EPN-V2

M1GNO1200 Norwegian 1, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Norsk 1, emne 2
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen som høyrer til dette emnet er lagt på emne M1GNO1100 Norsk 1, emne 1.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgjande læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheiter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har brei kunnskap om metodar i den andre lese- og skriveopplæringa
  • har kunnskap om kva som kjenneteiknar munnlege, skriftlege og multimodale tekstar, på nynorsk og bokmål, i ulike sjangrar og medium
  • har kunnskap om eit utval skjønnlitterære tekstar i ulike sjangrar og medium, med vekt på litteratur for barn og unge
  • har kunnskap om språkleg identitet og litteratur for barn og unge som tematiserer språkleg og kulturell identitet
  • har kunnskap om kartleggingsprøver, nasjonale prøver og læremiddel for 1.-7. trinn, både digitale og andre

Ferdigheiter

Studenten

  • kan bruke kunnskap om språk og språkutvikling i språkstimulerande arbeid og gjere greie for fagdidaktiske val som skal fremje munnleg og skriftleg språkutvikling for elevar på mellomtrinnet
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere elev- og klassesamtalar
  • kan bruke kunnskap om kva som kjenneteiknar ulike tekstar og sjangrar i arbeid med munnlege, skriftlege og multimodale tekstar i ulike medium
  • kan bruke ulike metodar i den vidare lese- og skriveopplæringa og tilpasse opplæringa for elevar med ulik bakgrunn og varierande ferdigheiter i norsk
  • kan kartlegge og vurdere lese- og skriveferdigheiter og gi læringsfremjande respons til elevar
  • kan vurdere ulike norskfaglege læremiddel, digitale og andre, for elevar på mellomtrinnet
  • meistrar skriftleg nynorsk og bokmål og kan undervise elevar i begge målformer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for at elevane utviklar og vidareutviklar grunnleggande språkferdigheiter og blir tekstkyndige språkbrukarar som kan delta aktivt i klasserommet og på andre sosiale arenaer
  • kan planlegge og gjennomføre norskundervisning i sentrale litterære emne, skriving, lesing og munnlege ferdigheiter og gjere greie for elevtilpassa fagdidaktiske val
  • kan vurdere eigen praksis med gjeldande læreplanar, fagkunnskap og fagdidaktisk innsikt som grunnlag

Content

The following must have been completed and approved in order for a student to take the exam:

  • Participation in seminars - compulsory attendance of 80% at seminars.
  • Multiple choice assignments - 60% correct answers on digital multiple-choice tests.
  • Oral presentation, groups of 3-5 students, each study group is awarded an issue in microbiology to be presented at a seminar.

Teaching and learning methods

Sjå fagplanen.

Course requirements

In the course anatomy, physiology and biochemistry, you will acquire knowledge about the body's anatomical structures, the structure of organs and their physiological processes. An understanding of the normal is necessary to be able to observe and assess the abnormal. The course forms the basis for the nurse's ability to observe clinical signs and deviations from them, and to understand the pathophysiology of various diseases and pharmacological treatment.

In the course, you will also learn about the lifestyle, virulence and mode of infection of microorganisms. You will also learn about the body's normal flora, antibiotic resistance, and prevention of infections.

This is important so that nurses can assess the consequences of illness or injury and understand the different needs of patients.

Assessment

Admission to the programme.

Permitted exam materials and equipment

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

The student can

  • name anatomical structures and organs in the human body
  • describe where organs are located in relation to each other
  • describe anatomical structure in terms of
    • macroanatomical: organs and organ systems
    • microanatomical: cells and tissues
  • describe the function of different organs and organ systems in the body
  • describe normal physiology in the various organs and organ systems
  • describe regulation mechanisms and homoeostasis in a healthy body
  • distinguish between the structure and characteristics of different types of microorganisms
  • describe how different microorganisms influence health and disease
  • can describe preventive measures to avoid antibiotic resistance

Skills

The student

  • can disseminate basic knowledge of human anatomy and organ systems and of physiological and biochemical processes
  • can convey knowledge about biochemical processes

General competence

The student

  • recognises the importance of knowledge of the topic for practising professional nursing

Grading scale

Lectures, group work, seminars, written assignments, supervision, multiple choice assignments and self-study.

The flipped classroom is used as a teaching method for part of the course. Digital learning resources will be made available in advance.

Examiners

Intern og ekstern sensor.