EPN-V2

M1GMU2200 Music 1, Part 2 Course description

Course name in Norwegian
Musikk 1, emne 2
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Music, Grade 1-7
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2023/2024
Curriculum
SPRING 2024
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GMU2100 Musikk 1, emne 1.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om musikkfagets historie og rolle i samfunnet, læreplaner i faget og fagets læreplanhistorie
  • har forskningsbasert kunnskap om læring og estetiske og kreative læringsprosesser knyttet til begynneropplæring i musikk
  • har kunnskap om musikalsk barnekultur og barns musikalske utvikling, uttrykksformer, kreativitet, identitet og faktorer som virker inn pa¿ slik utvikling
  • har kunnskaper om musikklæreren som leder og tilrettelegger for musikkopplæring
  • har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell for musikkfaget og kan vurdere disse kritisk

Ferdigheter

Studenten

  • kan synge og bruke stemmen pa¿ varierte ma¿ter, kan akkompagnere, og kan uttrykke seg musikalsk pa¿ ulike instrumenter
  • kan improvisere og komponere musikk med stemme, musikkinstrumenter og digitale verktøy
  • mestrer ulike innfallsvinkler til begynneropplæring og progresjon i musikkfaget og er fortrolig med grunnleggende ferdigheter og kompetanser i skolefaget musikk
  • kan lede prosesser i musisering, komponering og lytting for elever
  • kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre helhetlige undervisningsforløp og reflektere over sammenhenger mellom ma¿l, innhold og vurderingsformer i musikkfaget
  • kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige tema- og prosjektarbeider
  • har innsikt i musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skolehverdagen og i et samfunn preget av mangfold
  • kan stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere

Content

Musikk I, emne 2 gir studentene opplæring i utøvende virksomhet, media og teknologi og innføring i skolefaget musikk, slik det er beskrevet for trinn 1-7 i gjeldende læreplan.

De fagdidaktiske delene av studiet er i særlig grad innrettet mot musikklærerens arbeid med elevers faglige læring på trinn 1-7. Undervisningsstoff og arbeidsmåter i studiet skal gi studentene ferdigheter, kunnskap og erfaring som gjør dem fortrolige med musikalsk barnekultur. Som en forberedelse til FoU-oppgaven, og senere masteroppgaven, vil studentene i dette emnet begynne å arbeide med musikkdidaktiske fagtekster og akademisk skriving i musikkdidaktikk.

Course requirements

Studiet har progresjonsbestemmelser, jamfør programplanens generelle del:

...Hele første studieår og emner tilsvarende minst 45 studiepoeng av andre studieår må normalt være bestått før studenten kan fortsette på tredje studieår.

Studenter som mangler flere studiepoeng enn beskrevet ovenfor, får ikke fortsette på neste studieår før kravet er oppfylt.

Assessment

Variant A - et relevant emnestudium ved et universitet eller en høgskole i inn- eller utland

Studenten kan som sitt særemne avlegge eksamen i et emne ved en annen institusjon. Emnet må være relevant til bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Emnet må være på 15 studiepoeng eller mer. I særlige tilfeller hvor det er sterk faglig sammenheng mellom to eller flere mindre emner, kan disse godkjennes samlet som Særemne.

Kunnskaper og ferdigheter

Studenten har kunnskaper og ferdigheter i henhold til gjeldende emneplan.

Variant B - et valgfritt emne i studieløpet som studenten ikke har fulgt tidligere

Studenten kan avlegge et av valgemnene på andre eller tredje studieår som sitt særemne. Plass på emnet tilbys hvis det er ledig kapasitet. Det anbefales at studenten også fører opp en alternativ variant/annet emne i tilfelle studenten ikke får plass på ønsket emne.

Kunnskaper og ferdigheter

Studenten har kunnskaper og ferdigheter i henhold til gjeldende emneplan.

Variant C - et relevant emne som studenten(e) komponerer selv

Studenten(e) kan lage et egenkomponert emne som er relevant til bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Normalt kan 1-3 studenter jobbe sammen om ett emne.

Kunnskaper og ferdigheter

Studenten har kunnskaper og ferdigheter i henhold til egenkomponert emneplan (se Organisering og arbeidsmetoder).

Skjema for godkjenning av variant

Skjemaet skal inneholde foreslått navn på emnet, og problemstilling og tema for semesteroppgaven (se Vurdering). Emnets innhold må være relevant til medier og kommunikasjon.

Sammen med skjemaet skal det vedlegges et utkast til en egen emneplan, som skal inneholde forslag til kunnskaps- og ferdighetsmål. Studenten(e) får oppnevnt en veileder i henhold til emnets innhold. Endelig utforming av kunnskaps- og ferdighetsbeskrivelser, og endelig problemstilling for semesteroppgave gjøres i samråd med veileder.

Variant D - et forskningsbasert studieløp

Studenten kan som sitt særemne delta i et forskningsnettverk eller gjøre forskningsrettet arbeid for et forskningsprosjekt. Normalt kan 1-3 studenter være tilknyttet samme forskningsprosjekt/-nettverk.

Kunnskaper og ferdigheter

Studenten har kunnskaper og ferdigheter i henhold til emneplan (se Organisering og arbeidsmetoder).

Variant E - en medieproduksjon

Studentene kan som sitt særemne lage en medieproduksjon. Medieproduksjoner gjennomføres normalt i grupper på 3-5 personer.

Kunnskaper og ferdigheter

Studenten har kunnskaper i henhold til emneplan (se Organisering og arbeidsmetoder).

Grading scale

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • Har fordypet kunnskap om teorier om barns identitet og samfunnsdeltakelse.
  • Har fordypet kunnskap om mangfoldsbegreper og det kulturelle og religiøse mangfoldet i barnehagen.
  • Har spesialisert innsikt i integrerings- og religionspolitikkens betydning for inkludering i barnehagen.
  • Har fordypet kunnskap om rasisme og diskriminering.
  • Har inngående kunnskap om kjønnsteori, sammensatte identiteter (interseksjonalitet) og maktrelasjoner som er relevante i barnehagen.

Ferdigheter

Studenten

  • Kan på en selvstendig måte analysere og kritisk reflektere over teorier om identitet og mangfold i møte med ulike barn.
  • Kan planlegge, gjennomføre og presentere et empirisk arbeid i tilknytning til barnehagen.
  • Kan analysere politiske dokumenter og vurdere dem kritisk.
  • ;Kan anvende kunnskap om etiske problemstillinger knyttet til kjønn, religion og diskriminering i barnehagen.

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter og legge til rette for et inkluderende læringsmiljø for barn i barnehagen uansett språklig, kulturell, religiøs eller sosial bakgrunn.
  • Kan bidra til nytenking og med utviklingskompetanse knyttet til barnehagens ansvar for likestilling og barns rettigheter.
  • Kan identifisere og analysere etiske dilemmaer, utøve profesjonelt skjønn og foreta begrunnede valg knyttet til emnene mangfold og identitet i barnehagen
  • Kan reflektere kritisk over egne og andres verdier og barnehagens faglige virksomhet i møte med barn, foresatte og ansatte.
  • Kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innen fagområdet, både med spesialister og til allmennheten.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor.