Programplaner og emneplaner - Student
M1KP2300 Research and Development Thesis Course description
- Course name in Norwegian
- FoU-oppgave
- Study programme
-
Teacher Education Programme in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1–13, Physical Education and Sports
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
FALL 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.
Studenten skal gjennomføre et selvstendig, profesjonsrettet FoU-prosjekt. Ved å utforske en avgrenset problemstilling skal studenten tilegne seg kunnskap om et utvalgt tema. Samtidig skal studenten tilegne seg kompetanse til å ha en utviklingsorientert innstilling til arbeidet som lærer.
Required preliminary courses
Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om grunnleggende vitenskapsteoretiske perspektiver og forskningsmetoder som er relevante for forskning i skolen
- har inngående kunnskap om en avgrenset tematikk innenfor kroppsøving og idrettsfag
Ferdigheter
Studenten
- kan søke etter og finne fram til skolefaglig forskning
- kan anvende grunnleggende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i planlegging og gjennomføringen av egen FoU-oppgave
- kan planlegge og gjennomføre en teoretisk, didaktisk eller empirisk analyse
- kan skrive en lengre akademisk tekst
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevant forskning
- kan reflektere over etiske sider ved forskningsprosessen
- kan reflektere over FoU-prosjektets relevans for sin egen profesjonelle utvikling i lærerutdanningen
- kan legge fram eget arbeid i faglig sammenheng og gi respons på medstudenters framlegg
Content
Lectures and experimental laboratory exercises.
Teaching and learning methods
Se programplanen.
Course requirements
Følgende arbeidskrav være godkjent før FoU-oppgaven kan leveres inn:
- Det er krav om 80 % oppmøte i all studentaktiv undervisning.
- Innlevering av et prosjektnotat til FoU-oppgaven. Omfang: 400 ord +/- 10 %. Notatet skal ha med omtale av tema, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign henholdsvis teoretisk, didaktisk eller empirisk.
- Levere veiledningsgrunnlag og delta i en veiledning
- Framlegg av FoU-prosjektet på delingskonferanse, med et omfang på ca. 10 minutter, samt bidra med muntlig respons på innholdet i 1-2 medstudenters framlegg.
Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.
Assessment
Individuell FoU-oppgave med omfang som normalt skal være mellom 6000 og 8000 ord. Oppgaven må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på universitetets læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering, og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg i FoU-oppgaven ved innlevering.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter vil det være mulighet til å omarbeide oppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette må det leveres ny oppgave.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Fluid-structure interactions (FSI) are critical considerations in the design and understanding of various systems mechanical engineers will work with, e.g.,wind turbines, ship hulls, engines, or bridges.
The course will cover the fundamental theory of fluid-structure interactions including viscous flow, turbulent flow, flow separation, bluff-body aerodynamics, unsteady flow, time-frequency analysis and flow control techniques..
Students will learn to solve relevant real-world FSI problems.
Examiners
Knowledge:
The candidate
- can explain the governing equations of fluid dynamics
- can explain the relevant phenomena related to FSI problems such as turbulence, separation, vortex shedding
- can explain the physics behind standard fluid-structure interaction problems such as flow-induced vibrations and the aerodynamics of flapping wings
- can explain state-of-the art computational and expermimental tools relevent for FSI problems such as wind turbines
Skills:
The candidate
- can identify the building blocks constituting a real-world FSI problem to predict possible flow-induced vibrations and propse flow control strategies to prevent them
- can apply state-of-the-art FSI tools to solve industrially relevant FSI problems.
General Competence:
The candidate
- can perform independent research and document the results in the form of a report, following the ethical protocols of research
- can communicate with peers on how computer simulations and experiments of FSI problems (such as wind farms) are built from first principles
- can critically evaluate results from simulations and experiments