Programplaner og emneplaner - Student
M1GNO1200 Norwegian 1, Subject 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Norsk 1, emne 2
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Fagplanen som høyrer til dette emnet er lagt på emne M1GNO1100 Norsk 1, emne 1.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har brei kunnskap om metodar i den andre lese- og skriveopplæringa
- har kunnskap om kva som kjenneteiknar munnlege, skriftlege og multimodale tekstar, på nynorsk og bokmål, i ulike sjangrar og medium
- har kunnskap om eit utval skjønnlitterære tekstar i ulike sjangrar og medium, med vekt på litteratur for barn og unge
- har kunnskap om språkleg identitet og litteratur for barn og unge som tematiserer språkleg og kulturell identitet
- har kunnskap om kartleggingsprøver, nasjonale prøver og læremiddel for 1.-7. trinn, både digitale og andre
Ferdigheiter
Studenten
- kan bruke kunnskap om språk og språkutvikling i språkstimulerande arbeid og gjere greie for fagdidaktiske val som skal fremje munnleg og skriftleg språkutvikling for elevar på mellomtrinnet
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere elev- og klassesamtalar
- kan bruke kunnskap om kva som kjenneteiknar ulike tekstar og sjangrar i arbeid med munnlege, skriftlege og multimodale tekstar i ulike medium
- kan bruke ulike metodar i den vidare lese- og skriveopplæringa og tilpasse opplæringa for elevar med ulik bakgrunn og varierande ferdigheiter i norsk
- kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheiter og gi læringsfremjande respons til elevar
- kan vurdere ulike norskfaglege læremiddel, digitale og andre, for elevar på mellomtrinnet
- meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for at elevane utviklar og vidareutviklar grunnleggande språkferdigheiter og blir tekstkyndige språkbrukarar som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
- kan planlegge og gjennomføre norskundervisning i sentrale litterære emne, skriving, lesing og munnlege ferdigheiter og gjere greie for elevtilpassa fagdidaktiske val
- kan vurdere eigen praksis med gjeldande læreplanar, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt som grunnlag
Content
The following must have been completed and approved in order for a student to take the exam:
- Participation in seminars - compulsory attendance of 80% at seminars.
- Multiple choice assignments - 60% correct answers on digital multiple-choice tests.
- Oral presentation, groups of 3-5 students, each study group is awarded an issue in microbiology to be presented at a seminar.
Teaching and learning methods
Sjå fagplanen.
Course requirements
In the course anatomy, physiology and biochemistry, you will acquire knowledge about the body's anatomical structures, the structure of organs and their physiological processes. An understanding of the normal is necessary to be able to observe and assess the abnormal. The course forms the basis for the nurse's ability to observe clinical signs and deviations from them, and to understand the pathophysiology of various diseases and pharmacological treatment.
In the course, you will also learn about the lifestyle, virulence and mode of infection of microorganisms. You will also learn about the body's normal flora, antibiotic resistance, and prevention of infections.
This is important so that nurses can assess the consequences of illness or injury and understand the different needs of patients.
Assessment
Admission to the programme.
Permitted exam materials and equipment
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:
Knowledge
The student can
- name anatomical structures and organs in the human body
- describe where organs are located in relation to each other
- describe anatomical structure in terms of
- macroanatomical: organs and organ systems
- microanatomical: cells and tissues
- describe the function of different organs and organ systems in the body
- describe normal physiology in the various organs and organ systems
- describe regulation mechanisms and homoeostasis in a healthy body
- distinguish between the structure and characteristics of different types of microorganisms
- describe how different microorganisms influence health and disease
- can describe preventive measures to avoid antibiotic resistance
Skills
The student
- can disseminate basic knowledge of human anatomy and organ systems and of physiological and biochemical processes
- can convey knowledge about biochemical processes
General competence
The student
- recognises the importance of knowledge of the topic for practising professional nursing
Grading scale
Lectures, group work, seminars, written assignments, supervision, multiple choice assignments and self-study.
The flipped classroom is used as a teaching method for part of the course. Digital learning resources will be made available in advance.
Examiners
Intern og ekstern sensor.