EPN-V2

M1KP1300 Interdisciplinary Topics in School Course description

Course name in Norwegian
Tverrfaglige temaer i skolen
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
  • Introduction

    Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.

    Emnet gir studentene inngående kunnskap om de tverrfaglige temaene i overordnet del av læreplanverket; demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og bærekraftig utvikling. Emnet setter søkelys på undervisning i disse temaene med kroppsøving som utgangspunkt. Kunnskap om de tverrfaglige temaene vil bli plukket opp i et samarbeid med Emne 4 Klasserommet ute, som går samme vårsemester. Slik vil de tverrfaglige temaene også knyttes til undervisning i friluftsliv, naturferdsel og uteskole. Emnet vil også belyse aspekter ved barn og unge i vanskelige livssituasjoner. I emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om og ferdigheter i alternative bevegelsesformer og dans for å kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning relatert til de tverrfaglige temaene på skolen og i nærmiljøet rundt.

  • Required preliminary courses

    Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring, bærekraftig utvikling, og hvordan en kan fremme kompetanse innenfor disse temaene ved bruk av varierte metoder, gjennom læringsarenaer på skolen og i nærmiljøet, samt som en global utfordring
    • har kunnskap om dans og alternative bevegelsesformer
    • har grunnleggende kunnskap om skolens ansvar i saker som omhandler mobbing, vold og seksuelle overgrep

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning der de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og bærekraftig utvikling er integrert
    • kan reflektere over hvordan helse utvikles i samspill mellom mennesker og omgivelser
    • kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper innen dans og alternative varierte bevegelsesaktiviteter med tanke på undervisning i kroppsøving og idrettsfag
    • kan analysere og bruke gjeldende læreplan som utgangspunkt for undervisning i tverrfaglige temaer
    • kan i samarbeid med rette faginstanser og foreldre/foresatte iverksette tiltak mot mobbing og vold og for oppfølging av seksualiserte overgrep

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har evne til kritisk refleksjon knyttet til demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og bærekraftig utvikling i en tverrfaglig sammenheng og som en global utfordring
    • kan reflektere over valg av og bruke digitale undervisningsmetoder
    • kan muntlig presentere et faglig forankret undervisningsopplegg
    • kan vurdere og gi noe mer videreutviklede faglig begrunnede tilbakemeldinger på medstudenters arbeid
  • Content

    Emnet skal gi studentene kunnskap om de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og bærekraftig utvikling. Studentene skal tilegne seg kunnskap om og ferdigheter i varierte bevegelsesaktiviteter og dans for å kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning relatert til de tverrfaglige temaene.

  • Teaching and learning methods

    On successful completion of the course, the student has the following learning outcomes classified as knowledge and skills:

    Knowledge

    The student

    • can describe and discuss societal influences that support a complexity perspective
    • can describe and discuss complexity as a scientific approach
    • can describe and discuss dualism as a philosophical perspective, and the effect of dualism in an applied setting
    • can describe reductionism; emergence; critical mass; consilience; the unity of science, and other concepts from complexity science
    • can give examples of analyses of the same phenomenon at different levels of reduction
    • can describe and discuss differences in antagonistic and complementary professional approaches to the same phenomenon
    • can describe and discuss the principle of selection at different levels of complexity

    Skills

    The student

    • can analyze networks as the structure of complex adaptive systems
    • can identify nodes and hubs, assessing the robustness and vulnerability of networks
    • can identify category mistakes and discuss mentalism and evolutionary approaches
    • can cite sources and arrange a reference list according to the current standard from APA
    • can use EndNote for citations and references in written assignments

  • Course requirements

    The course will include lectures, discussions, individual reports and seminars.

  • Assessment

    Students submit 4 written assignments, each with maximum 3 pages including references, according to the deadlines in the course schedule.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler tillatt til presentasjonen av undervisningsøkten.

  • Grading scale

    Gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Examiners

    None