Programplaner og emneplaner - Student
M1GPE4100 Pedagogy 2, Subject 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 1
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer
Required preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om samisk historie, innvandringens historie til Norge og de nasjonale minoritetenes historie
- har kunnskap om samarbeid med andre profesjoner
- har inngående kunnskap om dialogisk undervisning i det mangfoldige klasserommet
- har inngående kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes læringsprosesser
- har kunnskap om hvordan mobbing og krenkelser ofte spiller på stereotypier og flere identitetskategorier samtidig
- har kunnskap om elevers danning i et pluralistisk samfunn
Ferdigheter
Studenten
- kan legge til rette for samhandling i klasser og grupper på trinn 1-7 og i ettertid kritisk analysere aktiviteten
- kan anvende forskningsbasert kunnskap og skolens verdigrunnlag til å analysere og iverksette tiltak som skal motvirke mobbing og krenkelser
- kan kritisk drøfte skolens og lærerens ansvar og oppgaver i lys av rettighetene til urfolk, nasjonale minoriteter, og andre minoriteter
- kan lede en diskusjon i det mangfoldige klasserommet ved hjelp av prinsipper for dialogisk undervisning
- kan analysere lærebøker og andre læremidler i fag ut ifra et normkritisk perspektiv
- kan samarbeide med andre profesjoner om elevenes faglige og sosiale utvikling
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende forskningsbasert kunnskap om metakognisjon og selvregulering til å styrke elevens læringsprosess
- kan kritisk analysere utfordringer og muligheter i en mangfoldig skole på et nasjonalt og internasjonalt nivå.
Content
- Kalkulator
- Kjemidata (tabellverk) av Bjørn Pedersen
- Molekylbyggesett
- Egenproduserte håndskrevne notater
- Egne godkjente laboratorierapporter
Teaching and learning methods
Emnet gir en grundig innføring i kjemisk kvalitetskontroll av farmasøytiske råvarer og preparater. Emnet omhandler også holdbarhetskontroll, statistiske analyser av forsøksdata samt relevante kjemiske analysemetoder og bruken av disse i farmasøytisk sammenheng.
Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:
- Legemiddelanalyse 7 studiepoeng
- Statistikk 2 studiepoeng
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende fire arbeidskrav (som skal inngå i en mappe) er godkjent:
Arbeidskrav 1
Med utgangspunkt i en utstilling, et museumsbesøk, en installasjon eller lignende, utformes en undervisningsplan om urfolk og minoriteters historie i Norge med begrunnelser, 750 ord +/- 10 %, individuelt. Formålet med arbeidskravet er at studenten reflekterer rundt spørsmål knyttet til urfolk og minoriteter i Norge og får en dypere innsikt i temaet.
Arbeidskrav 2
Individuelt skriftlig fagnotat om elevenes læringsprosesser, 1400 ord +/- 10 %. Innholdet i fagnotatet legges fram på studentseminarer. Formålet med arbeidskravet er at studenten skal reflektere over elevenes læringsprosesser samt øving på muntlig formidling i et plenum.
Arbeidskrav 3
Deltakelse på tverrprofesjonelt seminar. Ut fra dette seminaret skal studentene skrive en faglig tekst i gruppe, omfang 1 000 ord +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er at studenten skal reflektere over samarbeid med andre profesjoner.
Arbeidskrav 4
Individuelt fagnotat om mobbing og krenkelser med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap om praksisskolens arbeid med læringsmiljøet, omfang 1 000 ord +/- 10 %. Innholdet i fagnotatet legges fram på studentseminarer. Formålet med arbeidskravet er å reflektere over forskning om mobbing og krenkelse og praksisfeltets arbeid med læringsmiljø.
Arbeidskravene vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskravene innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Se nærmere omtale av arbeidskrav i fagplanen.
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for sentrale legemiddelanalytiske metoder
- kan gjøre rede for ulike analyseteknikkers muligheter og begrensninger i naturstoff- og legemiddelrelaterte analyser
- kan gjøre rede for basale statistiske begreper
Ferdigheter
Studenten
- kan under veiledning velge ut og anvende legemiddelanalysemetoder basert på kunnskap om stoffets struktur og kjemiske egenskaper
- kan bruke disse metodene i kvantitative og kvalitative analyser, samt i kjemisk kvalitetskontroll og holdbarhetskontroll av farmasøytiske råvarer og farmasøytiske preparater
- kan bruke statistiske metoder til å beskrive og analysere data fra kvantitative analyser, blant annet ved hjelp av regneark
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i og kan velge riktig laboratorieutstyr og håndtere utstyret ut fra spesifikasjonene
Permitted exam materials and equipment
Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og laboratoriearbeid. Bruk av digitale læringsressurser som for eksempel videoforelesninger er en viktig del av undervisningen. Praktiske ferdigheter erverves gjennom laboratoriearbeid. I emnet inngår også skriftlige tester. Gjennom en veksling mellom teoretiske og praktiske studier tilrettelegges det for at studentene skal utvikle evne til å samarbeide og til å arbeide selvstendig.
Grading scale
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 % tilstedeværelse på laboratoriekurs og veiledet gruppearbeid
- laboratorierapporter etter gitte kriterier
- 2-3 digitale skriftlige tester
- gjennomført sikkerhetsopplæring før deltagelse på laboratorieskurs
Examiners
Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.