Programplaner og emneplaner - Student
M1GPE1100 Pedagogy, Subject 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 1
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
Supervised individual written exam, 4 hours.
The paper can be written in English or a Scandinavian language.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Læringsutbyttebeskrivelser i tema 4 ¿det mangfoldige klasserommet¿ i kursiv. Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om skolens formål og demokratiske mandat
- har inngående kunnskap om læringsteorier
- har kunnskap om barns utvikling, danning og læring i ulike sosiale, kulturelle og språklige kontekster
- har kunnskap om skolens betydning lokalt og i en globalisert verden
- har kunnskap om krav og forventninger til lærerrollen
- har kunnskap om elevenes rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- har kunnskap om dagens skole i lys av religiøst mangfold, norsk livssynshistorie og tema som kristendom, sekularisering og pluralisme
- har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp for planlegging og gjennomføring av undervisning
- har brei kunnskap om hvordan kompetanse i samhandling og grunnleggende ferdigheter kan bidra til å øke læringen for elevene
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge undervisning med utgangspunkt i gjeldende læreplanverk og begrunne didaktiske valg i læringsteori
- kan planlegge og gjennomføre systematisk observasjon og analysere data fra observasjonene
- kan drøfte hvordan menneskerettighetene og barns rettigheter er aktuelle i ulike skolesituasjoner
- kan reflektere over skolens normative grunnlag i lys av religiøst- og livssynsmessig mangfold
- kan reflektere over og drøfte skolens betydning lokalt og i en globalisert verden
- kan anvende digital teknologi i læringsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap om og kan drøfte pedagogiske og didaktiske muligheter og utfordringer i lys av skolens samfunnsmandat
- kan ivareta internasjonale og flerkulturelle perspektiver i skolens undervisning
Content
A handheld calculator that cannot be used for wireless communication or to perform symbolic calculations. If the calculator’s internal memory can store data, the memory must be deleted before the exam. Random checks may be carried out.
Teaching and learning methods
Students must have been admitted to the Master’s Programme in Health and Technology - Specialisation in Biomedicine. The course is also offered as an individual course, with the same admission requirements as for the specialisation.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. For å kunne avlegge eksamen i emne 1 må følgende tre arbeidskrav være godkjent:
Arbeidskrav 1
Undervisningsplan med begrunnelse utformes i gruppe, omfang 500 ord +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er å anvende læringsteori og didaktisk tenkning.
Arbeidskrav 2
Studentene deltar i lesegruppe med medstudenter. Utvalgte fagtekster leses og diskuteres. Formålet med arbeidskravet er å få øving i å lese og diskutere forskningsbasert pedagogisk litteratur.
Arbeidskrav 3
Grunnleggende ferdigheter, språk og læring, er en flerfaglig skriftlig gruppeoppgave i pedagogikk og elevkunnskap, matematikk og norsk (6 000 ord +/- 10 %) med påfølgende muntlig gruppefremføring (10-15 minutter). Bruk av digitale verktøy inngår både i den skriftlige teksten og den muntlige framføringa. Formålet med arbeidskravet er trening i observasjon og utvikling av kompetanse i å tolke observasjoner knyttet til teoretiske perspektiver, samt at studentene skal lære å bruke digitale verktøy. Innholdet i arbeidskravet baseres på observasjoner i praksis og relevant faglig teori.
Dersom den skriftlige delen på arbeidskrav 3 ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til. Dersom studentene ikke møter til den muntlige framføringen, eller denne ikke blir godkjent, kan de etter nærmere vurdering få en ny mulighet til å presentere gruppeoppgaven.
Målform: valgfri
Obligatorisk 4: Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Læring i pedagogikk og elevkunnskap forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene i emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten, noe som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men som må utvikles i dialog og ved tilstedeværelse i undervisning. Gjennom studentaktive arbeidsformer som undervisningsøvinger, dramatisering og rollespill skal studentene gis muligheter til å utvikle ferdigheter som er relevante for profesjonelt lærerarbeid. Det kreves derfor oppmøte på minimum 80 % av forelesninger/faglige aktiviteter knyttet til dette emnet. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang bestemmes av faglærer. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen i emnet. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.
Fagovergripande tema
I programplanen er det beskrevet ulike fagovergripende temaene på de ulike studieårene. Det er krav om deltakelse i disse faglige aktivitetene. Knyttet til emne 1 er følgende faglige aktiviteter:
- forskningsmetode (observasjon)
- språk, læring og grunnleggende ferdigheter (arbeidskrav 3)
- lesegruppe
Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må snarest mulig ta kontakt med faglærer.
Assessment
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can justify the choice of systems and procedures for quality monitoring and quality assurance of analysis processes
- can describe systems and processes relating to the accreditation and certification of medical laboratories
- can statistically assess and establish a reference area
- can determine and assess the specificity, sensitivity and accuracy of analytical methods
- can explain the concepts predictive value, odds ratio and ROC curves
- can explain the laws and regulations that regulate medical laboratory activities
- can explain how durability tests of sample material are carried out
Skills
The student
- can apply statistical methods and tools, such as table analysis, variance analysis, correlation, and simple and multiple linear and logistic regression
- can carry out and explain hypothesis testing, parametric and non-parametric methods, as well as correlation and regression analysis
- can use one and two-way variance analysis for repeated measurements
- can assess and discuss the significance of pre-analytical, analytical and post-analytical sources of error for the result/quality of the analysis
- can choose and apply statistical methods used to quality assure medical laboratories
- can plan and carry out comparisons of analytical methods and assess measures
- can apply advanced knowledge of analytical variation in terms of repeatability and reproducibility
General competence
The student
- can describe key methods for statistical analysis and make justified choices of statistical methods for use in research and method validation
- can discuss and analyse relevant issues and actively contribute to the execution of advanced work tasks relating to quality control and quality assurance in laboratories
Permitted exam materials and equipment
Work and teaching methods include lectures, digital lectures, flipped classroom, seminars, group work and self-study
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
The following must have been approved in order for the student to take the exam:
- Practical execution of a statistics assignment in groups of 3-4 students. The assignment is carried out with the help of relevant analysis programs used in the course.