EPN-V2

M1GPE2100 Pedagogy, Subject 3 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 3
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Description of integrated courses

Se fagplanen.

Introduction

Skolestart for 6-åringen er en viktig milepæl i barns liv. Barna er i en overgangsfase fra barnehagebarn til skolebarn som skal være fylt med utvikling og læring for hvert enkelt barn. Det er avgjørende at skolen anerkjenner barnas kunnskap og erfaringer når de kommer til skolen og at kjente arbeidsmåter fra barnehagen videreføres. Pedagogiske prinsipper som bør prege begynneropplæringen (1.-4.trinn) er en lekende, oppdagende og fysisk aktiv tilnærming til læring. I dette emnet arbeider studentene spesielt med begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk med støtte fra faget pedagogikk og elevkunnskap. Tidlig innsats og progresjon i elevenes utvikling av grunnleggende ferdigheter og fagkompetanse er også viktige prinsipper i pedagogikk og elevkunnskap.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om sammenhengen i utdanningsløpet og overgangen fra barnehage til skole
  • har kunnskap om lek og lekens betydning for elever i småskolen
  • har kunnskap om betydningen av skole-hjem samarbeid i begynneropplæringen
  • har kunnskap om didaktiske prinsipp som er aktuelle i begynneropplæringen
  • har kunnskap om sosiale, emosjonelle og kroppslige dimensjoner ved elevenes læring
  • har kunnskap om ulike lærevansker og atferdsutfordringer
  • har kunnskap om flerspråklighet og flerspråklig utvikling

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende prinsipper om utforskende og lekende læringsprosesser og begrunne didaktiske valg i teori om begynneropplæring
  • kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å etablere god klasseledelse fra skolestart og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
  • kan begrunne didaktiske valg i arbeid med barn med lære- og atferdsvansker
  • kan legge til rette for vennskap og inkluderende relasjoner mellom barn i skolehverdagen
  • kan legge til rette for samspill og dialogisk undervisning
  • kan tilrettelegge for begynneropplæring i en flerspråklig kontekst

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling
  • har innsikt i hvordan de første årene i skolen danner grunnlaget for barnets sosiale og faglige mestring

Content

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

Naturfagdidaktikk 1-1

  • Naturfagrapport fra naturfaglig forsøk (mellom 1000 og 1500 ord, individuelt).
  • Gjennomføre et naturfaglig undervisningsopplegg i praksis. Opplegget beskrives og begrunnes fagdidaktisk (mellom 700 og 1000 ord, i gruppe 3-4 studenter). Arbeidet deles på digital plattform.

Fysikk 1-1, Kropp & helse 1-1 og Kjemi 1-1

  • Designe og lage en modell som viser utseende og funksjon til ett av kroppens organsystemer, en kjemisk modell og en modell fra fysikkfaget. Framlegg i gruppe på 3-4 studenter (15-20 minutters presentasjon).

Teknologi og design 1-1

  • Designmappe og prosjektbeskrivelse i gruppe fra planlegging, gjennomføring og vurdering av et teknologi- og designprosjekt som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektet skal diskuteres flerfaglig og design og materialvalg skal vurderes i et bærekraftig perspektiv. Det knyttes IKT-krav til arbeidskravet. (mellom 1000 og 1500 ord).

Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglig arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

Aktiviteter med obligatorisk deltakelse

Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det knyttet krav om 100 % deltakelse på aktivitetene som er nevnt nedenfor. Ved gyldig fravær inntil 50 % vil det gis en kompensatorisk oppgave. Form og omfang avtales med faglærer. Ved fravær utover 50 % vil studenten trekkes fra eksamen.

I temaene Kjemi 1-1, fysikk 1-1 og Kropp og helse 1-1

  • Presentasjonsdag for modell
  • Deltakelse på sikkerhetskurs inkludert forarbeid

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. For å kunne avlegge eksamen i emne 3 må følgende tre arbeidskrav være godkjent:

Arbeidskrav 1: Flerfaglig arbeid med begynneropplæring

En flerfaglig gruppeoppgave knyttet til fagene norsk, matematikk og pedagogikk og elevkunnskap om begynneropplæring. Utgangspunktet for arbeidskravet er to observasjonsdager i 1. klasse. Arbeidskravet inneholder en skriftlig oppgave med et omfang på 5000 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er å få reflektert over flerfaglige perspektiver knyttet til begynneropplæring.

Dersom oppgaven ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til.

Målform: bokmål

Arbeidskrav 2

En skriftlig, individuell logg knyttet til praksis i barnehage (1500 ord +/- 10 %). Innholdskrav beskrives nærmere i oppgaveteksten. Formålet med arbeidskravet er at studenten gjør seg kjent med barnehagebarns forutsetninger ved overgangen til skolen.

