EPN-V2

M1GPE1100 Pedagogy, Subject 1 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 1
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Description of integrated courses

To interne

Required preliminary courses

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om de ulike typer toksiner som kan forekomme i mat og drikke
  • har kunnskap om viktige prinsipper og metoder innen faget toksikologi
  • har kunnskaper om genmodifisert mat
  • har bred kunnskap om matbåren sykdom og hvordan matvarer bør behandles på en hygienisk forsvarlig måte for å forebygge sykdom
  • har bred kunnskap om HACCP (Hazard Analysis Critical Control Point) og kritiske kontrollpunkter i matvarekjeden, og drøfte betydning av disse for trygg mat
  • har bred kunnskap om matvarenes egenskaper og de ulike gruppene som de vanligvis deles i

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om mikroorganismers funksjon, forekomst og betydning ved håndtering av matvarer
  • kan bruke matvarer fra ulike matvaregrupper for å sette sammen måltider og menyer

Learning outcomes

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, laboratorieforsøk, kjøkkenøvelser og selvstudium.

Content

Deleksamen 1 vurderes av to interne sensorer.

Deleksamen 2 vurderes av intern og ekstern sensor.

En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Teaching and learning methods

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering samt forbindelse til andre skolefag
  • har kunnskap om hva som kan fremme bevegelsesglede for elever på trinn 1-7
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
  • har kunnskap om vurdering i kroppsøving på trinn 1-7
  • har kunnskap om leik og bevegelsesaktiviteter i barns oppvekst
  • har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven på trinn 1-7
  • har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barnekultur

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
  • kan legge til rette for læringsarbeid som kan fremme bevegelsesglede i leik, nærmiljøaktivitet og varierte bevegelsesaktiviteter
  • kan vurdere elevenes kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
  • kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper i varierte bevegelsesaktiviteter som leik, dans, nærmiljøfriluftsliv og idrettsaktivitet med tanke på begynneropplæring og undervisning i kroppsøving
  • kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
  • kan vurdere elevens måloppnåelse, begrunne vurderingene og legge til rette for elevens egenvurdering
  • kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
  • kan gi svømmeopplæring på trinn 1-7 og utføre livreddende førstehjelp samt livberging i vann
  • kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
  • kan legge til rette for dannelsesperspektivet og fair play i tilknytning til kroppsøving

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte på hvilken måte kroppsøving bidrar til elevens allmenndanning
  • kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om kroppsøving
  • kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv

Course requirements

Se fagplanen.

Assessment

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før skriftlig eksamen på K1 kan avlegges:

  • Arbeidskrav 1. Det stilles krav om minimum 80 % deltakelse i all praktisk undervisning både i og ved campus og undervisning som organiseres som egne kurs. Dersom studenten ikke har tilfredsstilt dette arbeidskravet, mistes retten til å gå opp til skriftlig eksamen samme studieår. Studenten må ta igjen tapt undervisning neste studieår, og gå opp til eksamen neste vår.
  • Arbeidskrav 2: 80 prosent aktiv deltakelse på friluftslivkurs (2+2 dager med overnatting) og 4 dagers skikurs. Dersom studenten ikke har tilfredsstilt dette arbeidskravet, mistes retten til å gå opp til skriftlig eksamen samme studieår.
  • Arbeidskrav 3: Godkjent didaktikkoppgave i planlegging. En nødvendig oppgave for en kroppsøvingslærer er å planlegge årsplan, emneplan og øktplan. Omfang på denne oppgaven er 5000 ord +/- 10% + planskjemaer. Oppgaver som ikke godkjennes, kan omarbeides og leveres på nytt inntil to ganger samme studieår. Oppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på maksimum 3 studenter.
  • Arbeidskrav 4: Godkjent studentundervisning. Refleksjon over planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisningsopplegg er viktig kompetanse. Ved ikke godkjent studentundervisning kan den bearbeides og gjennomføres på nytt inntil to ganger samme studieår.
  • Arbeidskrav 5: Godkjent livredningsprøve. Svømming er en livbergingsaktivitet, og det er nødvendig å sikre kompetanse hos studenter i svømming. Det er også krav om 80 % aktiv deltakelse i svømmekurset. Bestått livredningsprøve dokumenteres med kompetansebevis
  • Arbeidskrav 6: Godkjent orienteringsprøve. Orientering er en livbergingsaktivitet, og det er nødvendig å sikre kompetansen hos studenter. Studenter som ikke oppnår godkjent orienteringsprøve, har krav på to nye forsøk i samme studieår, men i god tid før skriftlig eksamen.
  • Arbeidskrav 7: Forestilling. Studentene skal i grupper skape og fremvise egenkomponert forestilling sammensatt av flere kroppsøvingsaktiviteter der skapende, kreativ og estetisk dimensjon er sentral. Ved ikke godkjent arbeidskrav kan opplegget bearbeides og gjennomføres på nytt inntil to ganger samme studieår.

Permitted exam materials and equipment

Eksamensform

Eksamen i Kroppsøving 1 består av to deleksamener:

Deleksamen 1:

Skriftlig individuell eksamen under tilsyn med omfang på fire timer.

Deleksamen 2:

Praktisk-metodisk individuell eksamen med omfang på ca. 30 minutter. Forberedelsestid: 24 timer.

Ny/utsatt eksamen

Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Deleksamen 1: Ingen hjelpemidler tillatt.

Deleksamen 2: Alle hjelpemidler tillatt.