EPN-V2

M1GPE1200 Pedagogy, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 2
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

Faget er organisert med forelesninger, seminargrupper og selvstendig arbeid. I faget vil de faglige og de didaktiske aspektene i sterk grad integreres. Studentene skal gjennomføre arbeidskrav i løpet av faget, både individuelt og i grupper. Det dreier seg om arbeid med og refleksjoner rundt elevers arbeid med matematikk, gjennomføring av korte undervisningsopplegg/observasjoner, drøfting av ulike typer matematikkfaglige oppgaver med mer. Noen av arbeidskravene kan bli knyttet til arbeid i veiledet praksis.

Studentene vil i dette emnet også gjennomføre undervisningsøvelser knyttet til fagstoffet i emnet.

Required preliminary courses

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Å utvikle "inngående kunnskap" som læringsutbyttebeskrivelsene krever, forutsetter at man også har anledning til drøftinger, muntlig og skriftlig. Det er også læringsutbyttebeskrivelser som krever planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning. På denne bakgrunn er det følgende arbeidskrav:

  • Studentene skal individuelt eller i gruppe tre ganger legge fram og drøfte et oppgitt fagstoff, tidsramme om lag 20 minutter per gang. De må likeledes delta i drøfting av andres framlegg i minst fem undervisningsøkter.
  • En skriftlig oppgave i gruppe knyttet til planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning av elever. Omfang 5000 ord +/- 10 %.
  • Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studenten se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.

Learning outcomes

Studentene kan ha med det skriftlige arbeidskravet (se andre kulepunkt under Arbeidskrav) til eksamen.

Content

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive betydningen av en korrekt modellanalyse for planlegging av en avtakbar protese.
  • kan beskrive hvordan en avtakbar protese bør utformes i forhold til psykologiske, funksjonelle, estetiske og fonetiske krav
  • kan forklare begrepene modellfremstilling, modellering, pressing, polymerisering og renovering
  • har kjennskap til den støpte partielle protesens aktive og passive retensjonselementer
  • kan beskrive design av kroner som hjelpemiddel til å opprettholde eller gjenskape pasientens bittfunksjon
  • har kjennskap til grunnleggende preparasjonsdesign, materialer og teknikk for planlegging og framstilling av single kroner
  • kjenner til bruksområder for single implantater og valg av implantatets tilhørende komponenter med hensikt å tilrettelegge for et funksjonelt design
  • kan forklare hvordan form, farge og tekstur benyttes som virkemiddel for å ivareta nødvendig funksjon og estetikk i fremstilling av tannerstatninger
  • kjenner til metoder for manipulering av fargekontraster og tredimensjonal form
  • kjenner til prinsipper for ansiktsanalyse og prosedyrer for gjennomføring av fargeuttak

Ferdigheter

Studenten kan

  • fremstille funksjonelle gipsmodeller til fast og avtakbar protetikk med akseptabel kvalitet
  • framstille gipsmodell med replika for implantat arbeidsmodeller
  • fremvise riktig behandling av materialene voks, gips, metylmetakrylat og keramer
  • stille opp tenner på helproteser mot antagonist med stabil okklusjon
  • polymerisere, pusse og polere helproteser etter gitte kriterier
  • designe og fremstille single helkeramiske fullanatomiske kroner med god morfologi
  • under veiledning benytte parallellometer til modellanalyse og surveying ved konstruksjon av partiell protetikk
  • anvende farge- og formlære til å skape harmoni i et redusert tannsett
  • under veiledning utføre fargeuttak og ansiktsanalyse av pasienter
  • grunnleggende digital design (CAD) av single kroner
  • kan bruke utstyr og maskiner riktig, og gjennomføre vedlikehold av disse

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over kvaliteten på eget arbeid
  • kan gjøre rede for sammenhengen mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og tennenes psykososiale betydning, både tilknyttet enkeltpersoner og grupper i samfunnet relatert til god folkehelse og arbeidsinkludering
  • har innsikt i sammenhengen mellom farge- og formgivning og visuell oppfattelse

Teaching and learning methods

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Course requirements

Intern og ekstern sensor.

Assessment

I dette emnet er det matematikkundervisningen som står i fokus. På den ene siden ser vi på en del overordnede teorier for matematikkundervisning og har et komparativt perspektiv på disse.

Vi bygger på teorier om lærerkompetanse (sett i sammenheng med teoriene ovenfor) og hvordan lærerkompetanse kan utvikles, for eksempel gjennom Lesson Study. Videre er teorier om utvikling av undervisningsforløp og -ressurser relevant.

På den annen side arbeider vi med et matematisk emne, algebra, og ser på forskning om algebraundervisning, herunder også algebraundervisning basert på matematikkhistorien. En del av litteraturen er forskjellig for studenter på utdanningen for trinn 1-7 og studenter på trinn 5-10, med vekt på henholdsvis begynneropplæring og ungdomstrinnet.

En sentral del av emnet er å bruke utvalgte teorier for å utvikle, prøve ut og evaluere undervisningsopplegg.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Grading scale

Emnet omfatter grunnleggende konstruksjonsprinsipper og formgivning innen avtakbar og fast protetikk. Teori om preparasjonslære og modellanalyse inngår som nødvendig kunnskap for å oppnå et optimalt resultat. Kunnskap om oral anatomi, bittfysiologi, design og materialvalg er viktige faktorer ved planlegging og fremstilling av grunnleggende protetikk. Sammenhengen mellom form og funksjon, og pasientens tilvenning til og akseptering av protesen vektlegges. Design fokuserer på det formmessige, samt på illusjonsprinsipper knyttet til bruk av farger som virkemiddel for å illudere forstørrelse eller reduksjon av form. For å kunne gjenskape en tannerstatnings særegne form vektlegges prinsipper for oppfattelse av ulike fargeeffekter og formuttrykk.

Fordeling av studiepoeng: Teori 7 og ferdighetstrening 13.

Examiners

Studenten må være tatt opp på studiet.