Programplaner og emneplaner - Student
M1GNA2200 Science Education 1, Part 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Naturfag 1, emne 2
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
SPRING 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- en individuell skriftlig oppgave om et oppgitt emne. Omfanget skal være 3-4 sider/6900-9200 tegn inkludert mellomrom (eksklusive forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg).
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Required preliminary courses
Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen og lærerutdanning for tospråklige lærere på HiOA, i tråd med utdanningenes programplaner. Interne søkere som søker opptak til Naturfag 2 mens de fortsatt er aktive på Naturfag 1, kan få opptak uten å ha fullført Naturfag 1.
Eksterne søkere må ha bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. Opptak til Naturfag 2 krever fullført Naturfag 1 eller tilsvarende.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjennomføre begynneropplæring i naturfag og tilrettelegge for overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
- har kunnskap om hvordan drive dialogisk undervisning om menneskekroppen, helse og livsstil for de yngste elevene og elever i begynnende pubertet har kunnskap om viktigheten av å fokusere på livsprosesser i celler og oppbygging av celler til grupper av organismer og arter som er tilpasset norsk natur
- har kunnskap om hvordan å undervise elever på barnetrinnet om økologi og bærekraftig utvikling gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
- har kunnskap om bruk av partikkelmodellen for å konkretisere oppbygging av kjente stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
- har kunnskap om hvordan sentrale systemer som organsystemer, økosystemer og solsystemet kan introduseres for elever på barnetrinnet ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
- har kunnskap om læring av sentrale begreper som bevaring, overføring og kvalitet ved ulike energiformer gjennom å knytte disse til ulike områder av naturfaget
- har kunnskap om hvordan krefter og vekselvirkninger mellom legemer eller partikler danner grunnlag for elevers læring på barnetrinnet av mekanikk og elektrisitet
- har kunnskap om praktisk og variert undervisning av de yngste elevene som gir forståelse av at bølger, lyd og lys påvirker livsprosesser
- har kunnskap om viktigheten av å bruke ulike modeller for å visualisere ytre og indre geologiske prosesser på jorda og med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen naturfagundervisning på barnetrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
- kan gjennomføre målinger inne og ute med relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre enkle beregninger med og uten digitale verktøy
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å fokusere på undring og utforskning
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
Content
Emne 2 er delt i fire hovedtemaer:
- Kropp og helse 1-2
- Jorda 1
- Kjemi 1-2
- Fysikk 1-2
Kropp og helse 1-2
Temaet omfatter fagkunnskaper om celler, menneskekroppens fysiologi i tillegg til temaer innenfor helse og livsstil og pubertet.
- Celler - oppbygning og livsprosesser
- Dialogisk undervisning om menneskekroppen, helse og livsstil, pubertet og seksualundervisning
- Hvordan organsystemer kan introduseres for elever ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen (sirkulasjon og respirasjon, fordøyelse og utskillelse, skjelett og muskler, immunforsvar og vaksiner, signalsystemer og sanser).
Jorda 1-2
Emnet omfatter emner fra geofag og biologi, med vekt på økologi, artskunnskap og bærekraftig
utvikling. Emnet belyser praktiske og didaktiske utfordringer knyttet til feltarbeid i biologi og geofag.
- Dyreceller og planteceller
- Livsprosesser i cellene: fotosyntese og celleånding
- Planters oppbygning og prosesser i planter
- Biologisk mangfold med vekt på grupper og arter av organismer som er tilpasset norsk natur
- Økologi, økosystemer og bærekraft
- Indre og ytre geologiske prosesser, det platetektoniske systemet
- Mineraler og bergarter, bergartssyklusen
Kjemi 1-2
Temaet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen
- Praktisk arbeid i kjemi
- Periodesystemet, stoffers oppbygning, egenskaper og nomenklatur
- Kjemiske bindinger, sterke og svake
- Kjemiske reaksjoner, reaksjonsligninger, reaksjonsfart
- Fellingsreaksjoner
- Forbrenningsreaksjoner
- Grunnleggende organisk kjemi fra hverdagen, karboksylsyrer og fett
Fysikk 1-2
Temaet omfatter teori, praktisk arbeid og didaktikk knyttet til grunnleggende begreper og fenomener i fysikkundervisning i grunnskolen.
- Krefter - grunnkonsepter i mekanikk og bevegelse: kontaktkrefter: fjernkrefter, trykk, oppdrift, magnetisme og elektrisitet
- Energi - overføring, bevaring, og kvalitet: energi, arbeid, effekt og virkningsgrad.
- Partikler - partikkelmodellen, termofysikk: varme, temperatur, varmeoverføring, aggregattilstander og faseoverganger.
- Bølger: Lyd, lys og hvordan det påvirker omgivelser og sanser.
- System og systemtenkning ¿ solsystemet: fenomener knyttet til jord, sol, måne og solsystemets oppbygging.
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Emnet behandler arkivdanning og dokumentasjonsforvaltning i dagens virksomheter. Det gir en innføring i metoder, standarder og systemer som brukes innen fagfeltet.
Undervisningsspråk er skandinavisk.
Assessment
Ingen forkunnskapskrav.
Permitted exam materials and equipment
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har gode kunnskaper om arkivteoretiske forutsetninger for arkivdanning
- har forståelse for dokumentasjonsforvaltningens rolle og oppgaver i virksomheter
- har gode kunnskaper om ISO 15489
- har grunnleggende forståelse av Noark-standardens oppbygning og funksjoner
- har kjennskap til funksjonene i elektroniske sak-/arkivsystemer
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre rede for oppgaver i arkivdanningen
- kan analysere dokumentasjonsforvaltningens rolle i en organisasjon
- kan bruke Noark-standarden, og ISO15489 i en norsk kontekst
- kan drøfte utfordringer knyttet til elektronisk arkivdanning og bruk av elektroniske sak-/arkivsystem
Generell kompetanse
Studenten
- kan formidle faglig relevant stoff skriftlig
- kan kommunisere og reflektere over dokumentasjonsforvaltningens rolle på en arbeidsplass
Grading scale
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, diskusjoner, praktiske øvelser, selvstudium og studiebesøk/gjesteundervisning.
Examiners
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.