EPN-V2

M1GPE1200 Pedagogy, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 2
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
  • Description of integrated courses

  • Required preliminary courses

    Ingen.

  • Learning outcomes

    Læringsutbyttebeskrivelser knyttet til tema 4 ¿det mangfoldige klasserommet¿ i kursiv. Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om klasseledelse og utvikling av et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
    • har kunnskap om forholdet mellom identitet, livssyn og verdier hos elever
    • har kunnskap om profesjonsetiske dilemmaer
    • har kunnskap om forebygging av udemokratiske holdninger og gruppefiendtlighet
    • har brei kunnskap om varierte arbeids- og vurderingsformer inkludert digitale læringsressurser for elevene
    • har kunnskap om skolens samarbeidspartnere og hvordan disse bidrar til å sikre barn en god oppvekst
    • har kunnskap om sentrale prinsipp som fremmer inkludering og tilpasset opplæring
    • har kunnskap om sosialisering og betydningen av motivasjon og selvoppfatning for læring
    • har kunnskap om hvordan praktiske, skapende og estetiske læreprosesser kan påvirke helse, trivsel og læring
    • har kunnskap om barn i sorg og krise, overgrep mot barn og barn i vanskelige livssituasjoner

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse
    • kan forklare forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
    • kan samarbeide med kollegaer om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
    • kan fra tidlig i studiet anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av FoU-prosjekt
    • kan kritisk analysere og anvende skolens verdigrunnlag
    • kan analysere og håndtere profesjonsetiske dilemmaer i skolen
    • kan kommunisere og samarbeide med elever og foresatte i en mangfoldig og pluralistisk skole

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglige og sosialt inkluderende fellesskap i skolen
    • har innsikt i skolens ansvar for alle elevers mestring i et mangfoldig og pluralistisk samfunn
  • Content

    Emne 2 består av følgende temaer med undertemaer:

    Tema 1: Klasseledelse og undervisning

    • klasseledelse, relasjon og læringsmiljø
    • arbeids- og vurderingsformer
    • motivasjon og selvoppfatning

    Tema 2: Profesjonsetikk

    • etiske teorier
    • profesjonsetiske dilemmaer i skolen

    Tema 3: Læreren i organisasjonen

    • læreren i profesjonsfelleskapet
    • skolen som organisasjon

    Tema 4: Det mangfoldige klasserommet

    • identitet, livssyn og verdier
    • oppvekst og sosialisering
    • demokratisk kompetanse
  • Teaching and learning methods

    Se fagplanen.

  • Course requirements

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. For å kunne avlegge eksamen i emne 2 må følgende tre arbeidskrav være godkjent:

    Arbeidskrav 1: Profesjonsetikk

    Studentene skal identifisere profesjonsetiske dilemmaer fra praksisfeltet og analysere disse ved hjelp av teori og modeller, gjennomføres i gruppe, omfang 1600 ord +/- 10 %. Gruppa presenterer notatet muntlig. Formål med arbeidskravet er at studenter skal få øvelse i å forholde seg aktivt til etiske verdivalg i læreres hverdag.

    Arbeidskrav 2: Vurdering og læring

    En flerfaglig oppgave i samarbeid mellom norsk, pedagogikk og elevkunnskap og matematikk på 3000 ord +/- 10 %, der studentene arbeider i gruppe med 2-3 studenter med å reflektere over vurderingsformer i tilknytning til matematikk og norsk. Formålet med arbeidskravet er økt kunnskap om og ferdighet i vurdering, samt etablering av faglig grunnlag for å vurdere ulike vurderingsformer kritisk. Studentene henter empirisk materiale fra praksisskolen når de er i praksis.

    Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, får studentene en ny frist til å levere et nytt forbedret arbeidskrav én gang.

    Målform: sidemål.

    Arbeidskrav 3: Det mangfoldige klasserommet

    Studentene skal skrive et individuelt fagnotat der de bruker perspektiver og kunnskap fra temaet "det mangfoldige klasserommet". Formålet med arbeidskravet er økt kunnskap om undervisning og læring i en skole preget av pluralisme og mangfold (ca. 1000 ord).

    Arbeidskravene vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskravene innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. For nærmere beskrivelse av arbeidskrav, se fagplanen.

    Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

    Se i den innledende fagplandelen for obligatorisk oppmøte i undervisningen.

    Fagovergripende tema

    I programplanen er det beskrevet ulike fagovergripende temaene på de ulike studieårene. Det er krav om deltakelse i disse faglige aktivitetene. Knyttet til emne 2 er følgende faglige aktiviteter:

    • kurs i forskningsmetode (intervju)
    • lesegruppe 2
    • dramakurs
    • lærerverksted - øve på praksissituasjoner med estetiske læringsprosesser
    • Interact - kurs i tverrprofesjonelt samarbeid omkring barnet (med arbeidskrav og pensum)

    Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må snarest mulig ta kontakt med faglærer.

  • Assessment

    Skriftlig individuell eksamen under tilsyn, fire timer.

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Grading scale

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Examiners

    Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.