Programplaner og emneplaner - Student
M1KP1100 From Curriculum to Teaching Course description
- Course name in Norwegian
- Fra læreplan til undervisning
- Study programme
-
Teacher Education Programme in Practical and Aesthetic Subjects for Years 1–13, Physical Education and Sports
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen er godkjent av utdanningsutvalget ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier 21. juni 2021.
Læreplanen og andre offentlige styringsdokument danner utgangspunktet for læreres undervisning. I dette emnet blir studentene introdusert til den pedagogiske prosessen som går fra å fortolke læreplaner til å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning. Dette arbeidet knyttes til praktisk-metodiske aktiviteter. Sentralt i emnet står ulike grunnleggende didaktiske og pedagogiske modeller som er sentrale for undervisning i skolen. Emnet har også som siktemål å introdusere studentene til muntlig og skriftlig deltakelse i akademiske aktiviteter og slik sett tilrettelegge for deres utvikling som fagpersoner innenfor kroppsøving og idrettsfag.
Required preliminary courses
Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet i barnetrinnet, ungdomstrinnet og i videregående opplæring
- har kunnskap om ulike legitimeringsgrunnlag for kroppsøvingsfaget og hvilke pedagogiske konsekvenser disse har for undervisning
- har kunnskap om ulike grunnleggende didaktiske og pedagogiske modeller som er sentrale for undervisning, læring og vurdering i kroppsøving og idrettsfag
- har kunnskap om grunnleggende svømmeopplæring og livredning i, ved og på vann
- har kunnskap om grunnleggende prinsipper for ball- og lagspill
- har kunnskap om grunnleggende basisferdigheter i friluftsliv og turmetodikk
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende læreplaner for å planlegge undervisning, og begrunne didaktiske valg i planlegging og gjennomføring av undervisning
- har grunnleggende didaktiske ferdigheter til å undervise og vurdere i et utvalg av praktisk-metodiske aktiviteter inne og ute
- kan tilrettelegge og gjennomføre grunnleggende svømmeopplæring og livredning i, ved og på vann
- kan ivareta egen og andres sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø, samt utføre livbergende førstehjelp
- kan mestre enkle basisferdigheter for friluftsliv
- kan skrive en kort akademisk tekst og benytte digitale referansesystemer
Generell kompetanse
Studenten
- kan reflektere over grunnleggende profesjonsfaglige, didaktiske og pedagogiske temaer spesielt relevante for kroppsøving og idrettsfag skolen
- kan reflektere over hvordan en akademisk tekst bygges opp
- kan begrunne innsetting av referanser i tekst og i litteraturlisteInnhold
Content
Innholdet i emnet er profesjonsfaglige temaer knyttet til planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring med særlig vekt på didaktiske og pedagogiske modeller. Introduksjon til skriving av akademiske tekster og bruk av referanser vil vektlegges. I tillegg inneholder emnet friluftsliv i ulike naturmiljø samt svømming og livredning, og praktisk-metodiske aktiviteter som lek og lag- og ballspill.
Teaching and learning methods
Se programplanen.
Course requirements
Child welfare is a social field whose practice is based on implicit and explicit theories drawn from many different disciplines. Child welfare is also a normative field of activity, which means that it requires critical reflection on the part of the professionals practising it. The course focuses on the child welfare service’s heterogeneous knowledge base and established forms of understanding and presents different perspectives on phenomena of relevance to child welfare. Different understandings of evidence-based practice and the relationship between research-based knowledge, experience-based knowledge and the experiences and wishes of children and families are discussed. The challenges the field of practice and the individual professionals face when new research or new methods or measures are to be implemented/applied in practice are also analysed. The course presents different perspectives on children’s development. A particular focus will be on constructions of children that cast children as participants in everyday life and in the child welfare service’s professional practice
Theoretical perspectives and normative conceptions provide guidance on what we can see and what we look for. The forms of learning are meant to allow students to train their analytical skills in order to understand the professional practice of the child welfare service from a power perspective and in light of the social context in which the child welfare service operates.
The language of instruction is Norwegian.
Assessment
None.
Permitted exam materials and equipment
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- in-depth knowledge of key knowledge discourses in child welfare and other welfare fields and of different criteria for evidence-based practice
- advanced knowledge of the child welfare service’s heterogeneous knowledge base, interdisciplinary and interprofessional collaboration, and an understanding of the relevance of theoretical perspectives to professional practice
- in-depth knowledge of theoretical understandings of children and childhood, categorisation processes in the child welfare service’s everyday practices
- advanced knowledge of children’s right to participation and protection and the importance of children as participants in everyday life and in the professional practices of the child welfare service
- advanced knowledge of different perspectives on children’s development
- specialised knowledge and insight into research on care assessments and the importance of a holistic understanding of children and parents
- advanced knowledge of how neglect and abuse occur and are manifested in different ways in children, young people and families in vulnerable life situations
- in-depth knowledge of different perspectives on family work and milieu therapy within and outside institutions
Skills
The student can
- analyse and take a critical approach to the child welfare service’s implicit and explicit knowledge base to make decisions and implement measures in the child’s best interests
- analyse professional issues related to risk assessments and different explanations of children and children’s problems
- take a critical approach to different sources of knowledge and carry out comprehensive care assessments by analysing and assessing the child’s best interest in light of relevant theories and methods
- cooperate with children and parents and other services when obtaining information and assessing measures
General competence
The student can
- apply knowledge and skills about children, young people and families in vulnerable life situations in new areas in order to carry out advanced tasks and projects
- communicate about professional issues, analyses and conclusions in child welfare work with children, young people and families, partners and the general public
- take a critical and analytical approach to explicit and implicit theories, measures and methods in child welfare practice
Grading scale
Teaching methods vary between lectures and student-active learning methods.
Examiners
No coursework requirements or compulsory activities.