EPN-V2

M1GPE5100 Pedagogy 2, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history
Curriculum
FALL 2021
Schedule
  • Introduction

    Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GPE4100 Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 1.

  • Required preliminary courses

    Ingen.

  • Learning outcomes

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter
    • har bred kunnskap om utvikling av den norske skolen i et historisk perspektiv

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant
    • kan analysere og drøfte profesjonsetiske spørsmål forankret i etisk teori

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk
    • kan, med utgangspunkt i forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap i pedagogikk, gjennomføre og formidle eget forskningsarbeid i tråd med vitenskapelige prinsipp
    • kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
    • kan reflektere over utvikling av egen læreridentitet og profesjonell kompetanse i lys av endringer i lærerrollen
  • Content

    Det avholdes individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 4 timer i slutten av semesteret.

  • Teaching and learning methods

    Emnet er en innføring i de grunnleggende metodene og teknikkene i driftsregnskap og budsjettering. Studentene skal tilegne seg kunnskaper og ferdigheter om fremskaffelse, analyse og kommunikasjon av relevant beslutningsinformasjon.

  • Course requirements

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Assessment

    Kunnskaper

    Studenten har

    • bred kunnskap som danner grunnlag for å utvikle og bruke relevante økonomiske styringsdata og styringssystemer i løpende oppfølging av virksomheter så vel som i spesielle beslutningssystemer
    • kunnskaper om ulike finansielle og ikke-finansielle prestasjonsmål, samt oppøvet evne til å vurdere fordeler og ulemper med disse
    • kunnskaper om tradisjonelle verktøy for kalkulasjon og budsjettering
    • kunnskaper om nyere ideer og verktøy for planlegging, oppfølging og kontroll

    Ferdigheter

    Studentene kan

    • fordele kostnader fra art via kostnadssted/aktivitet til kalkyleobjekt
    • utføre produktkalkulasjon etter selvkost- og bidragsprinsippet for bedrifter i ulike bransjer herunder aktivitetsbasert kalkulasjon, og forstå de grunnleggende forutsetningene for og svakhetene med de ulike kalkulasjonsmetodene
    • forstå tankegangen ved normalkostkalkulasjon og kjenne forutsetningene og formålet med driftsregnskap basert på normalkost, og kunne utarbeide normalkostregnskap
    • utføre kalkulasjon etter standardkostmetoden, aktivitetskorrigere virksomhetens budsjett og utarbeide driftsregnskap basert på standardkost, herunder fleksibelt budsjett
    • beregne og forklare resultatvirkningen av beholdningsendringer
    • foreta avviksanalyse, forklare årsaker til avvik og foreslå iverksetting av tiltak
    • identifisere beslutningsrelevante kostnader og inntekter og løse ulike beslutningsproblemer
    • drøfte formålet med budsjettering og utarbeide hovedbudsjettene for likviditet, resultat og balanse, og hvordan budsjettprosesser kan organiseres

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan utvikle egne modeller i regneark i arbeidet med ferdighetene over
    • har i tillegg til tradisjonelle økonomistyringssystemer også kunnskaper om nyere ideer for planlegging, oppfølging og kontroll
  • Grading scale

    Det undervises i plenumsforelesninger. Oppgaveløsing under veiledning av studentassistenter.

  • Examiners

    Det er seks innleveringer i løpet av semesteret, og minst fire må være bestått for å ha rett til å gå opp til eksamen. Innleveringene skjer via Fronter, og varighet på hver innlevering vil være mellom 1 og 2 timer. Innleveringene er fordelt utover semesteret, og fra innleveringen gis, har studentene inntil én uke på å levere. Innenfor denne uken, har de 3 forsøk for å bestå, med tilbakemelding etter hvert forsøk. Faglærer vil opplyse om utlevering og innleveringsfrister.