EPN-V2

M1KP5100 Project Work in Physical Education and Sports Course description

Course name in Norwegian
Prosjektarbeid i kroppsøving og idrettsfag
Study programme
Teacher Education Programme in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1–13, Physical Education and Sports
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Emneplanen;er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier;21. juni 2021.;

;

Prosjektarbeid i kroppsøving og idrettsfag skal gi studentene inngående kunnskap om hvordan forskning på kroppsøving og idrettsfag kan gjennomføres. Emnet skal gi studentene kunnskaper om og ferdigheter i å utvikle og designe avgrensede profesjonsrelevante forskningsprosjekter. Dette innebærer kunnskaper og ferdigheter knyttet til lokalisering av relevante tema å studere, vurdering av teoretisk perspektiv, valg av forskningsmetode og forskningsetiske vurderinger. Emnet skal også gi studentene kompetanse til å drive egne prosjekter på en strukturert og analytisk måte i egen skolehverdag etter endt utdanning.

Required preliminary courses

Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

;

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om relevante tema for forskning på kroppsøving og idrettsfag
  • har inngående kunnskap om vitenskapelige tenkemåter, forskningsdesign og etisk regelverk relevant for forskning på kroppsøving og idrettsfag
  • har inngående kunnskap om utvalgte teoretiske perspektiv som er relevante for forskning på tema innen kroppsøving og idrettsfag
  • har inngående kunnskap om hvordan søke opp, trekke ut essensen av og vurdere forskningslitteratur knyttet til kroppsøving og idrettsfag

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap analysere faglige problemstillinger om kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke oppnådd innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i kroppsøving og idrettsfag til å lokalisere problemområder for utforskning
  • kan velge ut, avgrense relevante tema og formulere problemstillinger som er aktuelle for forskning innen kroppsøving og idrettsfag
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen for å designe et avgrenset forskningsprosjekt

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger innen forskning på kroppsøving og idrettsfag
  • kan, med bakgrunn i forskningsbasert kunnskap, analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger relevante for undervisning i kroppsøving og idrettsfag
  • kan bidra til forsknings- og utviklingsarbeid som fremmer faglig og didaktisk nytenkning om kroppsøving og idrettsfag i skolen

Content

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Deltagelse ved samlinger, se detaljer nedenfor.
  • Fire individuelle skriftlige oppgaver, se detaljer nedenfor.
  • Fire muntlige gruppeoppgaver, knytta til pensum for hvert delemne.

Deltakelse på åtte samlingsdager er obligatorisk. Det er mulig å ha to fraværsdager i løpet av emnet som helhet og likevel kunne ta eksamen. Fravær ut over dette kompenseres med relevante tilleggsoppgaver uavhengig av grunn til fraværet.

De fire individuelle oppgavene er skriftlige analytiske drøfting-, og refleksjonsoppgaver knytta til pensum og inneholdet i emnets deler.

De fire gruppeoppgavene er muntlige presentasjoner av angitt pensumlitteratur.

Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon en gang innen angitt frist.

Teaching and learning methods

Se programplanen.

Course requirements

Studentene skal gjennom dette emnet etablere en forståelse for journalistiske bilders egenskaper. Emnet belyser forholdet mellom bilders egenskaper og menneskets visuelle persepsjon og kultur. I tillegg ser emnet på hvilke krav som stilles til journalistiske bilder utfra journalistikkens krav om sannferdighet. Studentene lærer å analysere bilder i journalistikken med et begrepsapparat som gir mening i en faglig arbeidssituasjon.

Assessment

Studentene skal individuelt eller i grupper på inntil 3 levere en skriftlig semesteroppgave på 4500 ord +/- 10 % i form av en systematisk oversiktsstudie om et tema relatert til eget masterprosjekt. Omfanget på oppgaven skal øke med 500 ord pr. student.

;

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter vil det være mulighet til å omarbeide semesteroppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette må det leveres en ny semesteroppgave. Ny/utsatt eksamen kan gjennomføres individuelt.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har grunnleggende kunnskap om

  • visuell persepsjon
  • bildeform og komposisjon
  • teoretiske modeller for bilder
  • sannhetsbegrepet og fotografiers relasjon til virkelighet
  • analytisk metode for bilder i samtidskontekst
  • yrkesetiske normer for sannferdig visuell rapportering og grensene for iscenesettelse og digital manipulasjon av bilder

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere bilders form og innhold i en journalistisk kontekst
  • drøfte konkrete problemstillinger knyttet til bilder i relasjon til relevant teori
  • skrive faglige analyser og drøftingsoppgaver med relevante begreper og kilder
  • utøve faglig fundert kritikk av andres teoriarbeider
  • orientere seg selvstendig i relevante kilder og teori

Generell kompetanse

Studenten har

  • utviklet en kunnskapssøkende nysgjerrighet knyttet til bilder og hvordan de kan analyseres og tolkes
  • utviklet forståelse av menneskets visuelle persepsjon og hvordan den påvirker analyse og tolkning av bilders form
  • en oversikt over aktuelle teorier for bilder
  • utviklet sin forståelse for fotojournalistisk yrkesetikk

Examiners

Emnet er inndelt i fire delemner:

1. Persepsjon, psykologi og semiotisk bildeanalyse 2. Kommunikasjonsteori og bildekritikk 3. Krig, protestbevegelser og identiteter 4. Virkelighet, KI og bildejournalistikk

Kurset innledes med samlinger over i to dager per uke som dekker hvert av delemnene. Samlingsdagene inneholder forelesninger og gruppeoppgaver knytta til pensumlesning, plenumsoppgaver og evaluering av medstudenters oppgaver. I samlingene formidles også erfaringskunnskap fra forelesere og gjesteforeleser som ikke alltid dekkes av pensum.