Programplaner og emneplaner - Student
M1KP5100 Project Work in Physical Education and Sports Course description
- Course name in Norwegian
- Prosjektarbeid i kroppsøving og idrettsfag
- Study programme
-
Teacher Education Programme in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1–13, Physical Education and Sports
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet gir en innføring i det sentralnervøse grunnlaget for kognisjon og basalkunnskap om kognitiv psykologi. Kognitiv psykologi omfatter oppmerksomhet, sansing, persepsjon, handling, språklige prosesser, problemløsning, tenkning, læring og hukommelse.
Required preliminary courses
Opptak til studiet
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om relevante tema for forskning på kroppsøving og idrettsfag
- har inngående kunnskap om vitenskapelige tenkemåter, forskningsdesign og etisk regelverk relevant for forskning på kroppsøving og idrettsfag
- har inngående kunnskap om utvalgte teoretiske perspektiv som er relevante for forskning på tema innen kroppsøving og idrettsfag
- har inngående kunnskap om hvordan søke opp, trekke ut essensen av og vurdere forskningslitteratur knyttet til kroppsøving og idrettsfag
Ferdigheter
Studenten
- kan med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap analysere faglige problemstillinger om kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke oppnådd innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
- kan anvende forskningsbasert kunnskap i kroppsøving og idrettsfag til å lokalisere problemområder for utforskning
- kan velge ut, avgrense relevante tema og formulere problemstillinger som er aktuelle for forskning innen kroppsøving og idrettsfag
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen for å designe et avgrenset forskningsprosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger innen forskning på kroppsøving og idrettsfag
- kan, med bakgrunn i forskningsbasert kunnskap, analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger relevante for undervisning i kroppsøving og idrettsfag
- kan bidra til forsknings- og utviklingsarbeid som fremmer faglig og didaktisk nytenkning om kroppsøving og idrettsfag i skolen
Content
5 studiepoeng overlapp mot PSYK1310, 15 studiepoeng innenfor området nevrovitenskap.
Teaching and learning methods
Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger og selvstudium. l tillegg vil det bli holdt seminarer, hvor studentene gruppevis skal presentere fagstoff. Deltakelse på disse seminarene er obligatorisk. Studentene skal selv presentere tekster fra pensum, legge opp til drøftinger og motta veiledning for videre lesning. l løpet av emnet skal studentene ha 4 presentasjoner knyttet til sentrale temaer i pensum. Temaene vil bli gitt av faglærer.
Gjennom presentasjoner og eksamen vil studentenes læringsutbytte dokumenteres.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
- Studentene skal individuelt eller i grupper på inntil 3 levere en prosjektskisse på masteroppgaven. Dersom skissen blir skrevet individuelt, er omfanget 1800 ord +/- 10 %. Omfanget øker med 200 ord pr. student i gruppen.
- I tilknytning til praksis skal studenten individuelt utarbeide et refleksjonsnotat som omhandler kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag eller historie. Omfang: 1000 ord +/- 10 %.
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.
Assessment
Skriftlig eksamen med tilsyn (skoleeksamen), 4 timer
Permitted exam materials and equipment
Ingen
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
En intern og en ekstern sensor