Programplaner og emneplaner - Student
M1GPE5100 Pedagogy 2, Subject 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 2
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Course history
-
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
-
Introduction
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GPE4100 Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 1.
-
Required preliminary courses
Ingen.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
- har bred kunnskap om utvikling av den norske skolen i et historisk perspektiv
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant
- kan analysere og drøfte profesjonsetiske spørsmål forankret i etisk teori
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk
- kan, med utgangspunkt i forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap i pedagogikk, gjennomføre og formidle eget forskningsarbeid i tråd med vitenskapelige prinsipp
- kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
- kan reflektere over utvikling av egen læreridentitet og profesjonell kompetanse i lys av endringer i lærerrollen
-
Content
Det avholdes individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 4 timer i slutten av semesteret.
-
Teaching and learning methods
Emnet er en innføring i de grunnleggende metodene og teknikkene i driftsregnskap og budsjettering. Studentene skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter om fremskaffelse, analyse og kommunikasjon av relevant beslutningsinformasjon.
-
Course requirements
Ingen forkunnskapskrav.
-
Assessment
Kunnskaper
Studenten har
- bred kunnskap som danner grunnlag for å utvikle og bruke relevante økonomiske styringsdata og styringssystemer i løpende oppfølging av virksomheter så vel som i spesielle beslutningssystemer
- kunnskaper om ulike finansielle og ikke-finansielle prestasjonsmål, samt oppøvet evne til å vurdere fordeler og ulemper med disse
- kunnskaper om tradisjonelle verktøy for kalkulasjon og budsjettering
- kunnskaper om nyere ideer og verktøy for planlegging, oppfølging og kontroll
Ferdigheter
Studentene kan
- fordele kostnader fra art via kostnadssted/aktivitet til kalkyleobjekt
- utføre produktkalkulasjon etter selvkost- og bidragsprinsippet for bedrifter i ulike bransjer herunder aktivitetsbasert kalkulasjon, og forstå de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene med de ulike kalkulasjonsmetodene
- forstå tankegangen ved normalkostkalkulasjon og kjenne forutsetningene og formålet med driftsregnskap basert på normalkost, og kunne utarbeide normalkostregnskap
- utføre kalkulasjon etter standardkostmetoden, aktivitetskorrigere virksomhetens budsjett og utarbeide driftsregnskap basert på standardkost, herunder fleksibelt budsjett
- beregne og forklare resultatvirkningen av beholdningsendringer
- foreta avviksanalyse, forklare årsaker til avvik og foreslå iverksetting av tiltak
- identifisere beslutningsrelevante kostnader og inntekter og løse ulike beslutningsproblemer
- drøfte formålet med budsjettering og utarbeide hovedbudsjettene for likviditet, resultat og balanse, og hvordan budsjettprosesser kan organiseres
Generell kompetanse
Studenten
- kan utvikle egne modeller i regneark i arbeidet med ferdighetene over
- har i tillegg til tradisjonelle økonomistyringssystemer også kunnskaper om nyere ideer for planlegging, oppfølging og kontroll
-
Grading scale
Det undervises i plenumsforelesninger. Oppgaveløsing under veiledning av studentassistenter.
-
Examiners
Det er seks innleveringer i løpet av semesteret, og minst fire må være bestått for å ha rett til å gå opp til eksamen. Innleveringene skjer via Fronter, og varighet på hver innlevering vil være mellom 1 og 2 timer. Innleveringene er fordelt utover semesteret, og fra innleveringen gis, har studentene inntil én uke på å levere. Innenfor denne uken, har de 3 forsøk for å bestå, med tilbakemelding etter hvert forsøk. Faglærer vil opplyse om utlevering og innleveringsfrister.