EPN-V2

M1KP2200 Diversity and Inclusion in Physical Education Course description

Course name in Norwegian
Mangfold og inkludering i kroppsøving
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.

    Emnet Mangfold og inkludering i kroppsøving skal danne grunnlag for studentenes kunnskap om mangfold og inkludering i kroppsøvingsfaget. Sentralt i emnet er problemstillinger knyttet til mangfold i elevgruppen slik som kjønn/seksualitet, etnisitet, religion, sosial klasse, funksjonsnedsettelse og hvordan mangfold utfordrer vår identitet og henger sammen med dannelse, som er et sentralt begrep i kroppsøving. Emnet gir også en innføring i ulike perspektiver på konflikthåndtering. Emnet omfatter dans og alternative bevegelsesformer med opprinnelse i ulike kulturelle kontekster. Fokuset på aktivitetenes kreative utfoldelse og potensiale for å skape fellesskap på tvers av sosiale forskjeller er gjennomgående.

  • Required preliminary courses

    Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om verdier, interesser og normer i ulike barne- og ungdomskulturer og fellesskapets betydning for et inkluderende læringsmiljø
    • kan gjøre rede for lover og styringsdokument som regulerer tilpasset / universell opplæring og inkludering i skolen, herunder forståelse av samenes status som urfolk og deres rett til opplæring i tråd med opplæringsloven og gjeldende læreplanverk
    • kan analysere faglige problemstillinger og planlegge undervisning med utgangspunkt i en mangfoldig elevgruppe
    • har kunnskap om hvordan kjønn, seksualitet, etnisitet, religion og funksjonsnedsetting kan påvirke elevers erfaring med kroppsøvingsfaget
    • har kunnskap om sammenheng mellom inkludering og dannelse
    • har kunnskap om dans og alternative bevegelsesaktiviteter med utgangspunkt i ungdomskulturer og andre kulturer

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge inkluderende kroppsøvingsundervisning med utgangspunkt i en mangfoldig elevgruppe
    • kan analysere og vurdere elevers ulike forutsetninger i kroppsøving og idrettsfag, og bruke dette som grunnlag for tilpasset / universell opplæring
    • kan planlegge for kreativ utforsking i dans og alternative bevegelsesformer som har utgangspunkt i ungdomskulturer og andre kulturer
    • kan igangsette dannelsesprosesser i kroppsøvingsundervisning med utgangspunkt i elevmangfold
    • kan grunnleggende ferdigheter i konflikthåndtering i skolen
    • kan gjennomføre og lede arbeid med estetiske læringsprosesser knyttet til kroppsøving og idrettsfag i skole- og fagutvikling

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan presentere forskningsbasert kunnskap og bruke slik kunnskap til å reflektere over inkludering og mangfold i kroppsøving.
    • kan søke og identifisere relevant forskningslitteratur
  • Content

    Emnet inneholder profesjonsfaglig kompetanse om inkludering, tilpasset / universell opplæring og mangfold i skolen. Emnet setter også søkelys på ulike perspektiver for konflikthåndtering. Aktuelle forskningsbaserte problemstillinger knyttet til kroppsøvingsfaget blir drøftet. I tillegg inneholder emnet praktiske-metodiske aktiviteter som dans og alternative bevegelsesformer.

  • Teaching and learning methods

    Se programplanen.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Det er krav om 80 % oppmøte i den praktisk-metodiske aktivitetslæren og i all studentaktiv undervisning.
    • Refleksjonsnotat der studentene i grupper på 2-3 skal presentere og diskutere en fagfellevurdert artikkel med relevans for inkludering og mangfold i kroppsøvingsfaget. Omfang: 1500 ord +/- 10 %.
    • Delta på seminar og gi skriftlig tilbakemelding på 1 medstudents utkast til individuelt vitenskapelig essay. Omfang: 450 ord.

    Se programplanen for mer informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse i undervisningen.

  • Assessment

    Individuelt vitenskapelig essay. Omfang: 3500 ord +/- 10 %.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen. Ved ikke bestått karakter vil det være mulighet til å omarbeide essayet ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette må det leveres nytt essay.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    To interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til studiet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.