EPN-V2

M1GPE5100 Pedagogy 2, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Course history
Curriculum
FALL 2025
Schedule
  • Introduction

    Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GPE4100 Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 1.

  • Required preliminary courses

    Ingen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
    • har bred kunnskap om utvikling av den norske skolen i et historisk perspektiv

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant
    • kan analysere og drøfte profesjonsetiske spørsmål forankret i etisk teori

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk
    • kan, med utgangspunkt i forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap i pedagogikk, gjennomføre og formidle eget forskningsarbeid i tråd med vitenskapelige prinsipp
    • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
    • kan reflektere over utvikling av egen læreridentitet og profesjonell kompetanse i lys av endringer i lærerrollen
  • Content

    Emne 2 består av følgende temaer med undertemaer:

    Tema 1: Skolen i samfunnet

    • skolen i et historisk perspektiv
    • skolen som organisasjon
    • teknologiens rolle for pedagogisk og didaktisk endring

    Tema 2: Læreplanteori og læreplananalyse

    • Læreplanhistorie og politisk styring av grunnskolen
    • læreplan i et komparativt perspektiv
    • kritisk analyse

    Tema 3: Endrings- og utviklingsarbeid i skolen

    • læreren i det profesjonelle felleskapet
    • pedagogisk utviklingsarbeid
    • innovasjonsarbeid
    • lærerrollen i endring

    Tema 4: Den profesjonelle læreren

    • utvikling av lærerprofesjonalitet
    • analytisk og kritisk perspektiv på lærerrollen
    • sosial og relasjonell kompetanse
    • profesjonsetiske spørsmål
  • Teaching and learning methods

    Se fagplanen.

  • Course requirements

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter deltakelse i obligatoriske faglige aktiviteter, og at alle arbeidskrav er godkjent

    Arbeidskrav 1:

    Studentledet time

    • Arbeidskravet gjennomføres i gruppe
    • Godkjenning av arbeidskravet forutsetter 60 prosent obligatorisk deltagelse på alle studentledete timer gjennom semesteret. Obligatorisk deltagelse er begrunnet med at utprøving av ulike læringsaktiviteter forutsetter en viss klassestørrelse for å kunne gjennomføres.
    • Innhold og organisering av studentledet time:
      • Studentene skal i gruppe planlegge og gjennomføre et undervisningsopplegg på ca. 30 minutter for medstudenter i et tema fra emneplanen
      • I etterkant av gjennomført undervisning: med utgangspunkt i medstudenters respons og egenrefleksjon skal gruppen skrive et pedagogisk refleksjonsnotat på mellom 1000-2000 ord.
      • Refleksjonsnotatet godkjennes av faglærer

    Formålet med arbeidskravet er å prøve ut ulike undervisningsformer og reflektere over faglige læringsprosesser i et profesjonelt fellesskap.

    Arbeidskrav 2:

    Deltagelse i utdanningspolitiske og pedagogiske debatter

    • Deltakelse i pedagogiske debatter. Arbeidskravet har en individuell del og en del som gjennomføres i gruppe. Nærmere informasjon blir gitt i undervisning.

    Formålet med arbeidskravet er å få øvelse i å kritisk analysere og delta i autentiske utdanningspolitiske og pedagogiske debatter. Faglærer godkjenner at deltakelse er gjennomført på tilfredsstillende måte.

    Arbeidskrav 3:

    Utvikling av egen læreridentitet og pedagogiske grunnsyn

    • Dette arbeidskravet har både en individuell del og en del som skal gjennomføres i gruppe.
      • Individuell del: Studenten skal i en oppsummerende tekst beskrive og vurdere utvikling av egen læreridentitet og pedagogisk grunnsyn med bakgrunn i praksismappa og refleksjonslogger gjennom lærerstudiet (400 - 500 ord)
      • Gruppearbeid: Med utgangspunkt i egne tekster og relevant faglitteratur skal en gruppe studenter forberede og lage en felles podcast på 10-15 minutter der de har en meta-samtale om lærerrollen.
      • Studentgruppa gjennomfører en hverandrevurdering av en annen podcast. Faglærer godkjenner at hverandrevurderingen er gjennomført og tilfredsstiller oppgitte kriterier.

    Formålet med arbeidskravet er å få trening i å kunne beskrive og vurdere utvikling av egen læreridentitet og profesjonelle kompetanse gjennom et profesjonsstudie. Videre skal arbeidskravet bidra til at studenten ser sin egen utvikling i lys av medstudenters erfaringer, styringsdokumenter og etiske og profesjonsfaglige perspektiv.

    Arbeidskrav 4:

    Pedagogisk praksis i et historisk perspektiv

    • Obligatorisk deltagelse på ekskursjon. Obligatorikk er begrunnet i at arbeidskravet kun kan gjennomføres ved deltagelse på ekskursjon.
      • Studentene skal besøke en institusjon utenfor egen lærerutdanning som utgangspunkt for å belyse skolen i et historisk perspektiv. En slik institusjon kan for eksempel være et museum, et teaterstykke, en utstilling, eller en skole med lang historie.
      • Ekskursjonen skal dokumenteres i form av en digital fortelling. Fortellingen skal lages av en studentgruppe (lengde 3-8 minutter).
      • Gruppene gjennomfører hverandrevurdering av utvalgte digitale fortellinger. Faglærer godkjenner at hverandrevurderingen er gjennomført og tilfredsstiller oppgitte kriterier.

    Formålet med arbeidskravet er å tilegne seg kunnskap om norsk skolehistorie og formidle kunnskapen i en digital fortelling.

    Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/ utførelser. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Se nærmere omtale av arbeidskrav i fagplanen.

  • Assessment

    Eksamen er en individuell semesteroppgave på 4500 ord +/-10 % der studenten drøfter lærerens profesjonelle utvikling. Det er et krav at oppgaven bygger på alle de fire arbeidskravene som studentene har gjennomført i semesteret. Oppgaven skal også inneholde en etisk og profesjonsfaglig metarefleksjon der studenten kan bruke egne erfaringer fra praksisperioder. Videre skal studenten trekke inn pedagogisk faglitteratur og drøfte utvikling av egen lærerrolle i samspillet mellom praksis og teori.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Semesteroppgaven kan omarbeides én gang.

  • Grading scale

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Examiners

    Eksamen bedømmes av en intern og en ekstern sensor.