EPN-V2

M1GMU3100 Music 2, Part 3 Course description

Course name in Norwegian
Musikk 2, emne 3
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
FALL 2021
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GMU2100 Musikk 1, emne 1.

Required preliminary courses

Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen og lærerutdanning for tospråklige lærere på HiOA, i tråd med utdanningenes programplaner. Interne søkere som søker opptak til Musikk 2 mens de fortsatt er aktive på Musikk 1, kan få opptak uten å ha fullført Musikk 1.

Eksterne søkere må ha bestått lærerutdanning som kvalifiserer for arbeid i skolen. Opptak til Musikk 2 krever fullført Musikk 1 eller tilsvarende.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om grunnlagslitteratur og aktuelle debatter om skolefaget musikk og musikk som vitenskaps- og kunstfag
  • har omfattende kunnskap om musikalsk barnekultur, begynneropplæring og progresjon i musisering, komponering og lytting
  • har kunnskap om kjennetegn pa¿ et mangfoldig og inkluderende læringsmiljø og om fellesskap for musikalsk læring
  • har kunnskap om ulike sjanger- og stilidealer innenfor omra¿dene improvisasjon, komposisjon og arrangering
  • har kunnskap om forholdet mellom musikk og emosjonelle og sosiale kompetanser
  • har forskningsbasert kunnskap om musikkopplæring og kunnskap om metoder for forsknings- og utviklingsarbeid i musikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, lede, gjennomføre og vurdere ulike læringsforløp i musikk
  • kan reflektere over og drøfte musikkens rolle i et mangfoldig samfunn
  • kan drøfte hva uformelle opplæringsarenaer betyr for musikkopplæring for elever og hvilken virkning slike erfaringer kan ha for musikkopplæringen i skolen
  • kan framføre et variert repertoar av musikk i skolen, alene og i samspill med andre
  • kan ta i bruk gehørbaserte ferdigheter til a¿ forsta¿, analysere, skape og utøve musikk
  • kan skape egne komposisjoner og legge til rette musikalsk materiale for ulike framføringsforma¿l og for musikkundervisning og læringsprosesser
  • kan vurdere og analysere musikk med utgangspunkt i estetikk og kulturteori
  • kan gjennomføre et selvstendig fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid som bygger pa¿ grunnleggende forskningsetiske prinsipp

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for elevvurdering som bygger pa¿ faglige hensyn og forskningsbasert kunnskap om vurdering, og kommunisere grunnlaget for vurderingen til andre
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere en helhetlig musikkopplæring i tra¿d med gjeldende læreplan for grunnskolen og drøfte hvordan samarbeid med ulike eksterne instanser kan styrke læringsforløp i musikk
  • kan bidra i faglige endringsprosesser gjennom a¿ legge vekt pa¿ innovasjon, endring og fleksibilitet i egen lærerrolle

Content

Se fagplanen.

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer knyttet til FoU-oppgaven

Arbeidet med FoU-oppgaven er organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og innlevering av skriftlig oppgave. Hver kandidat vil få oppnevnt en faglig veileder. Temaområde, problemstilling og opplegg for oppgaven skal godkjennes av veileder.

Undervisningen skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for oppgavearbeidet.

Sentrale temaer for denne undervisningen er:

  • Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
  • Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
  • Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
  • Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket

Oppgaveskrivingen er en problemløsningsprosess, der studenten gjennom systematiske og etterprøvbare metoder skal belyse den valgte problemstillingen. En del av dette vil gjerne være å utarbeide en oppdatert kunnskapsoversikt. Studenten vil også ofte samle et erfaringsmateriale og bruke aktuell utdanningsvitenskapelig metode til å undersøke, systematisere og belyse materialet. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt pensum og selvvalgt pensum. Omtaler, analyser og vurderinger i oppgaven skal være solid faglig utviklet og underbygget.

FoU-oppgaven er et individuelt arbeid. Framstillingen skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig og faglig forfatterskap.

Course requirements

Se fagplanen.

Assessment

Se fagplanen.

Permitted exam materials and equipment

Se fagplanen.

Grading scale

Se fagplanen.

Examiners

Deleksamen 1 og deleksamen 2:

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Deleksamen 3:

Det benyttes ekstern og intern sensor til FoU-oppgaven. Normalt er veileder intern sensor.