EPN-V2

M1GMT2101 Mathematics 1, Subject 3 Course description

Course name in Norwegian
Matematikk 1, emne 3
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet skal gi studentene teoretisk kunnskap om;prosjektarbeid;som arbeidsmetode;og praktiske ferdigheter i;gjennomføring av arrangement og andre prosjekter. Arbeid med et konkret prosjekt;i grupper;inngår.;;

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Kunnskaper;;

Studenten;

  • har;god;kunnskap om prosjektarbeid;som arbeidsmetode;
  • har;grunnleggende;kunnskaper;om;teamarbeid og roller i team;

Ferdigheter;

Studenten;

  • kan planlegge, organisere og gjennomføre et prosjekt;
  • kan analysere og drøfte gjennomføringen av et prosjekt;
  • forstår hvilke krav som stilles til ulike aktører i et prosjekt og i teamarbeid;
  • kan bruke;prosjektstyringsverktøy

Generell kompetanse;

Studenten;

  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver som deltaker i;prosjektgruppe;
  • har innsikt i prosjektfaglige problemstillinger;og kan reflektere kritisk rundt disse

Content

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.;

Teaching and learning methods

The student will acquire an understanding of and insight into different design methods that are relevant in specific design processes.

Relevant issues will be related to

  • function and human user aspects
  • user-oriented design and ergonomics
  • elucidating the physical, psychological and social dimensions of a user perspective
  • practising and experiencing theory and design methodology in different design processes

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Om krav til deltakelse i undervisningsaktiviteter, se avsnittet innledningsvis om "Arbeidskrav". Alle arbeidskravene er utformet med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene som hører til emne 3. Dette er nærmere spesifisert i hvert enkelt tilfelle. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 3 kan avlegges:

Arbeidskrav 1: Flerfaglig arbeid med begynneropplæring

En individuell oppgave knyttet til fagene norsk, matematikk og pedagogikk og elevkunnskap om begynneropplæring. Utgangspunktet for arbeidskravet er to observasjonsdager i 1. klasse. Arbeidskravet er en skriftlig oppgave med et omfang på 2200 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er å reflektere over flerfaglige perspektiver knyttet til begynneropplæring.

Dersom oppgaven ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til.

Målform: Nynorsk

Arbeidskrav 2

Muntlig gruppefremføring av faglig og didaktisk tema inkludert praktisk estetisk element. Arbeidet med dette er et samarbeid mellom kunst- og håndverk og matematikkfaget, og er dermed fagovergripende (jf. programplanen om fagovergripende tema ulike studieår). Varighet av fremføring: ca. 15 minutter.

Arbeidskrav 3: Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Nyere forskning anbefaler at matematikkdidaktikk i lærerutdanningen skal vektlegge handlingskompetanse. Dette forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og undervisningsøvelser. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det kreves derfor oppmøte på minimum 80 %. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang bestemmes av emneansvarlig. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen i emnet. Fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.

Assessment

Hjemmeeksamen i gruppe som munner ut i en felles muntlig presentasjon, med påfølgende individuell eksamen. Varighet forberedelse til felles presentasjon: tema for presentasjon blir gitt før praksisperioden i høstsemesteret. Varighet felles presentasjon: ca. 15-20 minutter. Varighet individuell eksamen: ca. 15 minutter. Det blir gitt individuell karakter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ny/utsatt eksamen kan eksamen gjennomføres individuelt. Varighet forberedelse: tema for presentasjon på ny/utsatt eksamen blir oppgitt senest 3 uker før.

Om eksamen gjennomføres i gruppe er gjennomføringen likt som ordinær eksamen. Om eksamen gjennomføres individuelt gjennomføres det med først en individuell presentasjon på 5-10 minutter, og en påfølgende muntlig eksamen på ca. 15 minutter.

Permitted exam materials and equipment

Eksamen i emnet er en individuell mappe med fire deler deler: Arbeidskrav 1-3, samt et skriftlig refleksjonsnotat (2-3 sider) som gir studenten mulighet til å kommentere gjennomføringen av prosjektet og sette arbeidskravene inn i en prosjektfaglig sammenheng.;For arbeidskrav 1 skal presentasjonsdokumentene leveres. Arbeidskravene skal bearbeides individuelt før innlevering av mappa.;

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Grading scale

Alle;hjelpemidler;er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Examiners

Bestått/ikke bestått.