EPN

M1GSF2200 Social Studies 1, Part 2 Course description

Course name in Norwegian
Samfunnsfag 1, emne 2
Study programme
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn / Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 / Lærerutdanning for tospråklige lærere, bachelorstudium
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Schedule
Course history

Required preliminary courses

Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen og lærerutdanning for tospråklige lærere på HiOA, i tråd med utdanningenes programplaner. Interne søkere som søker opptak til Samfunnsfag 2 mens de fortsatt er aktive på Samfunnsfag 1, kan få opptak uten å ha fullført Samfunnsfag 1.

 

Eksterne søkere må ha bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. Opptak til Samfunnsfag 2 krever fullført Samfunnsfag 1 eller tilsvarende.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om norsk historie

  • har kunnskap om natur- og samfunnsgeografiske hovedtrekk i Norge

  • har kunnskap om samarbeid og konflikt omkring bærekraftig utvikling og ressursutnyttelse

  • har kunnskap om ideologier, makt og det norske styringssystem

  • har kunnskap om medborgerskap, demokrati og demokratiseringsprosesser

  • har kunnskap om FN og menneskerettigheter i et nasjonalt og globalt perspektiv

  • har kunnskap om samene som urfolk og de nasjonale minoritetene

  • har kunnskap om kulturelt mangfold, globalisering og migrasjon

  • har kunnskap om sosialisering, identitetsdanning og ulikhet i et samfunnsfaglig perspektiv

  • har kunnskap om digital dømmekraft og samfunnsdeltakelse

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan fremme bærekraftig handlingskompetanse hos elevene

  • kan arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag, stimulere til undring og respekt for mangfold og bruke dette som en ressurs i arbeidet med elevene

  • kan trene elever til digital dømmekraft og bruke digitale kanaler til aktivt demokratisk medborgerskap  

  • kan sammenligne og forklare ulikhet i levekår i forskjellige deler av verden.

  • kan forstå og anvende statistikk og måltall på en hensiktsmessig måte klasserommet

  • kan fremme politisk sosialisering hos barn og unge

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for demokratisk læringsfellesskap  

  • kan stimulere til at elevene kan undersøke selv, samarbeide og ta ansvar

  • kan stimulere til kritisk tenkning hos elevene sine

  • kan reflektere kritisk omkring læremidler og læringsressurser i samfunnsfag

Content

Emnet tar for seg sentrale samfunnsfaglige problemstillinger i det norske samfunnet og setter disse inn i en global sammenheng. Studentene får innsikt i samspillet mellom individ og samfunn, og mellom mennesker og natur.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon finnes i den innledende fagplandelen.

 

Refleksjonsnotat om norsk politikk

Individuelt didaktisk refleksjonsnotat der temaet er knyttet til ekskursjon til Stortinget eller en annen viktig samfunnsinstitusjon. Refleksjonsnotatet skal inneholde forberedelse til ekskursjonen, didaktiske begrunnelser og refleksjoner omkring relevant arbeid. Opplegget skal forankres i gjeldende lærerplan. Omfang 1000 ord (+/-10 %), minimum fem elektroniske bilder.. Formålet med arbeidskravet er å få kjennskap til ekskursjon som undervisningsmetode i demokratiopplæringen.

 

Prosjektarbeid om bærekraftig utvikling Studentene arbeider i grupper på tre til fem studenter som utformer og undersøker en problemstilling knyttet til bærekraftig utvikling. Prosjektarbeidet skal munne ut i en muntlig presentasjon på ca. 15 minutter. Formålet med arbeidskravet er å få erfaring med prosjektorganisert gruppearbeid som arbeidsmåte innen utdanning for bærekraftig utvikling.

 

Deltakelse på eksamensseminar

Deltakelse på eksamensseminar der studentene legger fram løsningsforslag til tenkte eksamensoppgaver. Omfanget av presentasjonene er ca. 10 minutter.

 

Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

Assessment

Eksamensform

Femtimers skriftlig individuell eksamen under tilsyn.

 

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

15 sider notater. Sidene må være paginerte.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved HiOA.