EPN-V2

M1GMT2101 Mathematics 1, Subject 3 Course description

Course name in Norwegian
Matematikk 1, emne 3
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GMT1100 Matematikk 1, emne 1.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne 3 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har dybdekunnskap om og i matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet med spesiell vekt på begynneropplæringen
  • har dybdekunnskap om temaene tall og telling, tallregning knyttet til addisjon og subtraksjon, samt måling
  • har kunnskap om matematiske lærings- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
  • har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk og om ulike syn på læring av matematikk
  • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
  • har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehagen og om overgangen fra barnehage til skole
  • har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer
  • har kunnskap om ulike aspekter ved en matematikklærers faglige og fagdidaktiske kompetanse

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning i tallforståelse, tallregning knyttet til addisjon og subtraksjon, samt måling, for alle elever på trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
  • kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
  • kan legge til rette for tidlig innsats og tilpasse opplæringen til elevens ulike behov
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Om krav til deltakelse i undervisningsaktiviteter, se avsnittet innledningsvis om "Arbeidskrav". Alle arbeidskravene er utformet med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene som hører til emne 3. Dette er nærmere spesifisert i hvert enkelt tilfelle. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 3 kan avlegges:

Arbeidskrav 1: Flerfaglig arbeid med begynneropplæring

En individuell oppgave knyttet til fagene norsk, matematikk og pedagogikk og elevkunnskap om begynneropplæring. Utgangspunktet for arbeidskravet er to observasjonsdager i 1. klasse. Arbeidskravet er en skriftlig oppgave med et omfang på 2200 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er å reflektere over flerfaglige perspektiver knyttet til begynneropplæring.

Dersom oppgaven ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til.

Målform: Nynorsk

Arbeidskrav 2

Muntlig gruppefremføring av faglig og didaktisk tema inkludert praktisk estetisk element. Arbeidet med dette er et samarbeid mellom kunst- og håndverk og matematikkfaget, og er dermed fagovergripende (jf. programplanen om fagovergripende tema ulike studieår). Varighet av fremføring: ca. 15 minutter.

Arbeidskrav 3: Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Nyere forskning anbefaler at matematikkdidaktikk i lærerutdanningen skal vektlegge handlingskompetanse. Dette forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og undervisningsøvelser. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det kreves derfor oppmøte på minimum 80 %. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang bestemmes av emneansvarlig. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen i emnet. Fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.

Assessment

Hjemmeeksamen i gruppe som munner ut i en felles muntlig presentasjon, med påfølgende individuell eksamen. Varighet forberedelse til felles presentasjon: tema for presentasjon blir gitt før praksisperioden i høstsemesteret. Varighet felles presentasjon: ca. 15-20 minutter. Varighet individuell eksamen: ca. 15 minutter. Det blir gitt individuell karakter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ny/utsatt eksamen kan eksamen gjennomføres individuelt. Varighet forberedelse: tema for presentasjon på ny/utsatt eksamen blir oppgitt senest 3 uker før.

Om eksamen gjennomføres i gruppe er gjennomføringen likt som ordinær eksamen. Om eksamen gjennomføres individuelt gjennomføres det med først en individuell presentasjon på 5-10 minutter, og en påfølgende muntlig eksamen på ca. 15 minutter.

Permitted exam materials and equipment

Ingen.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Det benyttes intern og ekstern sensor.