 ord. Dersom to studenter skriver sammen, skal omfanget normalt være mellom 30000 og 37500 ord, og når tre studenter skriver sammen, skal omfanget normalt være mellom 35000 og 42500 ord.

;

Ny/utsatt eksamen

Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten(e) levere revidert oppgave én gang, jf. § 5-6 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. I særskilte tilfeller kan det etter søknad til studieadministrasjonen vurderes om oppgaver skrevet i gruppe skal kunne leveres individuelt.

Permitted exam materials and equipment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har dybdekunnskap innenfor et selvvalgt aktivitsområde
  • kan integrere kunnskap fra fagdidaktikk og basisfag for å begrunne egne valg i formidling av lek, idrett, dans, friluftsliv og nye alternative bevegelsesaktiviteter

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke passende didaktiske modeller og undervisningsprinsipper og reflektere rundt deres sterke og svake sider i forhold til undervisning i valgt emne
  • kan legge til rette for, lede og veilede læringsarbeid gjennom varierte arbeidsmåter innen salaktivitet og dans, friluftsliv, svømming og livberging eller uteaktiviteter
  • kan undervise ulike treningsmetoder og grunnleggende ferdigheter innen salaktivitet, friluftsliv, svømming og livberging eller uteaktiviteter
  • kan analysere læreplaner i kroppsøving og idrettsfag og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i fagdidaktisk teori, basisfagteori og praksis i grunnskolen og videregående opplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag ut fra lovverk, gjeldende læreplaner og profesjonsetiske krav
  • kan legge til rette for kroppslig aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
  • kan forstå, utøve og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøvingslærer

Grading scale

I dette emnet vil det være mye veiledet studentstyrt undervisning, men også noe lærerstyrt undervisning.

Examiners

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Individuell fagtekst (1500 ord +/-10%) knyttet til valgt aktivitetsområde.
  • Godkjent studentundervisning individuelt eller i grupper på maksimalt 4 studenter for resten av klassen. Omfanget varierer med størrelse på gruppe. Det er også krav om godkjent planarbeid innlevert på forhånd og oppmøte på veiledning.