Programplaner og emneplaner - Student
M1GPE1200 Pedagogy, Subject 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 2
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2019
- Schedule
-
Description of integrated courses
-
Required preliminary courses
Ingen.
-
Learning outcomes
Læringsutbyttebeskrivelser knyttet til tema 4 ¿det mangfoldige klasserommet¿ i kursiv. Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om klasseledelse og utvikling av et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene
- har kunnskap om forholdet mellom identitet, livssyn og verdier hos elever
- har kunnskap om profesjonsetiske dilemmaer
- har kunnskap om forebygging av udemokratiske holdninger og gruppefiendtlighet
- har brei kunnskap om varierte arbeids- og vurderingsformer inkludert digitale læringsressurser for elevene
- har kunnskap om skolens samarbeidspartnere og hvordan disse bidrar til å sikre barn en god oppvekst
- har kunnskap om sentrale prinsipp som fremmer inkludering og tilpasset opplæring
- har kunnskap om sosialisering og betydningen av motivasjon og selvoppfatning for læring
- har kunnskap om hvordan praktiske, skapende og estetiske læreprosesser kan påvirke helse, trivsel og læring
- har kunnskap om barn i sorg og krise, overgrep mot barn og barn i vanskelige livssituasjoner
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse
- kan forklare forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
- kan samarbeide med kollegaer om planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning og læring
- kan fra tidlig i studiet anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap i utformingen av FoU-prosjekt
- kan kritisk analysere og anvende skolens verdigrunnlag
- kan analysere og håndtere profesjonsetiske dilemmaer i skolen
- kan kommunisere og samarbeide med elever og foresatte i en mangfoldig og pluralistisk skole
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglige og sosialt inkluderende fellesskap i skolen
- har innsikt i skolens ansvar for alle elevers mestring i et mangfoldig og pluralistisk samfunn
-
Content
Emne 2 består av følgende temaer med undertemaer:
Tema 1: Klasseledelse og undervisning
- klasseledelse, relasjon og læringsmiljø
- arbeids- og vurderingsformer
- motivasjon og selvoppfatning
Tema 2: Profesjonsetikk
- etiske teorier
- profesjonsetiske dilemmaer i skolen
Tema 3: Læreren i organisasjonen
- læreren i profesjonsfelleskapet
- skolen som organisasjon
Tema 4: Det mangfoldige klasserommet
- identitet, livssyn og verdier
- oppvekst og sosialisering
- demokratisk kompetanse
-
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
-
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. For å kunne avlegge eksamen i emne 2 må følgende tre arbeidskrav være godkjent:
Arbeidskrav 1: Profesjonsetikk
Studentene skal identifisere profesjonsetiske dilemmaer fra praksisfeltet og analysere disse ved hjelp av teori og modeller, gjennomføres i gruppe, omfang 1600 ord +/- 10 %. Gruppa presenterer notatet muntlig. Formål med arbeidskravet er at studenter skal få øvelse i å forholde seg aktivt til etiske verdivalg i læreres hverdag.
Arbeidskrav 2: Vurdering og læring
En flerfaglig oppgave i samarbeid mellom norsk, pedagogikk og elevkunnskap og matematikk på 3000 ord +/- 10 %, der studentene arbeider i gruppe med 2-3 studenter med å reflektere over vurderingsformer i tilknytning til matematikk og norsk. Formålet med arbeidskravet er økt kunnskap om og ferdighet i vurdering, samt etablering av faglig grunnlag for å vurdere ulike vurderingsformer kritisk. Studentene henter empirisk materiale fra praksisskolen når de er i praksis.
Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, får studentene en ny frist til å levere et nytt forbedret arbeidskrav én gang.
Målform: sidemål.
Arbeidskrav 3: Det mangfoldige klasserommet
Studentene skal skrive et individuelt fagnotat der de bruker perspektiver og kunnskap fra temaet "det mangfoldige klasserommet". Formålet med arbeidskravet er økt kunnskap om undervisning og læring i en skole preget av pluralisme og mangfold (ca. 1000 ord).
Arbeidskravene vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskravene innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk. For nærmere beskrivelse av arbeidskrav, se fagplanen.
Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Se i den innledende fagplandelen for obligatorisk oppmøte i undervisningen.
Fagovergripende tema
I programplanen er det beskrevet ulike fagovergripende temaene på de ulike studieårene. Det er krav om deltakelse i disse faglige aktivitetene. Knyttet til emne 2 er følgende faglige aktiviteter:
- kurs i forskningsmetode (intervju)
- lesegruppe 2
- dramakurs
- lærerverksted - øve på praksissituasjoner med estetiske læringsprosesser
- Interact - kurs i tverrprofesjonelt samarbeid omkring barnet (med arbeidskrav og pensum)
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må snarest mulig ta kontakt med faglærer.
-
Assessment
Skriftlig individuell eksamen under tilsyn, fire timer.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
-
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt.
-
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
-
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.