EPN-V2

M1GPE1100 Pedagogy, Subject 1 Course description

Course name in Norwegian
Pedagogikk og elevkunnskap 1, emne 1
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Description of integrated courses

Project-based practical training: The students work with various topics related to health-promoting and preventive work based on practical experience (3 weeks, including INTER1200).

INTER1200 'Communication with children and adolescents' forms part of a common seminar day, digital learning resources and assignments related to interprofessional group work and self-study.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Læringsutbyttebeskrivelser i tema 4 ‘det mangfoldige klasserommet’ i kursiv. Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om skolens formål og demokratiske mandat
  • har inngående kunnskap om læringsteorier
  • har kunnskap om barns utvikling, danning og læring i ulike sosiale, kulturelle og språklige kontekster
  • har kunnskap om skolens betydning lokalt og i en globalisert verden
  • har kunnskap om krav og forventninger til lærerrollen
  • har kunnskap om elevenes rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om dagens skole i lys av religiøst mangfold, norsk livssynshistorie og tema som kristendom, sekularisering og pluralisme
  • har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp for planlegging og gjennomføring av undervisning
  • har brei kunnskap om hvordan kompetanse i samhandling og grunnleggende ferdigheter kan bidra til å øke læringen for elevene

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge undervisning med utgangspunkt i gjeldende læreplanverk og begrunne didaktiske valg i læringsteori
  • kan planlegge og gjennomføre systematisk observasjon og analysere data fra observasjonene
  • kan drøfte hvordan menneskerettighetene og barns rettigheter er aktuelle i ulike skolesituasjoner
  • kan reflektere over skolens normative grunnlag i lys av religiøst- og livssynsmessig mangfold
  • kan reflektere over og drøfte skolens betydning lokalt og i en globalisert verden
  • kan anvende digital teknologi i læringsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om og kan drøfte pedagogiske og didaktiske muligheter og utfordringer i lys av skolens samfunnsmandat
  • kan ivareta internasjonale og flerkulturelle perspektiver i skolens undervisning

Content

The following must have been completed and approved in order for a student to take the exam:

  • project-based practical training, 3 weeks, compulsory attendance of 90 %
  • INTER1200, Individual log. Scope: 500 words (+/- 10%). In order to write the log, the student must first attend a seminar over two days.;

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. For å kunne avlegge eksamen i emne 1 må følgende tre arbeidskrav være godkjent:

Arbeidskrav 1

Undervisningsplan med begrunnelse utformes i gruppe, omfang 500 ord +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er å anvende læringsteori og didaktisk tenkning.

Arbeidskrav 2

Studentene deltar i lesegruppe med medstudenter. Utvalgte fagtekster leses og diskuteres. Formålet med arbeidskravet er å få øving i å lese og diskutere forskningsbasert pedagogisk litteratur.

Arbeidskrav 3

Grunnleggende ferdigheter, språk og læring, er en flerfaglig gruppeoppgave i pedagogikk og elevkunnskap, matematikk og norsk. Den består av en skriftlig del som hører til PEL-faget på 2000-3000 ord og en flerfaglig muntlig gruppefremføring (10-15 minutter). Bruk av digitale verktøy inngår både i den skriftlige teksten og den muntlige framføringa. Formålet med arbeidskravet er trening i observasjon og utvikling av kompetanse i å tolke observasjoner med utgangspunkt i teoretiske perspektiver. De teoretiske perspektivene er teorier om språk og læring som blir gjort greie for i den skriftlige delen. Studentene skal også lære å bruke digitale verktøy. Innholdet i arbeidskravet baseres altså på observasjoner i praksis og pedagogisk teori om språk og læring.

Dersom den skriftlige delen på arbeidskrav 3 ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til. Dersom studentene ikke møter til den muntlige framføringen, eller denne ikke blir godkjent, kan de etter nærmere vurdering få en ny mulighet til å presentere gruppeoppgaven.

