EPN-V2

M1KP4400 Professional Development and Cross-disciplinary Teaching Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsutvikling og tverrfaglig undervisning
Study programme
Teacher Education Programme in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1–13, Physical Education and Sports
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

To sensorer vurderer besvarelsene. Minimum 20 % av besvarelsene vurderes av ekstern sensor.

Required preliminary courses

BPAL6510 er faglig overlappende med tidligere emner BPAL6400 Palliasjon- en helhetlig og tverrfaglig praksis, 5 stp. og BPAL6500 Samhandlingskompetanse i profesjonelle relasjoner og til personer i sorg og krise, 10 stp.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

;

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om lærerrollen i et profesjonsfaglig perspektiv
  • har inngående kunnskap om profesjonsetikk
  • har inngående kunnskap om visuelle metoder og hvordan disse kan brukes som didaktiske verktøy i undervisning, forsking og i egen profesjonsutvikling.
  • har inngående kunnskap om pedagogiske og didaktiske perspektiver på kroppsøvingsfagets muligheter i tverrfaglig undervisning

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke metoder som fremmer profesjonell utvikling
  • kan bruke undervisningsmetoder som legger til rette for elevmedvirkning
  • kan bruke visuelle metoder i undervisning av tverrfaglige emne, i forskning og i egen profesjonsutvikling.
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere tverrfaglige undervisningsopplegg med utgangspunkt i kroppsøving og et annet undervisningsfag

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over og utvikle egen profesjonalitet som kroppsøving- og idrettsfagslærer
  • kan analysere og kommunisere om profesjonsfaglige dilemmaer og utfordringer med kollegaer og andre samarbeidspartnere

Content

Emnet tar opp ulike tema som er relevant for utøvelsen av lærerrollen og læreres evne til profesjonsutvikling, både alene og sammen med andre. Det blir lagt særlig vekt på profesjonsetikk. Videre tar emnet opp spørsmål til knyttet til tverrfaglig undervisning, eksemplifisert gjennom ulike pedagogiske tilnærminger til tverrfaglighet der kroppsøving inngår.

Teaching and learning methods

Se programplanen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
  • Deltakelse på seminar, individuelt presentere en multimodal poster om tverrfaglig undervisning, og gi skriftlig tilbakemelding på en annen students poster-presentasjon. Omfang: ca. 450 ord.

;

Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

Assessment

Individuell mappeeksamen som består av tre produkter:

Produkt 1: Individuelt profesjonsetisk refleksjonsnotat basert på case fra praksis. Omfang: 3000 ord +/- 10 %.

Produkt 2: Bearbeidet individuell, multimodal poster om tverrfaglig undervisning.

Produkt 3: Et vurderingsnotat der hver student skal gi en begrunnet vurdering av en annen gruppes poster. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.

;

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Mappen kan omarbeides en gang dersom det blir vurdert til ikke bestått. Etter dette må det leveres ny mappe.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Bestått/ikke bestått.

Examiners

To interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til studiet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.