EPN-V2

M1GRL3100 Religion, Philosophy of Life and Ethics 2, Subject 3 Course description

Course name in Norwegian
RLE 2, emne 3
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
FALL 2021
Schedule
  • Introduction

    Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GRL2100 RLE 1, emne 1.

    Studiefaget RLE kvalifiserer for undervisning i skolefaget KRLE.

    Emnet skal utvide perspektivet på grunnleggende kultur- og religionsforståelse og gir innføring i religionsfenomenologi. Emnet omfatter fordypning i jødedom, kristendom, islam, hinduisme, buddhisme og sikhisme, med vekt på mangfold. Emnet omfatter også innføring i nyreligiøsitet og ungdomsreligiøsitet.

    Studentene skal arbeide med ulike tilnærminger til fagstoffet; både en systematisk og en mer overgripende tematisk tilnærming. Den systematiske tilnærmingen har fokus på atskilte tradisjoner og særpreg ved tradisjonene. Den overgripende tematiske tilnærmingen har fokus på likheter og sammenhenger. Emnet omfatter også humanisme, vestlig filosofihistorie, samt fagdidaktikk, samt refleksjoner om studentenes egne holdninger i når det gjelder mangfold og inkludering. Målet er å dyktiggjøre studentene til å kunne gjennomføre en inkluderende religions- og livssynsundervisning.

    En viktig del av arbeidet på emne 3 er FoU-oppgaven, hvor studenten skal gjøre et selvstendig forskningsarbeid og sette seg inn i teori og metode som er sentralt i RLE-faget.

  • Required preliminary courses

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

    Arbeidskrav

    Arbeidskravene er individuelle oppgaver som studentene arbeider med gjennom hele studiet. De dreier seg om utviklingsarbeid i egen skole. Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær (dokumentert med for eksempel sykemelding) gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren/veilederen.

    Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med lærer/veileder. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    Arbeidskrav 1Arbeidskravet omfatter å velge ut, definere og lage en plan for gjennomføring av et utprøvingstiltak innenfor digitaliseringsarbeid på egen skole. Det gis veiledning på arbeidskravet. Studenten skal:

    • Velge ut og definere et utprøvingstiltak
    • Lage utkast til plan og gjennomføring av utprøvingstiltak på egen skole

    Legge planen frem for nærmeste leder i et digitalt møte. I møtet deltar, i tillegg til studenten og nærmeste leder, også en veileder fra fagteamet for videreutdanningsemnet Digitalisering og ledelse. I det digitale møtet mottar studenten tilbakemeldinger fra nærmeste leder og veileder

    Arbeidskrav 2Utvikle et arbeidsnotat som inneholder beskrivelse og praktisk, politisk og teoretisk begrunnelse for valg av utprøvingstiltaket (omfang 1500 ord +/- 10 %). I arbeidsnotatet skal studenten inkorporere og bearbeide tilbakemeldingene fra nærmeste leder.

    Arbeidskrav 3Arbeidskravet tar utgangspunkt i planen for utprøvingstiltak innenfor digitaliseringsarbeid på egen skole (se arbeidskrav 1) og består i å gjennomføre en ledelseshandling i utprøvingstiltaket under observasjon av en medstudent. Medstudenten gir tilbakemeldinger (skriftlig eller muntlig) til den som observeres. Arbeidskravet innebærer at man både lar seg observere og fungerer som observatør for medstudent. Beskrivelse, analyse og vurdering av egen utprøving leveres i et arbeidsnotat. Det gis veiledning også på dette arbeidskravet slik at progresjon og læring ivaretas. Studenten skal:

    • Velge ut en ledelseshandling i eget utprøvingstiltak.
    • Forberede observasjon i utprøvingstiltaket sammen med en medstudent.
    • Bli observert av medstudent i ledelseshandling i eget utprøvingstiltak
    • Observere medstudent i ledelseshandling i utprøvingstiltak.

    Gi tilbakemelding til medstudent basert på observasjon.

    Arbeidskrav 4 Skrive en tekst om gjennomføringen av egen ledelseshandling. Studenten velger ett eller to aspekter ved ledelseshandlingen og drøfter dette i lys av tilbakemeldingene fra observatør, pensumlitteratur og egne refleksjoner (omfang 2000 ord +/- 10 %)

    Faglig aktivitet med krav om deltakelse

    For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse. Begrunnelsen for dette er at en avgjørende del av læringsarbeidet skjer i læringsgruppene på samlingene. Det er også obligatorisk å delta i møte med nærmeste leder (arbeidskrav 1) og i observasjon av medstudent på vedkommendes skole (arbeidskrav 2). Av velferdsgrunner kan det gis fritak for undervisning inntil maksimum av 20 prosent samlet undervisningstid for hvert emne.

  • Learning outcomes

    Eksamen er en individuell muntlig prøveforelesning over et oppgitt tema. Studenten skal i løpet av en uke forberede en forelesning på om lag 15 minutter, som følges opp med spørsmål fra to sensorer (om lag 15 minutter). Forelesningen er åpen, og skoleeier kan inviteres. Eksamen gjenspeiler en lederoppgave som skoleledere må kunne mestre, det å holde et faglig innlegg med en gjennomgående argumentasjon og evne til å svare på faglige spørsmål og mulige innvendinger.

    Eksamen gjennomføres i 2. semester.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

  • Content

    Exam content: Learning outcomes

    Form of examination: Individual written examination ( hjemmeeksamen ), 3 weeks, maximum 25 pages double spaced Times New Roman size 12 including references

    Examiners: One internal and one external examiner

    Grading scale: A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade

    Examination support materials

    All.

    Syllabus

    American Psychological Association. (2010). Publication manual of the American Psychological Association(6th ed.). Washington, DC: Author.

    Catania, A. C. (2013). Learning (5th ed.). New York, N.Y.: Sloan Publishing. [Kapittel 5-13 (s. 59-238)]

    Pierce, W. D. & Cheney, C. D. (2013). Behavior analysis and learning (5th ed.). New York: Psychology Press.[Kapittel 1-10] [Also available as eBook: https://login.ezproxy.hioa.no/login?url=http://www.hioa.eblib.com/EBLWeb/patron?target=patron&extendedid=P_1356178_0][*]

    Ray, R. D. (2003). CyberRat (Version 2.0) [Computer software]. Winter Park, FL: (AI)2.

    (Literature list last updated: 2017-02-10 (lmb/libr. Kjeller). Citation style: APA 6th)

  • Teaching and learning methods

    Muntlig eksamen vurderes til bestått/ikke bestått. Studentene får tilbakemelding etter sensormøtet som avholdes umiddelbart etter spørsmålsrunden.

    Vurderingskriterier/karaktergradering

    Kriterier for bestått er at studenten gjennom presentasjonen dokumenterer god faglig innsikt i det valgte temaet. Temaet skal belyses med et praksiseksempel fra eget læreplanarbeid. Det er også et kriterium at studenten viser evne til selvstendig drøfting og kritisk refleksjon over sammenhengen mellom oppgavens teorivalg og praksiseksemplet.

  • Course requirements

    To sensorer

  • Assessment

    Se programplanen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Grading scale

    Coursework requirements from MALK 4000-401, 4000- 402, MALKA 211 and MALKA 212 or equivalent must be approved to participate and submit coursework requirements in MALKA213.

  • Examiners

    The course will include lectures, hands-on exercises and discussion of literature. In addition, practical exercises are central to this course. Such exercises include the use of CyberRat software to conduct an experiment, and the employment of the results from this experiment to write a scientific article.