Obligatorisk 4: Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Læring i pedagogikk og elevkunnskap forutsetter samhandling med medstudenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget knyttet til temaene i emnet. Faget skal være profesjonsrettet og bidra til sammenheng i studiet og til kritisk tenkning, selvstendighet og refleksjon hos studenten. Faget skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse hos studenten, noe som ikke kan tilegnes kun ved lesing, men som må utvikles i dialog og ved tilstedeværelse i undervisning. Gjennom studentaktive arbeidsformer som undervisningsøvinger, dramatisering og rollespill skal studentene gis muligheter til å utvikle ferdigheter som er relevante for profesjonelt lærerarbeid. Det kreves derfor oppmøte på minimum 80 % av forelesninger/faglige aktiviteter knyttet til dette emnet. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang bestemmes av faglærer. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen i emnet. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.

Fagovergripande tema

I programplanen er det beskrevet ulike fagovergripende temaene på de ulike studieårene. Det er krav om deltakelse i disse faglige aktivitetene. Knyttet til emne 1 er følgende faglige aktiviteter:

  • forskningsmetode (observasjon)
  • språk, læring og grunnleggende ferdigheter (arbeidskrav 3)
  • lesegruppe

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i det emnet kravet om deltakelse er knyttet til. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse, må snarest mulig ta kontakt med faglærer.

Assessment

Eksamensform

Individuell muntlig eksamen, ca. 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Normally taught in English. Can be taught in Norwegian if no English-speaking students are taking the course.

In this course, you learn about health-promoting and preventive work at both individual, group and society level. The course gives you knowledge about conditions that promote health and quality of life and challenges that entail health risks. This includes nursing challenges in working with healthy vulnerable and marginalised groups, and children and young people's upbringing environment.

In addition, students will participate in the interdisciplinary teaching activity INTER1200 ‘Communication with children and adolescents’, with a scope corresponding to 1.5 credits carried out in the beginning of January. Exchange students may occasionally be exempted from this requirement. Relevant topics include children’s and adolescents’ cooperation with professionals, explorative approaches to children and adolescents and professionals’ contributions to children and adolescents’ formation of opinions. The learning outcomes expected after completion of INTER1200 are marked with *. See INTERACT’s website for a more detailed description of the content of INTER1200 https://www.oslomet.no/forskning/forskningsprosjekter/interact

Grading scale

Admission to the programme.

Examiners

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and competence:

Knowledge

The student

  • is capable of reflecting on health promoting and preventive work at the individual-, group- and society level with focus on healthy, vulnerable and marginalised groups
  • is capable of describing conditions;that influence children and adolescent’s formative environment and;how activity and well-being are significant for health, welfare and the prevention of disease for all groups of the population
  • is capable of describing;key issues related to women’s health;
  • is capable of describing key issues related to sexual health and sexually transmitted diseases;
  • is capable of describing how migration, refugee;and judicial status can affect each person’s health
  • has knowledge about the importance of appreciative communication with children, adolescents and their parents/guardians*
  • can explain children and adolescents’ right to participation in decisions that concern them*;
  • can explain the importance of explorative approaches in cooperation with children and adolescents*

;

Skills

The student is capable of

  • exploring how social health determinants are significant to public health and work inclusion at the individual and group level
  • using knowledge of pregnancy, birth and the post-partum period
  • completing a project under supervision and disseminating the results
  • carry out a conversation about everyday life with children and adolescents*;
  • have appreciative communication with parents/guardians*

;

Competence

The student is capable of

  • discussing the connection between social health determinants and the UN Sustainable Development Goals
  • reflecting on the health risks of people who live with demanding caregiving tasks, drug addictions in the family, and people who have experienced neglect or domestic violence
  • can reflect on their own role in explorative conversation with children, adolescents and their parent/guardians*
  • understands the importance of interprofessional cooperation with children, adolescents and their parents/guardians*