EPN-V2

M1GMU3100 Music 2, Part 3 Course description

Course name in Norwegian
Musikk 2, emne 3
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
FALL 2024
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GMU2100 Musikk 1, emne 1.

Required preliminary courses

Bacheloroppgaven er det avsluttende emnet på ingeniørutdanningen. Den er en selvvalgt oppgave som utføres av studenter i gruppe som vanligvis består av 3 eller 4 studenter. Emnet gir studentene trening i selvstendig gjennomføring av et større arbeid, anvendelse av relevante metodeverktøy og skal legges opp slik at studentene får anledning til å bruke kunnskaper og ferdigheter fra flere områder.

Det anbefales sterkt å skrive BSc-oppgaven i samarbeid med en industripartner/næringsliv basert på et industriprosjekt. BSc-oppgaven skal være forankret i reelle ingeniørfaglige problemstillinger relevante for den aktuelle studieretning.

Learning outcomes

Studenten må være registrert i 3. studieår og ha bestått minimum 100 studiepoeng fra 1. og 2. studieår per 1. oktober, for at vedkommende kan oppmeldes til BSc-oppgaven.

Content

Gradert skala A-F.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer knyttet til FoU-oppgaven

Arbeidet med FoU-oppgaven er organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og innlevering av skriftlig oppgave. Hver kandidat vil få oppnevnt en faglig veileder. Temaområde, problemstilling og opplegg for oppgaven skal godkjennes av veileder.

Undervisningen skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for oppgavearbeidet.

Sentrale temaer for denne undervisningen er:

  • Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
  • Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
  • Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
  • Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket

Oppgaveskrivingen er en problemløsningsprosess, der studenten gjennom systematiske og etterprøvbare metoder skal belyse den valgte problemstillingen. En del av dette vil gjerne være å utarbeide en oppdatert kunnskapsoversikt. Studenten vil også ofte samle et erfaringsmateriale og bruke aktuell utdanningsvitenskapelig metode til å undersøke, systematisere og belyse materialet. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt pensum og selvvalgt pensum. Omtaler, analyser og vurderinger i oppgaven skal være solid faglig utviklet og underbygget.

FoU-oppgaven er et individuelt arbeid. Framstillingen skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig og faglig forfatterskap.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen.

Arbeidskrav til deleksamen 1 og 2

Følgende arbeidskrav må være godkjent før deleksamen 1 og 2 kan avlegges:

  • Individuell arbeidskravprøve i kor- og ensembleledelse. Varighet: ca. 10 minutter. Det å ha grunnleggende ferdigheter i direksjon er et nyttig redskap for musikklæreren. Arbeidskravet avslutter kurset i kor- og ensembleledelse.
  • Individuell skriftlig prøve i hørelære. Varighet: 1,5 timer. Hørelæreprøven avslutter kurset i hørelære som skal utruste studentene med grunnleggende ferdigheter i å kunne orientere seg i musikalske lydlandskap.
  • Individuell skriftlig prøve i musikkorientering 2. Varighet 60 minutter. Arbeidskravet avslutter kurset i musikkorientering 2.

Arbeidskrav til deleksamen 3

Følgende arbeidskrav, som alle er en del av studentenes arbeid med FoU-oppgaven, må være godkjent før deleksamen 3 kan avlegges:

  • Innlevering av et notat på 400 ord +/- 10 % om opplegg for oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
  • Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på 1500 ord +/- 10 %.
  • Deltakelse på flerfaglig undervisning i utdanningsvitenskap og metode, akademisk skriving og IKT.
  • Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt.
  • Deltakelse på delingskonferanse med eget fremlegg.

Assessment

Prosjektarbeid i gruppe ender ut i BSc-oppgave rapport, plakat og muntlig presentasjon. Det anbefales sterkt å skrive BSc-oppgaven i samarbeid med en industripartner/næringsliv basert på et industriprosjekt, og det overlates til studentene å finne ekstern industrikontakt selv. Problemstillingen formuleres i samarbeid med ekstern industrikontakt. Det blir utnevnt en veileder som hører til studieprogrammet.

Gruppene består av 3 eller 4 studenter. Rent unntaksvis, når særskilte grunner tilsier det (nemlig sykdom eller toppidrett), kan BSc-oppgaven etter søknad gjennomføres av én enkelt student. Etter søknad kan også andre gruppe størrelser vurderes, men størrelse på 3 eller 4 studenter er den foretrukne. Det overlates til studentene å lage studentgrupper selv. For hver gruppe blir det utnevnt en veileder som hører til studieprogrammet. Eventuell ekstern samarbeidspartner vil normalt også bidra med veiledning og oppfølging.

Permitted exam materials and equipment

Det må holdes konstant dialog mellom studentgruppe, veileder og industripartner. Dette kan for eksempel foregå ved å avtale regelmessige møter og/eller effektiv bruk av e-poster.

Grading scale

Vurdering foregår basert på BSc-oppgave rapport, plakat og muntlig presentasjon.

1) Rapport teller 70%.

2) Plakat og muntlig presentasjon teller 30%.

Eksamensresultat i del 1) kan påklages. Eksamensresultat i del 2) kan ikke påklages.

Begge eksamensdeler må være vurdert til karakter E eller bedre for at studenten kan bestå emnet.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt. Det er nødvending at regler for kildehenvisning følges i BSc-oppgaven.