EPN-V2

M1GNA2100 Science Education 1, Part 1 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag 1, emne 1
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Course history

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk i barneskolen
  • har kunnskap om hvordan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever i barneskolen
  • har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i biologi, fysikk, geologi, kjemi og teknologi
  • har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
  • har kunnskap om partikkelmodellen og kan bruke den for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare fysiske endringer og fenomener i dagliglivet og i naturen
  • har kunnskap om navnsetting, oppbygging og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og kan bruke periodesystemet til å forklare dette
  • har kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå
  • har kunnskap om menneskekroppen, pubertet, seksualitet og helse og hvordan undervise temaene for de yngste elevene og elever i begynnende pubertet
  • har kunnskap om livsprosesser i celler og oppbygging av celler til grupper av organismer og arter som er tilpasset norsk natur og hvorfor det er viktig med dette fokuset
  • har kunnskap om økologi og bærekraftig utvikling og om hvordan undervise temaene gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
  • har kunnskap om sentrale systemer som organsystemer, økosystemer, bergartssyklusen, solsystemet og systemet jord-sol-måne og hvordan de kan introduseres for elever i barneskolen ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
  • har kunnskap om energi og sentrale begreper som bevaring, overføring og energikvalitet gjennom å knytte disse til ulike områder av naturfaget
  • har kunnskap om krefter, mekanikk og elektrisitet og kan bruke denne kunnskapen som grunnlag for elevers læring av disse temaene
  • har kunnskap om bølger, lyd og lys som fysiske fenomener
  • har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter
  • har kunnskap om algoritmisk tenking og hvordan det kan brukes i naturfag

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre begynneropplæring i naturfag og tilrettelegge for overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på barnetrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring, utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
  • kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av relevant utstyr, vurdere nødvendige sikkerhetstiltak og gjøre beregninger med og uten digitale verktøy
  • kan bruke, vurdere og utvikle relevante modeller til å forklare naturfaglige fenomener i biologi, fysikk, geologi og kjemi, og viktigheten av å bruke ulike former for modeller for å støtte elevers læring.
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kan gjennomføre tverrfaglig undervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å fokusere på undring og utforskning
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • kan drøfte sin egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer

Content

Emne 1 er delt i fem hovedtemaer:

  • Naturfagdidaktikk 1-1
  • Kropp og helse 1-1
  • Kjemi 1-1
  • Fysikk 1-1
  • Teknologi og design 1-1

Naturfagdidaktikk 1-1

Temaet er fagovergripende og undervisningen i dette vil gjennomsyre de andre hovedtemaene i emnet.

  • Begynneropplæring i naturfag og tilrettelegging for overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
  • Kunnskap om viktigheten av å bruke ulike modeller
  • Systemer og arbeid med systemtenkning i naturfagundervisning
  • Varierte læringsarenaer (feltarbeid mm.)
  • Praktisk arbeid, varierte arbeidsmetoder
  • Refleksjon over egen naturfagundervisning forankret i teori og praksis
  • Arbeid med integrering av grunnleggende ferdigheter i naturfag
  • Vurdering

Kropp og helse 1-1

Temaet belyser innfallsporter til undervisning om kroppen og didaktiske utfordringer knyttet til undervisning om kropp og helse.

  • Modellbruk og systemtenkning i undervisning om celler og organsystemer
  • Dialogisk undervisning om menneskekroppen, helse og livsstil for de yngste elevene og elever i begynnende pubertet
  • Hvordan bølger, lyd og lys påvirker syn og hørsel

Kjemi 1-1

Temaet omfatter grunnleggende kjemiske begreper og reaksjoner i vår hverdag og belyser didaktiske utfordringer knyttet til kjemiundervisning i grunnskolen

  • Sikkerhet på naturfagrommet
  • Modeller i kjemi (partikkelmodellen, atommodeller, elektronprikkmodeller, kulepinnemodeller, dramamodeller og andre relevante modeller)

Fysikk 1-1

Temaet omfatter teori, praktisk arbeid og didaktikk knyttet til grunnleggende begreper og fenomener i fysikkundervisning i grunnskolen.

  • Krefter - grunnkonsepter i mekanikk og bevegelse: kontaktkrefter: fjernkrefter, trykk, oppdrift, magnetisme og elektrisitet
  • Energi - overføring, bevaring, og kvalitet: energi, arbeid, effekt og virkningsgrad
  • Partikler - partikkelmodellen, termofysikk: varme, temperatur, varmeoverføring, aggregattilstander og faseoverganger
  • Bølger: Lyd, lys og hvordan det påvirker omgivelser og sanse.
  • System og systemtenkning ¿ solsystemet: fenomener knyttet til jord, sol, måne og solsystemets oppbygging

Teknologi og Design 1-1

Temaet gir en innføring i teknologi- og designbegrepet til skolebruk, temaets plass i skolen og faglige tenkemåte.

  • Planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og vurdering av teknologi- og designprosjekter som gjelder kraft og energioverføring
  • Naturfag som regifag i tverrfaglige prosjekter i teknologi og design
  • Kraft- og energioverføring
  • Stabile konstruksjoner

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

Naturfagdidaktikk 1-1

  • Naturfagrapport fra naturfaglig forsøk (mellom 1000 og 1500 ord, individuelt).
  • Gjennomføre et naturfaglig undervisningsopplegg i praksis. Opplegget beskrives og begrunnes fagdidaktisk (mellom 700 og 1000 ord, i gruppe 3-4 studenter). Arbeidet deles på digital plattform.

Fysikk 1-1, Kropp & helse 1-1 og Kjemi 1-1

  • Designe og lage en modell som viser utseende og funksjon til ett av kroppens organsystemer, en kjemisk modell og en modell fra fysikkfaget. Framlegg i gruppe på 3-4 studenter (15-20 minutters presentasjon).

Teknologi og design 1-1

  • Designmappe og prosjektbeskrivelse i gruppe fra planlegging, gjennomføring og vurdering av et teknologi- og designprosjekt som gjelder utnyttelse og overføring av energi. Prosjektet skal diskuteres flerfaglig og design og materialvalg skal vurderes i et bærekraftig perspektiv. Det knyttes IKT-krav til arbeidskravet. (mellom 1000 og 1500 ord).

Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglig arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.

Aktiviteter med obligatorisk deltakelse

Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det knyttet krav om 100 % deltakelse på aktivitetene som er nevnt nedenfor. Ved gyldig fravær inntil 50 % vil det gis en kompensatorisk oppgave. Form og omfang avtales med faglærer. Ved fravær utover 50 % vil studenten trekkes fra eksamen.

I temaene Kjemi 1-1, fysikk 1-1 og Kropp og helse 1-1

  • Presentasjonsdag for modell
  • Deltakelse på sikkerhetskurs inkludert forarbeid

Assessment

Alle.

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Grading scale

Sensorordning

Semesteroppgaven vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

Examiners

Emne 1 er delt i fem hovedtemaer:

  • Naturfagdidaktikk 1-1
  • Kropp og helse 1-1
  • Kjemi 1-1
  • Fysikk 1-1
  • Teknologi og design 1-1