Programplaner og emneplaner - Student
M1GRL3100 Religion, Philosophy of Life and Ethics 2, Subject 3 Course description
- Course name in Norwegian
- RLE 2, emne 3
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
FALL 2022
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GRL2100 RLE 1, emne 1.
;
Studiefaget RLE kvalifiserer for undervisning i skolefaget KRLE.
;
Emnet skal utvide perspektivet på grunnleggende kultur- og religionsforståelse og gir innføring i religionsfenomenologi. Emnet omfatter fordypning i jødedom, kristendom, islam, hinduisme, buddhisme og sikhisme, med vekt på mangfold. Emnet omfatter også innføring i nyreligiøsitet og ungdomsreligiøsitet.
;
Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk og en mer overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Emnet omfatter også humanisme, vestlig filosofihistorie, samt fagdidaktikk, samt refleksjoner om studentenes egne holdninger i når det gjelder mangfold og inkludering. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning.
;
En viktig del av arbeidet på emne 3 er FoU-oppgaven, hvor studenten skal gjøre et selvstendig forskningsarbeid og sette seg inn i teori og metode som er sentralt i RLE-faget.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Studiene gjennomføres ved akuttmottak. Andre aktuelle avdelinger og læresteder for praksisstudiene kan være overvåkingsavdelinger, intermediæravdelinger, postoperativ avdeling/recovery.
Studenten skal selvstendig ivareta akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder og ha handlingskompetanse i akuttsykepleie. Det forventes at studenten viser progresjon i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Studenten skal ta ansvar og vise evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av akuttsykepleie.
Content
- Observasjoner og kliniske vurderinger ved svikt i pasientens grunnleggende behov
- Å forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og akuttsykepleie
- Å redusere stress og lindre smerter og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
- Kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
- Helt og delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale funksjoner og grunnleggende behov
- Akuttberedskap
- Hastegradsvurdering og triage av pasienten
- Pasientforløp
- Kommunikasjonsberedskap
- Samtidighetskonflikter
- Medisinsk utstyr
- Når behandling ikke fører frem - livets sluttfase
- Skriftlig og muntlig dokumentasjon av akuttsykepleien
- Tverrfaglig samarbeid
- Undervisning og veiledning
- Administrasjon og ledelse
Teaching and learning methods
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap innenfor akuttsykepleie og spesialisert innsikt i helt og delvis kompenserende sykepleie ved svikt i pasientens vitale funksjoner
- har avansert kunnskap om komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
- har avansert kunnskap om det å opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i akuttsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan utøve kunnskapsbasert praksis
- kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
- kan forebygge komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, skade, medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan redusere stress, smerte og ubehag ved medisinsk behandling og akuttsykepleie
- kan opprettholde og gjenopprette vitale funksjoner der de er truet
- kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til akuttsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
- kan yte helt eller delvis kompenserende hjelp ved svikt i pasientens vitale organ eller organsystemer, som blant annet assistert respirasjon og sirkulasjon
- kan identifisere og bedømme akutte situasjoner selvstendig, prioritere og handle raskt og forsvarlig slik at livsviktige funksjoner opprettholdes eller gjenopprettes
- kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell smertelindring for pasienten
- kan bruke og kontrollere medisinsk utstyr og har et reflektert forhold til denne teknologiens muligheter og begrensninger
- kan utøve akuttsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
- kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres rettigheter
- kan legge forholdene til rette for en verdig død når behandling ikke fører frem
- kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
- kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid
- kan utøve hastegradsvurdering og triage av pasienten
- kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og omsorgspersoner fra ulike kulturer, og til egen faggruppe og andre i helseteamet
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen akuttsykepleie
Generell kompetanse
Studenten
- har handlingskompetanse i akuttsykepleie
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen akuttsykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan gjennomføre helt eller delvis kompenserende akuttsykepleie ved svikt i pasientens grunnleggende behov
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor akuttsykepleie, både med spesialister og til allmenheten
- kan beherske uttrykksformene innenfor akuttsykepleie
- kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Course requirements
Simulering og veiledede praksisstudier.
Assessment
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
- Studenten skal levere minst en skriftlig formativ (forløpende) vurdering per måned
- Undervisning/veiledning til pasient.
- Undervisning/veiledning til medstudenter.
- Gjennomført AHLR -ved simulering x 2
Permitted exam materials and equipment
Ikke relevant.
Grading scale
Bestått-ikke bestått.
Examiners
Summativ vurdering gjennomføres av 1 representant fra praksisstedet og 1 representant Fra universitetet Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.