EPN-V2

M1GMT2100 Mathematics 1, Subject 3 Course description

Course name in Norwegian
Matematikk 1, emne 3
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GMT1100 Matematikk 1, emne 1.

Required preliminary courses

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap;

Studenten:

  • har grunnleggende forståelse for bioteknologiske prinsipper
  • kan forklare hvordan man utfører DNA kloning vha restriksjonsenzymer
  • kan beskrive DNA sekvenseringsmetoder Sanger sekvensering og Next Generation Sequencing
  • kan beskrive hvordan DNA amplifiseres ved vanlig PCR og real-time PCR (qPCR)
  • kan beskrive hvordan mutasjoner oppstår og hvordan de kan repareres
  • har kjennskap til CRISPR teknologi
  • kan forklare prinsipp og fremgangsmåte for western blotting
  • kan prinsippene for vekst av mikroorganismer og produksjon av biomolekyler i fermentorer
  • kan redegjøre for oppbygningen av virus, hvordan virus infiserer celler og utvikles ved både lytisk og lysogen livssyklus
  • kan forklare medfødt og adaptiv immunitet, antistoffers struktur og funksjon i kroppen samt beskrive fagocytose

Ferdigheter

Studenten:

  • kan foreta valg av restriksjonsenzym og vektorer i rekombinant DNA teknologi
  • kan transformere bakterier ved bruk av elektroporering
  • kan bruke teknikker for isolering av DNA fragmenter fra agarosegeler
  • kan oppkonsentrere DNA fragmenter ved bruk av PCR
  • kan utføre genotyping ved bruk av real-time PCR (qPCR)

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre bioteknologiske og molekylærbiologiske laboratorieforsøk
  • har et bevisst forhold til etiske konsekvenser av genteknologiske metoder i forbindelse med utvikling av genmanipulerte organismer, fosterdiagnostikk, rettsmedisinske analyser og DNA analyser i forbindelse med arvelige sykdommer
  • kan vurdere og formidle resultater fra bioteknologiske og genteknologiske laboratorieforsøk skriftlig;

Learning outcomes

Undervisningen består av forelesninger, øvinger og laboratorieoppgaver.

Content

I emne 3 arbeides det med sentrale didaktiske og faglige sider ved matematikkundervisning på trinn 1-7, inkludert utforsking, argumentasjon, begrunnelse og kommunikasjon i matematikk. Det legges spesiell vekt på begynneropplæringen, inkludert barns utvikling av tallforståelse, samt ulike aspekt ved tall og tallbehandling knyttet til posisjonssystemet, addisjon og subtraksjon. I tillegg arbeides det med didaktiske og faglige sider ved måling og algoritmisk tenkning. I emnet arbeides det med psykososialt læringsmiljø i matematikkundervisningen, inkludert kommunikasjon, interaksjonsmønstre, matematikkvansker og høyt presterende elever.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Om krav til deltakelse i undervisningsaktiviteter, se avsnittet innledningsvis om "Arbeidskrav". Alle arbeidskravene er utformet med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene som hører til emne 3. Dette er nærmere spesifisert i hvert enkelt tilfelle. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 3 kan avlegges:

Arbeidskrav 1

Individuell skriftlig regneprøve under tilsyn på OsloMet. Ingen hjelpemidler. Varighet: 3 timer. For dette arbeidskravet er det anledning til to nye forsøk dersom man får «Ikke godkjent».

Arbeidskrav 2

Muntlig gruppefremføring av faglig og didaktisk tema inkludert praktisk estetisk element. Arbeidet med dette er et samarbeid mellom kunst- og håndverk og matematikkfaget, og er dermed fagovergripende (jf. programplanen om fagovergripende tema ulike studieår). Varighet av fremføring: ca. 15 minutter.

Arbeidskrav 3: Flerfaglig arbeid med begynneropplæring

En flerfaglig gruppeoppgave knyttet til fagene norsk, matematikk og pedagogikk og elevkunnskap om begynneropplæring. Utgangspunktet for arbeidskravet er to observasjonsdager i 1. klasse. Arbeidskravet inneholder en skriftlig oppgave med et omfang på 3000 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er å få reflektert over flerfaglige perspektiver knyttet til begynneropplæring. Dersom oppgaven ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til.

Målform: Bokmål (nynorsk fra og med kullet som starter høsten 2022).

Assessment

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn på 3 timer.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved eventuell ny og utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet istedenfor skriftlig eksamen. Ved eventuell muntlig eksamensform ved ny og utsatt eksamen, kan eksamensresultat ikke påklages.

Permitted exam materials and equipment

Ingen.

Grading scale

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Examiners

Gradert skala A-F.

Admission requirements

Se fagplanen.