Programplaner og emneplaner - Student
M1GNA2100 Science Education 1, Part 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Naturfag 1, emne 1
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
Mappen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Required preliminary courses
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjennomføre begynneropplæring i naturfag og tilrettelegge for overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
- har kunnskap om hvordan drive dialogisk undervisning om menneskekroppen, helse og livsstil for de yngste elevene og elever i begynnende pubertet
- har kunnskap om viktigheten av å fokusere på livsprosesser i celler og oppbygging av celler til grupper av organismer og arter som er tilpasset norsk natur
- har kunnskap om hvordan å undervise elever på barnetrinnet om økologi og bærekraftig utvikling gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
- har kunnskap om bruk av partikkelmodellen for å konkretisere oppbygging av kjente stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
- har kunnskap om hvordan sentrale systemer som organsystemer, økosystemer og solsystemet kan introduseres for elever på barnetrinnet ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
- har kunnskap om læring av sentrale begreper som bevaring, overføring og kvalitet ved ulike energiformer gjennom å knytte disse til ulike områder av naturfaget
- har kunnskap om hvordan krefter og vekselvirkninger mellom legemer eller partikler danner grunnlag for elevers læring på barnetrinnet av mekanikk og elektrisitet
- har kunnskap om praktisk og variert undervisning av de yngste elevene som gir forståelse av at bølger, lyd og lys påvirker livsprosesser
- har kunnskap om viktigheten av å bruke ulike modeller for å visualisere oppbygning og funksjon i ulike naturfaglige temaer
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen naturfagundervisning på barnetrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
- kan gjennomføre målinger inne og ute med relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre enkle beregninger med og uten digitale verktøy
- kan vurdere de yngste elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
- kan gjennomføre tverrfaglig undervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å fokusere på undring og utforskning
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan drøfte sin egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk i barneskolen
- har kunnskap om hvordan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever i barneskolen
- har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i biologi, fysikk, geologi, kjemi og teknologi
- har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
- har kunnskap om partikkelmodellen og kan bruke den for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
- har kunnskap om navnsetting, oppbygging og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og kan bruke periodesystemet til å forklare dette
- har kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
- har kunnskap om menneskekroppen, pubertet, seksualitet og helse og hvordan undervise temaene for de yngste elevene og elever i begynnende pubertet
- har kunnskap om livsprosesser i celler og oppbygging av celler til grupper av organismer og arter som er tilpasset norsk natur og hvorfor det er viktig med dette fokuset
- har kunnskap om økologi og bærekraftig utvikling og om hvordan undervise temaene gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
- har kunnskap om sentrale systemer som organsystemer, økosystemer, bergartssyklusen, solsystemet og systemet jord-sol-måne og hvordan de kan introduseres for elever i barneskolen ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
- har kunnskap om energi og sentrale begreper som bevaring, overføring og energikvalitet gjennom å knytte disse til ulike områder av naturfaget
- har kunnskap om krefter, mekanikk og elektrisitet og kan bruke denne kunnskapen som grunnlag for elevers læring av disse temaene
- har kunnskap om bølger, lyd og lys som fysiske fenomener
- har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter
- har kunnskap om algoritmisk tenking og hvordan det kan brukes i naturfag
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre begynneropplæring i naturfag og tilrettelegge for overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på barnetrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring, utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
- kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre beregninger med og uten digitale verktøy
- kan bruke, vurdere og utvikle relevante modeller til å forklare naturfaglige fenomener i biologi, fysikk, geologi og kjemi, og viktigheten av å bruke ulike former for modeller for å støtte elevers læring.
- kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
- kan gjennomføre tverrfaglig undervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å fokusere på undring og utforskning
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan drøfte sin egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
Naturfagdidaktikk 1-1
- Naturfagrapport fra naturfaglig forsøk (mellom 1000 og 1500 ord, individuelt).
- Gjennomføre et naturfaglig undervisningsopplegg i praksis. Opplegget beskrives og begrunnes fagdidaktisk (mellom 700 og 1000 ord, i gruppe 3-4 studenter). Arbeidet deles på digital plattform.
Fysikk 1-1, Kropp & helse 1-1 og Kjemi 1-1
- Designe og lage en modell som viser utseende og funksjon til ett av kroppens organsystemer, en kjemisk modell og en modell fra fysikkfaget. Framlegg i gruppe på 3-4 studenter (15-20 minutters presentasjon).
Teknologi og design 1-1
- Designmappe og prosjektbeskrivelse i gruppe fra planlegging, gjennomføring og vurdering av et teknologi- og designprosjekt som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektet skal diskuteres flerfaglig og design og materialvalg skal vurderes i et bærekraftig perspektiv. Det knyttes IKT-krav til arbeidskravet. (mellom 1000 og 1500 ord).
Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglig arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Aktiviteter med obligatorisk deltakelse
Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det knyttet krav om 100 % deltakelse på aktivitetene som er nevnt nedenfor. Ved gyldig fravær inntil 50 % vil det gis en kompensatorisk oppgave. Form og omfang avtales med faglærer. Ved fravær utover 50 % vil studenten trekkes fra eksamen.
I temaene Kjemi 1-1, fysikk 1-1 og Kropp og helse 1-1
- Presentasjonsdag for modell
- Deltakelse på sikkerhetskurs inkludert forarbeid
Assessment
Eksamensform
Eksamen arrangeres som en individuell mappeeksamen og består av en digital mappe som skal inneholde tre selvvalgte arbeider fra emnets arbeidskrav og et didaktisk refleksjonsdokument på 1500 ord ± 10 %. Nærmere retningslinjer for eksamensmappen gis ved oppstart av studiet.
Ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått resultat på ordinær eksamen, kan en omarbeidet digital mappe leveres til ny eksamen.
Ved forbedring av karakter må et refleksjonsnotat med en ny didaktisk tilnærming leveres sammen med omarbeidete arbeidskrav.
Permitted exam materials and equipment
Alle.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Sensorordning
Semesteroppgaven vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.