EPN-V2

M1GPE1200 Pedagogy, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 2
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GPE1100 Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 1.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Læringsutbyttebeskrivelser knyttet til tema 4 ¿det mangfoldige klasserommet¿ i kursiv. Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om klasseledelse og utvikling av et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
  • har kunnskap om forholdet mellom identitet, livssyn og verdier hos elever
  • har kunnskap om profesjonsetiske dilemmaer
  • har kunnskap om forebygging av udemokratiske holdninger og gruppefiendtlighet
  • har brei kunnskap om varierte arbeids- og vurderingsformer inkludert digitale læringsressurser for elevene
  • har kunnskap om skolens samarbeidspartnere og hvordan disse bidrar til å sikre barn en god oppvekst
  • har kunnskap om sentrale prinsipp som fremmer inkludering og tilpasset opplæring
  • har kunnskap om sosialisering og betydningen av motivasjon og selvoppfatning for læring
  • har kunnskap om hvordan praktiske, skapende og estetiske læreprosesser kan påvirke helse, trivsel og læring
  • har kunnskap om barn i sorg og krise, overgrep mot barn og barn i vanskelige livssituasjoner  

Ferdigheter

Studenten

  • kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse
  • kan forklare forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
  • kan samarbeide med kollegaer om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
  • kan fra tidlig i studiet anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av FoU-prosjekt
  • kan kritisk analysere og anvende skolens verdigrunnlag
  • kan analysere og håndtere profesjonsetiske dilemmaer i skolen
  • kan kommunisere og samarbeide med elever og foresatte i en mangfoldig og pluralistisk skole

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglige og sosialt inkluderende fellesskap i skolen
  • har innsikt i skolens ansvar for alle elevers mestring i et mangfoldig og pluralistisk samfunn

Content

Lectures, seminars, supervision, and self-study. All students will be allocated a supervisor.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. For å kunne avlegge eksamen i emne 2 må følgende tre arbeidskrav være godkjent:

Arbeidskrav 1: Profesjonsetikk

Studentene skal identifisere profesjonsetiske dilemmaer fra praksisfeltet og analysere disse ved hjelp av teori og modeller, gjennomføres i gruppe, omfang 1600 ord +/- 10 %. Gruppa presenterer notatet muntlig. Formål med arbeidskravet er at studenter skal få øvelse i å forholde seg aktivt til etiske verdivalg i læreres hverdag.

Arbeidskrav 2: Vurdering og læring

En flerfaglig oppgave i samarbeid mellom norsk, pedagogikk og elevkunnskap og matematikk på 3000 ord +/- 10 %, der studentene arbeider i gruppe med 2-3 studenter med å reflektere over vurderingsformer i tilknytning til matematikk og norsk. Formålet med arbeidskravet er økt kunnskap om og ferdighet i vurdering, samt etablering av faglig grunnlag for å vurdere ulike vurderingsformer kritisk. Studentene henter empirisk materiale fra praksisskolen når de er i praksis.

Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, får studentene en ny frist til å levere et nytt forbedret arbeidskrav én gang.

Målform: Bokmål.

Arbeidskrav 3: Det mangfoldige klasserommet

Studentene skal skrive et individuelt fagnotat der de bruker perspektiver og kunnskap fra temaet ¿det mangfoldige klasserommet¿. Formålet med arbeidskravet er økt kunnskap om undervisning og læring i en skole preget av pluralisme og mangfold (ca. 1000 ord).

Arbeidskravene vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskravene innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. For nærmere beskrivelse av arbeidskrav, se fagplanen.

Obligatorisk 4: Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Læring i pedagogikk og elevkunnskap forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene i emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten, noe som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men som må utvikles i dialog og ved tilstedeværelse i undervisning. Gjennom studentaktive arbeidsformer som undervisningsøvinger, dramatisering og rollespill skal studentene gis muligheter til å utvikle ferdigheter som er relevante for profesjonelt lærerarbeid. Det kreves derfor oppmøte på minimum 80 % % av forelesninger/faglige aktiviteter knyttet til dette emnet. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang bestemmes av faglærer. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen i emnet. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.

Fagovergripende tema

I programplanen er det beskrevet ulike fagovergripende temaene på de ulike studieårene. Det er krav om deltakelse i disse faglige aktivitetene. Knyttet til emne 2 er følgende faglige aktiviteter:

  • kurs i forskningsmetode (intervju)
  • lesegruppe 2
  • dramakurs
  • lærerverksted - øve på praksissituasjoner med estetiske læringsprosesser
  • Interact - kurs i tverrprofesjonelt samarbeid omkring barnet (med arbeidskrav og pensum)

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må snarest mulig ta kontakt med faglærer. 

Assessment

Skriftlig individuell eksamen under tilsyn, fire timer.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt.

Grading scale

The bachelor’s thesis is the final academic in-depth paper in the nursing programme. Through the work on the bachelor’s thesis, the student will delve into a delimited area of research, and have the opportunity to develop his/her own academic independence. The topic must be linked to the nursing profession, patients and/or next-of-kin. The bachelor’s thesis must include systematic literature searches to apply results from recent research related to the chosen research question. The bachelor’s thesis must be presented in a systematic and clear manner. The title of the bachelor’s thesis will also be included on the diploma.

In the autumn semester, some teaching will be set up in connection with, for example, the development of a preliminary topic and problem for the bachelor thesis, cf. the work requirement Project description for the bachelor thesis.

Examiners

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student is capable of

  • discussing the nurse’s role and responsibilities in a chosen area of specialisation
  • summarising relevant research and professional development in the chosen specialisation

Skills

The student is capable of

  • creating a project description, including a time schedule and how he/she intends to complete the bachelor’s thesis with the resources available
  • formulating a clear research question relating to nursing, which is possible to answer within the framework of the thesis
  • carrying out an independent systematic literature review in accordance with the applicable research standards
  • clarifying concepts, analysing and assessing different sources of information, and using these sources to formulate relevant argumentation
  • presenting specialist literature in an independent, logical, critical and systematic manner

Competence

The student is capable of

  • disseminating and arguing for strengths and weaknesses of his/her own study in a substantial and methodical manner
  • reflecting on relevant research ethics issues