EPN-V2

M1GPE4100 Pedagogy 2, Subject 1 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogikk og elevkunnskap 2, emne 1
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Course history

Description of integrated courses

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om samisk historie, innvandringens historie til Norge og de nasjonale minoritetenes historie
  • har kunnskap om samarbeid med andre profesjoner
  • har inngående kunnskap om dialogisk undervisning i det mangfoldige klasserommet
  • har inngående kunnskap om fellesskapets betydning for elevenes læringsprosesser
  • har kunnskap om hvordan mobbing og krenkelser ofte spiller på stereotypier og flere identitetskategorier samtidig
  • har kunnskap om elevers danning i et pluralistisk samfunn

Ferdigheter

Studenten

  • kan legge til rette for samhandling i klasser og grupper på trinn 1-7 og i ettertid kritisk analysere aktiviteten
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap og skolens verdigrunnlag til å analysere og iverksette tiltak som skal motvirke mobbing og krenkelser
  • kan kritisk drøfte skolens og lærerens ansvar og oppgaver i lys av rettighetene til urfolk, nasjonale minoriteter, og andre minoriteter
  • kan lede en diskusjon i det mangfoldige klasserommet ved hjelp av prinsipper for dialogisk undervisning
  • kan analysere lærebøker og andre læremidler i fag ut ifra et normkritisk perspektiv
  • kan samarbeide med andre profesjoner om elevenes faglige og sosiale utvikling

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap om metakognisjon og selvregulering til å styrke elevens læringsprosess
  • kan kritisk analysere utfordringer og muligheter i en mangfoldig skole på et nasjonalt og internasjonalt nivå.

Content

  • Kalkulator
  • Kjemidata (tabellverk) av Bjørn Pedersen
  • Molekylbyggesett
  • Egenproduserte håndskrevne notater
  • Egne godkjente laboratorierapporter

Teaching and learning methods

Emnet gir en grundig innføring i kjemisk kvalitetskontroll av farmasøytiske råvarer og preparater. Emnet omhandler også holdbarhetskontroll, statistiske analyser av forsøksdata samt relevante kjemiske analysemetoder og bruken av disse i farmasøytisk sammenheng.

Emnets fagsammensetning, angitt i studiepoeng:

  • Legemiddelanalyse 7 studiepoeng
  • Statistikk 2 studiepoeng

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende fire arbeidskrav (som skal inngå i en mappe) er godkjent:

Arbeidskrav 1

Med utgangspunkt i en utstilling, et museumsbesøk, en installasjon eller lignende, utformes en undervisningsplan om urfolk og minoriteters historie i Norge med begrunnelser, 750 ord +/- 10 %, individuelt. Formålet med arbeidskravet er at studenten reflekterer rundt spørsmål knyttet til urfolk og minoriteter i Norge og får en dypere innsikt i temaet.

Arbeidskrav 2

Individuelt skriftlig fagnotat om elevenes læringsprosesser, 1400 ord +/- 10 %. Innholdet i fagnotatet legges fram på studentseminarer. Formålet med arbeidskravet er at studenten skal reflektere over elevenes læringsprosesser samt øving på muntlig formidling i et plenum.

Arbeidskrav 3

Deltakelse på tverrprofesjonelt seminar. Ut fra dette seminaret skal studentene skrive en faglig tekst i gruppe, omfang 1 000 ord +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er at studenten skal reflektere over samarbeid med andre profesjoner.

Arbeidskrav 4

Individuelt fagnotat om mobbing og krenkelser med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap om praksisskolens arbeid med læringsmiljøet, omfang 1 000 ord +/- 10 %. Innholdet i fagnotatet legges fram på studentseminarer. Formålet med arbeidskravet er å reflektere over forskning om mobbing og krenkelse og praksisfeltets arbeid med læringsmiljø.

Arbeidskravene vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskravene innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. Se nærmere omtale av arbeidskrav i fagplanen.

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjøre rede for sentrale legemiddelanalytiske metoder
  • kan gjøre rede for ulike analyseteknikkers muligheter og begrensninger i naturstoff- og legemiddelrelaterte analyser
  • kan gjøre rede for basale statistiske begreper

Ferdigheter

Studenten

  • kan under veiledning velge ut og anvende legemiddelanalysemetoder basert på kunnskap om stoffets struktur og kjemiske egenskaper
  • kan bruke disse metodene i kvantitative og kvalitative analyser, samt i kjemisk kvalitetskontroll og holdbarhetskontroll av farmasøytiske råvarer og farmasøytiske preparater
  • kan bruke statistiske metoder til å beskrive og analysere data fra kvantitative analyser, blant annet ved hjelp av regneark

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i og kan velge riktig laboratorieutstyr og håndtere utstyret ut fra spesifikasjonene

Permitted exam materials and equipment

Arbeids- og undervisningsformene består av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og laboratoriearbeid. Bruk av digitale læringsressurser som for eksempel videoforelesninger er en viktig del av undervisningen. Praktiske ferdigheter erverves gjennom laboratoriearbeid. I emnet inngår også skriftlige tester. Gjennom en veksling mellom teoretiske og praktiske studier tilrettelegges det for at studentene skal utvikle evne til å samarbeide og til å arbeide selvstendig.

Grading scale

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på laboratoriekurs og veiledet gruppearbeid
  • laboratorierapporter etter gitte kriterier
  • 2-3 digitale skriftlige tester
  • gjennomført sikkerhetsopplæring før deltagelse på laboratorieskurs

Examiners

Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.