EPN-V2

M1KP4400 Professional Development and Cross-disciplinary Teaching Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsutvikling og tverrfaglig undervisning
Study programme
Teacher Education Programme in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1–13, Physical Education and Sports
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history

Introduction

Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.

Lærernes kjerneoppgave er å fremme elevenes læring, utvikling og danning. Dette krever også at læreren utvikler seg selv, både profesjonelt og personlig. I undervisningen skal det utforskes hva hver enkelt student kan gjøre for å utvikle seg profesjonelt og personlig til å bli en bedre lærer. Det vil bli lagt særlig vekt på profesjonsfaglige og profesjonsetiske spørsmål, samt tverrfaglig undervisning.

Required preliminary courses

Emnet omhandler læringsstrategier, yrkeskvalifisering, yrkesforankring og dokumentasjon av yrkesfaglig bredde.

Emnet består av 30 studiepoeng fordelt med 10 studiepoeng i profejsonsfag og 20 studiepoeng i yrkesfag

Learning outcomes

Før eksamen kan avlegges må emne være bestått YLTI1000. I tillegg må alle arbeidskrav knyttet til bredde i yrkesfaget være vurdert til godkjent. Dette er arbeidskrav 6, 10 og 13, samt arbeidskrav 7 fra emne YLTI1100 som er tverrfaglig

Content

Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):

  • Produksjon (YF)
  • Tekniske tjenester (YF)
  • Dokumentasjon og kvalitet (YF)
  • Yrkesfaglig fordypning (YF)
  • Forskrifter og faglig utførelse av arbeidet (YF)
  • Andre særegne trekk og utfordringer i bransjen (YF)
  • Teknikk og teknologisk utvikling i eget programområde (YF/PF)
  • Anvende breddekompetanse som yrkesfaglærer (YF/PF)
  • Yrkesidentitet og -etikk (YF/PF)
  • Yrkesforankring og -utvikling (YF/PF)
  • Yrkespedagogisk utviklingsarbeid (PF/YF)
  • Arbeidsmåter som er spesielt egnet for yrkene innen utdanningsprogrammet, yrkesforankring av opplæring, nøkkelkvalifikasjoner og entreprenørskap (YF/PF)

Teaching and learning methods

Se programplanen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
  • Deltakelse på seminar, individuelt presentere en multimodal poster om tverrfaglig undervisning, og gi skriftlig tilbakemelding på en annen students poster-presentasjon. Omfang: ca. 450 ord.

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

Assessment

Arbeidskrav 13 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse del 4.

  • Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 800 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen).

Arbeidskrav 14 (PF/YF) Undervisningsplanlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering.

  • Arbeidsform: Individuell skriftlig dokumentasjon av pedagogisk praksisveiledning og erfaringer fra egen praksis, tilsvarende 2500-2800 ord og fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen).

Arbeidskrav 15 (PF/YF) Yrkespedagogisk utviklingsarbeid

  • Arbeidsform: Skriftlig prosjektdokumentasjon i gruppe tilsvarende 3500-3800 ord og fundert på om lag 500 sider litteratur eller tilsvarende kilder, samt individuelle refleksjoner tilsvarende 700 ord (se avsnitt om arbeidskrav i programplanen). Oppgaven kan etter avtale med faglærer gjennomføres og dokumenteres individuelt.

Arbeidskrav16 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig kompetanse dybde del 2

  • Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 1100 sider. (Progresjonskrav som det skal arbeides videre med, og som ferdigstilles i arbeidskrav 17 i emne 3000).

Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Ett ikke-godkjent arbeidskrav kan omarbeides og leveres til godkjenning ytterligere en gang.

Krav til deltakelse

Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren.

Praksis

Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen

Individuell prosjekteksamen. Synliggjøring av helhetlig breddekompetanse. Skriftlig dokumentasjon tilsvarende 4000-5000 ord + vedlegg og litteraturhenvisning tilsvarende ca. 800 sider.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren F kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av f orskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Grading scale

Eksamen vurderes med bokstavkarakterer der A-E er bestått F er ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.