Arbeidskrav 3

Arbeidskravet er knyttet til fagene IKT og PEL. Det består av to deler og utføres individuelt.

3a: Observasjon

I løpet av praksisperioden skal hver enkelt student gjøre en observasjon som kan relateres til temaet, tilpasset opplæring.

3b: Presentasjon

I etterkant av praksis skal hver enkelt student bruke observasjonen til å lage en digital presentasjon. Presentasjonen leveres individuelt på Canvas og presenteres i gruppe i klassen.

Pensumlitteratur og refleksjon knyttes til presentasjonen.

Innholdskrav, framgangsmåte og kriterier beskrives nærmere i oppgaveteksten.

Formålet med arbeidskravet er at studenter får kunnskap om hvordan de kan ta i bruk et bredt spekter av pedagogiske tilnærmingsmåter for å kunne tilpasse undervisningen til et stort mangfold av elever.

Arbeidskravene vurderes til ”Godkjent” eller ”Ikke godkjent”. Studenter som leverer/utfører arbeidskravene innen fristen, men som får vurderingen ”Ikke godkjent”, har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. For nærmere beskrivelse av arbeidskrav se fagplanen.

Obligatorisk 4: Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Læring i pedagogikk og elevkunnskap forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene i emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten, noe som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men som må utvikles i dialog og ved tilstedeværelse i undervisning. Gjennom studentaktive arbeidsformer som undervisningsøvinger, dramatisering og rollespill skal studentene gis muligheter til å utvikle ferdigheter som er relevante for profesjonelt lærerarbeid. Det kreves derfor oppmøte på minimum 80 % forelesninger/faglige aktiviteter knyttet til dette emnet. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang bestemmes av faglærer. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen i emnet. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.

Fagovergripende tema

I programplanen er det beskrevet ulike fagovergripende temaer på de ulike studieårene. Det er krav om deltakelse i disse faglige aktivitetene. Knyttet til emne 3 er følgende faglige aktiviteter:

  • kurs i forskningsmetode (aksjonsforskning-læring)
  • lesegruppe
  • kurs i kroppsøving. Studentene skal ha kunnskap om begynneropplæring. For å oppnå dette skal studiet blant annet gi studentene innsikt i betydningen av barns behov for læring gjennom lek og aktiv fysisk utfoldelse. Det arrangeres et kurs i kroppsøving for å bidra til at studentene oppnå dette. Rammene for kurset kommer frem i eget skriv.
  • tema psykososialt miljø

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må snarest mulig ta kontakt med faglærer.

Assessment

Eksamensform

Individuell hjemmeeksamen, 3 dager.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Ingen.

Examiners

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk i barneskolen
  • har kunnskap om hvordan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever i barneskolen
  • har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i biologi, fysikk, geologi, kjemi og teknologi
  • har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
  • har kunnskap om partikkelmodellen og kan bruke den for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
  • har kunnskap om navnsetting, oppbygging og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og kan bruke periodesystemet til å forklare dette
  • har kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
  • har kunnskap om menneskekroppen, pubertet, seksualitet og helse og hvordan undervise temaene for de yngste elevene og elever i begynnende pubertet
  • har kunnskap om livsprosesser i celler og oppbygging av celler til grupper av organismer og arter som er tilpasset norsk natur og hvorfor det er viktig med dette fokuset
  • har kunnskap om økologi og bærekraftig utvikling og om hvordan undervise temaene gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
  • har kunnskap om sentrale systemer som organsystemer, økosystemer, bergartssyklusen, solsystemet og systemet jord-sol-måne og hvordan de kan introduseres for elever i barneskolen ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
  • har kunnskap om energi og sentrale begreper som bevaring, overføring og energikvalitet gjennom å knytte disse til ulike områder av naturfaget
  • har kunnskap om krefter, mekanikk og elektrisitet og kan bruke denne kunnskapen som grunnlag for elevers læring av disse temaene
  • har kunnskap om bølger, lyd og lys som fysiske fenomener
  • har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter
  • har kunnskap om algoritmisk tenking og hvordan det kan brukes i naturfag

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre begynneropplæring i naturfag og tilrettelegge for overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på barnetrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring, utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
  • kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre beregninger med og uten digitale verktøy
  • kan bruke, vurdere og utvikle relevante modeller til å forklare naturfaglige fenomener i biologi, fysikk, geologi og kjemi, og viktigheten av å bruke ulike former for modeller for å støtte elevers læring.
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kan gjennomføre tverrfaglig undervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å fokusere på undring og utforskning
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • kan drøfte sin egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer