Programplaner og emneplaner - Student
M1GNA2100 Science Education 1, Part 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Naturfag 1, emne 1
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Curriculum
-
SPRING 2019
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjennomføre begynneropplæring i naturfag og tilrettelegge for overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
- har kunnskap om hvordan drive dialogisk undervisning om menneskekroppen, helse og livsstil for de yngste elevene og elever i begynnende pubertet
- har kunnskap om viktigheten av å fokusere på livsprosesser i celler og oppbygging av celler til grupper av organismer og arter som er tilpasset norsk natur
- har kunnskap om hvordan å undervise elever på barnetrinnet om økologi og bærekraftig utvikling gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
- har kunnskap om bruk av partikkelmodellen for å konkretisere oppbygging av kjente stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
- har kunnskap om hvordan sentrale systemer som organsystemer, økosystemer og solsystemet kan introduseres for elever på barnetrinnet ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
- har kunnskap om læring av sentrale begreper som bevaring, overføring og kvalitet ved ulike energiformer gjennom å knytte disse til ulike områder av naturfaget
- har kunnskap om hvordan krefter og vekselvirkninger mellom legemer eller partikler danner grunnlag for elevers læring på barnetrinnet av mekanikk og elektrisitet
- har kunnskap om praktisk og variert undervisning av de yngste elevene som gir forståelse av at bølger, lyd og lys påvirker livsprosesser
- har kunnskap om viktigheten av å bruke ulike modeller for å visualisere oppbygning og funksjon i ulike naturfaglige temaer
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen naturfagundervisning på barnetrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
- kan gjennomføre målinger inne og ute med relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre enkle beregninger med og uten digitale verktøy
- kan vurdere de yngste elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
- kan gjennomføre tverrfaglig undervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å fokusere på undring og utforskning
- kan analysere og bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
- kan drøfte sin egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer
Content
Emne 1 er delt i fem hovedtemaer:
- Naturfagdidaktikk 1-1
- Kropp og helse 1-1
- Kjemi 1-1
- Fysikk 1-1
- Teknologi og design 1-1
Naturfagdidaktikk 1-1
Temaet er fagovergripende og undervisningen i dette vil gjennomsyre de andre hovedtemaene i emnet.
- Begynneropplæring i naturfag og tilrettelegging for overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
- Kunnskap om viktigheten av å bruke ulike modeller
- Systemer og arbeid med systemtenkning i naturfagundervisning
- Varierte læringsarenaer (feltarbeid mm.)
- Praktisk arbeid, varierte arbeidsmetoder
- Refleksjon over egen naturfagundervisning forankret i teori og praksis
- Arbeid med integrering av grunnleggende ferdigheter i naturfag
- Vurdering
Kropp og helse 1-1
Temaet belyser innfallsporter til undervisning om kroppen og didaktiske utfordringer knyttet til undervisning om kropp og helse.
- Modellbruk og systemtenkning i undervisning om celler og organsystemer
- Dialogisk undervisning om menneskekroppen, helse og livsstil for de yngste elevene og elever i begynnende pubertet
- Hvordan bølger, lyd og lys påvirker syn og hørsel
Kjemi 1-1
Temaet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen
- Sikkerhet på naturfagrommet
- Modeller i kjemi (partikkelmodellen, atommodeller, elektronprikkmodeller, kulepinnemodeller, dramamodeller og andre relevante modeller)
Fysikk 1-1
Temaet omfatter teori, praktisk arbeid og didaktikk knyttet til grunnleggende begreper og fenomener i fysikkundervisning i grunnskolen.
- Krefter - grunnkonsepter i mekanikk og bevegelse: kontaktkrefter: fjernkrefter, trykk, oppdrift, magnetisme og elektrisitet
- Energi - overføring, bevaring, og kvalitet: energi, arbeid, effekt og virkningsgrad
- Partikler - partikkelmodellen, termofysikk: varme, temperatur, varmeoverføring, aggregattilstander og faseoverganger
- Bølger: Lyd, lys og hvordan det påvirker omgivelser og sanse.
- System og systemtenkning ¿ solsystemet: fenomener knyttet til jord, sol, måne og solsystemets oppbygging
Teknologi og Design 1-1
Temaet gir en innføring i teknologi- og designbegrepet til skolebruk, temaets plass i skolen og faglige tenkemåte.
- Planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder kraft og energioverføring
- Naturfag som regifag i tverrfaglige prosjekter i teknologi og design
- Kraft- og energioverføring
- Stabile konstruksjoner
Teaching and learning methods
Se fagplanen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
- Det er krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
Arbeidskrav som kan brukes i digital mappe (se under Vurdering)
Naturfagdidaktikk
- Naturfagrapport med didaktisk refleksjon fra naturfaglig forsøk (1500 ord +/- 10 %).
Fysikk 1-1 og Kropp & helse 1-1
- Planlegge et integrert undervisningsopplegg med praktisk innslag innenfor temaet lyd/lys og sanser. Framlegg i gruppe på 3-4 studenter (10-20 minutters presentasjon). Individuell skriftlig rapport (1500 ord +/- 10 %).
Fysikk 1-1, Kropp & helse 1-1 og Kjemi 1-1
- Bruk av modeller i naturfag. Designe og lage en modell som viser utseende og funksjon til ett av kroppens organsystemer, en kjemisk modell og en modell fra fysikkfaget. Framlegg i gruppe på 3-4 studenter (5-10 minutters presentasjon). Individuell skriftlig rapport om én av modellene (1500 ord +/- 10 %).
Teknologi og design 1-1
- Designmappe. Planlegging, gjennomføring og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektene skal diskuteres i et flerfaglig perspektiv. Det knyttes IKT-krav til arbeidskravet. Omfang: 30 minutters presentasjon og prosjektrapport i gruppe (1000 ord +/- 10 %).
Aktiviteter med obligatorisk deltakelse
Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det knyttet krav om 100 % deltakelse på aktivitetene som er nevnt nedenfor. Ved gyldig fravær inntil 50 % vil det gis en kompensatorisk oppgave. Form og omfang avtales med faglærer. Ved fravær utover 50 % vil studenten trekkes fra eksamen.
I temaene Kjemi 1-1, fysikk 1-1 og Kropp og helse 1-1
- Presentasjonsdag for modell
I temaene Kropp & helse 1-1 og Fysikk 1-1
- Presentasjonsdag for undervisningsopplegg
I temaet Teknologi og design
- Presentasjonsdag for produkt
Assessment
Eksamensform
Eksamen arrangeres som en individuell mappeeksamen og består av en digital mappe som skal inneholde tre selvvalgte arbeider fra emnets arbeidskrav og et didaktisk refleksjonsdokument på 1500 ord ± 10 %. Nærmere retningslinjer for eksamensmappen gis ved oppstart av studiet.
Ny/utsatt eksamen
Ved ikke bestått resultat på ordinær eksamen, kan en omarbeidet digital mappe leveres til ny eksamen.
Ved forbedring av karakter må et refleksjonsnotat med en ny didaktisk tilnærming leveres sammen med omarbeidete arbeidskrav.
Permitted exam materials and equipment
Alle.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
Mappen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.