Programplaner og emneplaner - Student
M1GMT2101 Mathematics 1, Subject 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk 1, emne 3
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 5.0 ECTS
- Year of study
- 2025/2026
- Curriculum
-
FALL 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet skal gi studentene teoretisk kunnskap om;prosjektarbeid;som arbeidsmetode;og praktiske ferdigheter i;gjennomføring av arrangement og andre prosjekter. Arbeid med et konkret prosjekt;i grupper;inngår.;;
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Kunnskaper;;
Studenten;
- har;god;kunnskap om prosjektarbeid;som arbeidsmetode;
- har;grunnleggende;kunnskaper;om;teamarbeid og roller i team;
Ferdigheter;
Studenten;
- kan planlegge, organisere og gjennomføre et prosjekt;
- kan analysere og drøfte gjennomføringen av et prosjekt;
- forstår hvilke krav som stilles til ulike aktører i et prosjekt og i teamarbeid;
- kan bruke;prosjektstyringsverktøy
Generell kompetanse;
Studenten;
- kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som deltaker i;prosjektgruppe;
- har innsikt i prosjektfaglige problemstillinger;og kan reflektere kritisk rundt disse
Content
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.;
Teaching and learning methods
The student will acquire an understanding of and insight into different design methods that are relevant in specific design processes.
Relevant issues will be related to
- function and human user aspects
- user-oriented design and ergonomics
- elucidating the physical, psychological and social dimensions of a user perspective
- practising and experiencing theory and design methodology in different design processes
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Om krav til deltakelse i undervisningsaktiviteter, se avsnittet innledningsvis om "Arbeidskrav". Alle arbeidskravene er utformet med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene som hører til emne 3. Dette er nærmere spesifisert i hvert enkelt tilfelle. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 3 kan avlegges:
Arbeidskrav 1: Flerfaglig arbeid med begynneropplæring
En individuell oppgave knyttet til fagene norsk, matematikk og pedagogikk og elevkunnskap om begynneropplæring. Utgangspunktet for arbeidskravet er to observasjonsdager i 1. klasse. Arbeidskravet er en skriftlig oppgave med et omfang på 2200 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er å reflektere over flerfaglige perspektiver knyttet til begynneropplæring.
Dersom oppgaven ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til.
Målform: Nynorsk
Arbeidskrav 2
Muntlig gruppefremføring av faglig og didaktisk tema inkludert praktisk estetisk element. Arbeidet med dette er et samarbeid mellom kunst- og håndverk og matematikkfaget, og er dermed fagovergripende (jf. programplanen om fagovergripende tema ulike studieår). Varighet av fremføring: ca. 15 minutter.
Arbeidskrav 3: Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Nyere forskning anbefaler at matematikkdidaktikk i lærerutdanningen skal vektlegge handlingskompetanse. Dette forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og undervisningsøvelser. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det kreves derfor oppmøte på minimum 80 %. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang bestemmes av emneansvarlig. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen i emnet. Fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.
Assessment
Hjemmeeksamen i gruppe som munner ut i en felles muntlig presentasjon, med påfølgende individuell eksamen. Varighet forberedelse til felles presentasjon: tema for presentasjon blir gitt før praksisperioden i høstsemesteret. Varighet felles presentasjon: ca. 15-20 minutter. Varighet individuell eksamen: ca. 15 minutter. Det blir gitt individuell karakter.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ny/utsatt eksamen kan eksamen gjennomføres individuelt. Varighet forberedelse: tema for presentasjon på ny/utsatt eksamen blir oppgitt senest 3 uker før.
Om eksamen gjennomføres i gruppe er gjennomføringen likt som ordinær eksamen. Om eksamen gjennomføres individuelt gjennomføres det med først en individuell presentasjon på 5-10 minutter, og en påfølgende muntlig eksamen på ca. 15 minutter.
Permitted exam materials and equipment
Eksamen i emnet er en individuell mappe med fire deler deler: Arbeidskrav 1-3, samt et skriftlig refleksjonsnotat (2-3 sider) som gir studenten mulighet til å kommentere gjennomføringen av prosjektet og sette arbeidskravene inn i en prosjektfaglig sammenheng.;For arbeidskrav 1 skal presentasjonsdokumentene leveres. Arbeidskravene skal bearbeides individuelt før innlevering av mappa.;
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Grading scale
Alle;hjelpemidler;er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Examiners
Bestått/ikke bestått.