Programplaner og emneplaner - Student
M1GPE2100 Pedagogy, Subject 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 3
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
FALL 2018
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
Introduction
Skolestart for 6-åringen er en viktig milepæl i barns liv. Barna er i en overgangsfase fra barnehagebarn til skolebarn som skal være fylt med utvikling og læring for hvert enkelt barn. Det er avgjørende at skolen anerkjenner barnas kunnskap og erfaringer når de kommer til skolen og at kjente arbeidsmåter fra barnehagen videreføres. Pedagogiske prinsipper som bør prege begynneropplæringen (1.-4.trinn) er en lekende, oppdagende og fysisk aktiv tilnærming til læring. I dette emnet arbeider studentene spesielt med begynneropplæring i lesing, skriving og matematikk med støtte fra faget pedagogikk og elevkunnskap. Tidlig innsats og progresjon i elevenes utvikling av grunnleggende ferdigheter og fagkompetanse er også viktige prinsipper i pedagogikk og elevkunnskap.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om sammenhengen i utdanningsløpet og overgangen fra barnehage til skole
- har kunnskap om lek og lekens betydning for elever i småskolen
- har kunnskap om betydningen av skole-hjem samarbeid i begynneropplæringen
- har kunnskap om didaktiske prinsipp som er aktuelle i begynneropplæringen
- har kunnskap om sosiale, emosjonelle og kroppslige dimensjoner ved elevenes læring
- har kunnskap om ulike lærevansker og atferdsutfordringer
- har kunnskap om flerspråklighet og flerspråklig utvikling
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende prinsipper om utforskende og lekende læringsprosesser og begrunne didaktiske valg i teori om begynneropplæring
- kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å etablere god klasseledelse fra skolestart og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
- kan begrunne didaktiske valg i arbeid med barn med lære- og atferdsvansker
- kan legge til rette for vennskap og inkluderende relasjoner mellom barn i skolehverdagen
- kan legge til rette for samspill og dialogisk undervisning
- kan tilrettelegge for begynneropplæring i en flerspråklig kontekst
Generell kompetanse
Studenten
- kan på et reflektert og faglig grunnlag være i dialog med eleven og deres foresatte om elevenes læring og utvikling
- har innsikt i hvordan de første årene i skolen danner grunnlaget for barnets sosiale og faglige mestring
Content
Emne 3 består av følgende temaer med undertemaer:
Tema 1: Begynneropplæring
- overgang barnehage - skole
- lek og vennskapsrelasjoner
- kroppslige og emosjonelle perspektiver
Tema 2: Inkluderende læringsmiljø
- fysisk læringsmiljø
- utforskende læringsformer
- klasseledelse og organisering av læringsaktiviteter i begynneropplæringen
Tema 3: Tidlig innsats og elevforutsetninger
- kartlegging av barn
- barn i vanskelige livssituasjoner
- ulike lærevansker og atferdsutfordringer
Tema 4: Samarbeid om eleven
- overgang barnehage - skole
- foreldrenes betydning i begynneropplæringen
- skolens samarbeidspartnere - tverrprofesjonelt samarbeid
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. For å kunne avlegge eksamen i emne 3 må følgende tre arbeidskrav være godkjent:
Arbeidskrav 1
En skriftlig, individuell logg knyttet til praksis i barnehage (1500 ord +/- 10 %). Innholdskrav beskrives nærmere i oppgaveteksten. Formålet med arbeidskravet er at studenten gjør seg kjent med barnehagebarns forutsetninger ved overgangen til skolen.
Arbeidskrav 2: Flerfaglig arbeid med begynneropplæring
En flerfaglig gruppeoppgave knyttet til fagene norsk, matematikk og pedagogikk og elevkunnskap om begynneropplæring. Utgangspunktet for arbeidskravet er to observasjonsdager i 1. klasse. Arbeidskravet inneholder en skriftlig oppgave, en muntlig presentasjon og deltakelse på et arrangement knyttet til begynneropplæring (begynneropplæringsfestival). Omfanget av den skriftlige delen er 5000 ord +/- 10 %. Den muntlige delen organiseres som en messe etter nærmere retningslinjer. Presentasjonen skal inneholde praktisk-estetiske elementer i tråd med nærmere retningslinjer som gis i oppgaveteksten. Kravet om oppmøte til arrangementet knyttet til begynneropplæring ses i sammenheng med det generelle kravet om tilstedeværelse i faget. Nærmere informasjon om tilstedeværelse gis i forkant av arrangementet. Formålet med oppgaven er å få erfaring med hvordan lekprega aktiviteter kan ta utgangspunkt i og videreutvikle barn sin kompetanse i matematikk og norsk ved skolestart.
Dersom den skriftlige delen ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til. Dersom studentene ikke møter til begynneropplæringsmessen eller observasjonsdagene vil det bli gitt en kompensatorisk oppgave etter nærmere avtale med faglærer. Denne kompensatoriske oppgaven kan gis individuelt.
Arbeidskrav 3
3a: Observasjon i praksisperioden
Praksisgruppen skal i løpet av praksisperioden observere og reflektere rundt en case knyttet til tema tilpasset opplæring. Det skal skrives minimum to observasjonsnotat/logger knyttet til dette. Disse notatene/loggene kommer i tillegg til refleksjonsloggene som er nevnt i fagplan for praksis. Notatene skal brukes i videre arbeid med del 3b.
3b: Presentasjon av case
I etterkant av praksis skal praksisgruppen presentere refleksjoner knyttet til caset digitalt. Det skal knyttes pensumlitteratur til presentasjonen. Innholdskrav og kriterier beskrives nærmere i oppgaveteksten.
Formålet med arbeidskravet er at studenter får kunnskap om hvordan de kan ta i bruk et bredt spekter av pedagogiske tilnærmingsmåter for å kunne tilpasse undervisningen til et stort mangfold av elever.
Arbeidskravene vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskravene innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. For nærmere beskrivelse av arbeidskrav se fagplanen.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Se i den innledende fagplandelen for obligatorisk oppmøte i undervisningen.
Fagovergripende tema
I programplanen er det beskrevet ulike fagovergripende temaer på de ulike studieårene. Det er krav om deltakelse i disse faglige aktivitetene. Knyttet til emne 3 er følgende faglige aktiviteter:
- kurs i forskningsmetode (aksjonsforskning-læring)
- lesegruppe
- kurs i kroppsøving
- tema psykososialt miljø
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må snarest mulig ta kontakt med faglærer.
Assessment
Individuell hjemmeeksamen, 3 dager.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.