Programplaner og emneplaner - Student
M1KP4200 Research and Development of Physical Education Course description
- Course name in Norwegian
- Forskning og utvikling i kroppsøvingsfaget
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
-
Introduction
Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.
Emnet Forskning og utvikling i kroppsøvingsfaget skal gi studentene inngående kunnskap om forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk. Emnet skal gi studentene ferdigheter i å analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning, samt å kunne anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen. Emnet setter søkelys på undervisning og læring i kroppsøving, og på kritisk analyse av digitale uttrykk og ressurser i faget. Aktuelle problemstillinger i faget blir drøftet.
-
Required preliminary courses
Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om forskning på sentrale emner innen undervisning i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
- har forskningsbasert kunnskap om utvalgte didaktiske tilnærminger for undervisning i kroppsøving
- har inngående kunnskap basert på forskning om ulike former for vurdering i kroppsøving
- har inngående kunnskap om lesson study som metode for profesjonsfaglig utvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan, basert på vitenskapelig tenkemåte, analysere og vurdere undervisnings- og vurderingsformer i kroppsøving
- kan på avansert nivå søke opp relevant forskningslitteratur knyttet til kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk og trekke ut, vurdere og formidle innholdet skriftlig og muntlig
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler kroppsøvingsfagets didaktikk
- kan observere medstudenters og/eller praksislærers arbeid i praksis med mål om felles kompetanseutvikling
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til undervisning i kroppsøving
- kan på avansert nivå formidle og kommunisere faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelse knyttet til kroppsøvingsfaget
- har profesjonsfaglig digital kompetanse
-
Content
Emnet setter søkelys på undervisning i kroppsøving, og på hvordan utvalgte didaktiske tilnærminger og ulike former for vurdering i faget kan fremme elevenes læring. På bakgrunn av empirisk og teoretisk forskning om kroppsøving vil studentene kritisk analysere ulike perspektiv på didaktiske spørsmål i faget. Emnet vil også knytte studentenes erfaringer fra praksis til aktuell forskningslitteratur.
-
Teaching and learning methods
Se programplanen.
-
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
- Studentene skal gjennom gruppearbeid (2-4 studenter) lage en poster som de presenterer i ca. 10 minutter for medstudenter på et seminar. Temaet for posteren skal være knyttet både til studentenes praksiserfaringer og forskningslitteratur fra emnet.
- I tilknytning til praksis skal studenten utarbeide et refleksjonsnotat fra praksis knyttet til lesson study metodologien. Omfang: 1000 ord +/- 10 %.
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.
-
Assessment
En individuell, skriftlig semesteroppgave på 4500 ord +/- 10 % om selvvalgt tema. Tema og problemstilling skal godkjennes av emneansvarlig.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter kan semesteroppgaven omarbeides en gang. Etter dette må det leveres ny oppgave.
-
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
-
Grading scale
Gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
-
Examiners
Intern og ekstern sensor.