Programplaner og emneplaner - Student
M1GMU2200 Music 1, Part 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Musikk 1, emne 2
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Course history
-
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
-
Introduction
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GMU2100 Musikk 1, emne 1.
-
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet, læreplaner i faget og fagets læreplanhistorie
- har forskningsbasert kunnskap om læring og estetiske og kreative læringsprosesser knyttet til begynneropplæring i musikk
- har kunnskap om musikalsk barnekultur og barns musikalske utvikling, uttrykksformer, kreativitet, identitet og faktorer som virker inn pa¿ slik utvikling
- har kunnskaper om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring
- har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell for musikkfaget og kan vurdere disse kritisk
Ferdigheter
Studenten
- kan synge og bruke stemmen pa¿ varierte ma¿ter, kan akkompagnere, og kan uttrykke seg musikalsk pa¿ ulike instrumenter
- kan improvisere og komponere musikk med stemme, musikkinstrumenter og digitale verktøy
- mestrer ulike innfallsvinkler til begynneropplæring og progresjon i musikkfaget og er fortrolig med grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk
- kan lede prosesser i musisering, komponering og lytting for elever
- kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan gjennomføre helhetlige undervisningsforløp og reflektere over sammenhenger mellom ma¿l, innhold og vurderingsformer i musikkfaget
- kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige tema- og prosjektarbeider
- har innsikt i musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skolehverdagen og i et samfunn preget av mangfold
- kan stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere
-
Content
The following required coursework must be approved before a student can take the exam:
- Individual submission of 4 exercises (including computer programming exercises/CFD simulations) related to lectures
The purpose of the coursework requirements is to encourage consistent efforts throughout the semester and help the students meet the skills and competence requirements.
-
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Nærmere informasjon om arbeidskrav og krav til deltakelse er beskrevet i den innledende delen av fagplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 2 kan avlegges:
- Individuell skriftlig oppgave i musikkdidaktikk. Omfang: 1800 ord (+/- 10 %) eksklusiv litteraturliste og eventuelle vedlegg. Nærmere beskrivelse og formelle krav til oppgaven vil bli gitt sammen med oppgaveteksten. Dette arbeidskravet skal gi studentene øvelse i akademisk skriving i musikkdidaktikk.
- Det er i tillegg krav om at studenten må gjennomføre flerfaglige arbeidskrav for å få avlegge eksamen i emnet. Se programplanen for nærmere informasjon om arbeidskravene.
-
Assessment
Eksamenen består av to deleksamener. Eksamensdelene vurderes hver for seg med separate karakterer.
- Deleksamen 1: Individuell undervisningspraktisk eksamen. Kandidaten skal ut fra gitte rammer utforme et 15 minutter langt undervisningsopplegg og gjennomføre det med en studentgruppe. Oppgaven gis 48 timer før eksamen.
- Deleksamen 2: Individuell eksamen i spill på instrument 1. Studenten legger opp en repertoarliste på fem-sju stykker/sanger. På eksamen prøves studenten i minimum to stykker/sanger, hvorav ett/en er selvvalgt. Varighet: 5-10 minutter.
Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen. Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
-
Permitted exam materials and equipment
The course will provide some basic knowledge of fluid mechanics and mass transfer, as well as good skills in calculating fluid dynamics problems linked with heat and mass transfer. Numerical methods (computers) must be used to solve realistic problems. The course provides a brief introduction to general computational methods for the natural sciences and particularly focuses on the numerical solutions of coupled heat and fluid dynamics problems including mass transport.
-
Grading scale
After completing the course, the student is expected to achieve the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has in-depth knowledge of:
- different types of fluid flows and their properties
- continuity equation
- energy equations for mechanical and thermal energy and associated loss
- Navier-Stoke's equations for calculating velocity field
- Key concepts of laminar boundary layer, turbulent flow and turbulence modelling
- key concepts and context of calculating mass transfer
- numerical solution of differential equations based on Finite Volume Method
Skills
The student is capable of:
- calculating vector algebra expressions such as curl and divergence
- performing simple calculations using Euler's equations
- calculating stream functions of different fluid flows
- performing dimensional analysis for a given problem involving fluid flow, heat transfer and mass transfer
- calculating pressure drop and mass flow for iso-thermal flows
- calculating concentration of the components in a multicomponent mixture
- solving simple diffusion and advection problems (e.g. heat transfer) by creating his/her own program code (MATLAB)
- using commercial software (StarCCM+) for CFD (Computational Fluid Dynamics) problems
General competence
The student is capable of:
- assessing whether a numerical or analytical solution method is appropriate for solving a given problem
- solving complex problems by combining thermodynamics, heat and mass transfer and fluid dynamics
- communicating with natural scientists on topics relating to thermodynamics, heat and mass transfer
- communicating with CFD specialists
-
Examiners
Lectures, computer exercises and problem-solving exercises.