EPN-V2

M1GNA2200 Science Education 1, Part 2 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag 1, emne 2
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Required preliminary courses

Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen og lærerutdanning for tospråklige lærere på HiOA, i tråd med utdanningenes programplaner. Interne søkere som søker opptak til Naturfag 2 mens de fortsatt er aktive på Naturfag 1, kan få opptak uten å ha fullført Naturfag 1.

Eksterne søkere må ha bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. Opptak til Naturfag 2 krever fullført Naturfag 1 eller tilsvarende.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan gjennomføre begynneropplæring i naturfag og tilrettelegge for overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
  • har kunnskap om hvordan drive dialogisk undervisning om menneskekroppen, helse og livsstil for de yngste elevene og elever i begynnende pubertet har kunnskap om viktigheten av å fokusere på livsprosesser i celler og oppbygging av celler til grupper av organismer og arter som er tilpasset norsk natur
  • har kunnskap om hvordan å undervise elever på barnetrinnet om økologi og bærekraftig utvikling gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
  • har kunnskap om bruk av partikkelmodellen for å konkretisere oppbygging av kjente stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
  • har kunnskap om hvordan sentrale systemer som organsystemer, økosystemer og solsystemet kan introduseres for elever på barnetrinnet ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
  • har kunnskap om læring av sentrale begreper som bevaring, overføring og kvalitet ved ulike energiformer gjennom å knytte disse til ulike områder av naturfaget
  • har kunnskap om hvordan krefter og vekselvirkninger mellom legemer eller partikler danner grunnlag for elevers læring på barnetrinnet av mekanikk og elektrisitet
  • har kunnskap om praktisk og variert undervisning av de yngste elevene som gir forståelse av at bølger, lyd og lys påvirker livsprosesser
  • har kunnskap om viktigheten av å bruke ulike modeller for å visualisere ytre og indre geologiske prosesser på jorda og med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen naturfagundervisning på barnetrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
  • kan gjennomføre målinger inne og ute med relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre enkle beregninger med og uten digitale verktøy

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å fokusere på undring og utforskning
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning

Content

Emne 2 er delt i fire hovedtemaer:

  • Kropp og helse 1-2
  • Jorda 1
  • Kjemi 1-2
  • Fysikk 1-2

Kropp og helse 1-2

Temaet omfatter fagkunnskaper om celler, menneskekroppens fysiologi i tillegg til temaer innenfor helse og livsstil og pubertet.

  • Celler - oppbygning og livsprosesser
  • Dialogisk undervisning om menneskekroppen, helse og livsstil, pubertet og seksualundervisning
  • Hvordan organsystemer kan introduseres for elever ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen (sirkulasjon og respirasjon, fordøyelse og utskillelse, skjelett og muskler, immunforsvar og vaksiner, signalsystemer og sanser).

Jorda 1-2

Emnet omfatter emner fra geofag og biologi, med vekt på økologi, artskunnskap og bærekraftig

utvikling. Emnet belyser praktiske og didaktiske utfordringer knyttet til feltarbeid i biologi og geofag.

  • Dyreceller og planteceller
  • Livsprosesser i cellene: fotosyntese og celleånding
  • Planters oppbygning og prosesser i planter
  • Biologisk mangfold med vekt på grupper og arter av organismer som er tilpasset norsk natur
  • Økologi, økosystemer og bærekraft
  • Indre og ytre geologiske prosesser, det platetektoniske systemet
  • Mineraler og bergarter, bergartssyklusen

Kjemi 1-2

Temaet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen

  • Praktisk arbeid i kjemi
  • Periodesystemet, stoffers oppbygning, egenskaper og nomenklatur
  • Kjemiske bindinger, sterke og svake
  • Kjemiske reaksjoner, reaksjonsligninger, reaksjonsfart
  • Fellingsreaksjoner
  • Forbrenningsreaksjoner
  • Grunnleggende organisk kjemi fra hverdagen, karboksylsyrer og fett

Fysikk 1-2

Temaet omfatter teori, praktisk arbeid og didaktikk knyttet til grunnleggende begreper og fenomener i fysikkundervisning i grunnskolen.

  • Krefter - grunnkonsepter i mekanikk og bevegelse: kontaktkrefter: fjernkrefter, trykk, oppdrift, magnetisme og elektrisitet
  • Energi - overføring, bevaring, og kvalitet: energi, arbeid, effekt og virkningsgrad.
  • Partikler - partikkelmodellen, termofysikk: varme, temperatur, varmeoverføring, aggregattilstander og faseoverganger.
  • Bølger: Lyd, lys og hvordan det påvirker omgivelser og sanser.
  • System og systemtenkning ¿ solsystemet: fenomener knyttet til jord, sol, måne og solsystemets oppbygging.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Studenten kan i dette emnet omarbeide/gjøre arbeidskravet inntil tre ganger.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Det er krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

Felles i temaene Fysikk 1-2, Kjemi 1-2, Jorda 1 og Kroppen 1-2:

  • Individuell praktisk prøve i laboratorieteknikker og praktisk arbeid (30 minutter)

I temaet Jorda 1-2:

  • Individuell test i arter og objekter (20 minutter)

I temaet Naturfagdidaktikk 1-2:

  • Lage en ¿omvendt undervisning¿-sekvens (Flipped classroom) fra valgfritt praktisk arbeid. Grupper på 2-3 studenter (omfang 3-5 minutters undervisningssekvens)

Aktiviteter med obligatorisk deltakelse

Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det knyttet 100 % deltakelse til aktivitetene som er nevnt nedenfor. Det er svært vanskelig å tilegne seg kunnskaper om feltarbeid i naturen på egen hånd. Derfor er denne delen av undervisningen obligatorisk. Dersom studenten har gyldig fravær fra feltkurset, vil det bli tilrettelagt for ny gjennomføring.

I temaet Jorda 1-2:

  • Feltkurs med for- og etterarbeid i Oslo-området uten overnatting (omfang 3-4 dager)

Assessment

Eksamensform

Eksamen består av en 4-timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Kalkulator - ikke programmerbar.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.