EPN-V2

M1GMT2100 Mathematics 1, Subject 3 Course description

Course name in Norwegian
Matematikk 1, emne 3
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Description of integrated courses

Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne 3 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har dybdekunnskap om og i matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet med spesiell vekt på begynneropplæringen
  • har kunnskap om matematiske lærings- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
  • har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk og om ulike syn på læring av matematikk
  • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
  • har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehagen og på ungdomstrinnet og om overgangene fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning i geometri, måling og statistikk for alle elever på trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
  • kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
  • kan legge til rette for tidlig innsats og tilpasse opplæringen til elevens ulike behov
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
  • kan oppdage matematikkvansker og kan implementere tiltak anbefalt for å forebygge disse, og kan tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker.

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse

Content

I Emne 3 arbeides det med sentrale didaktiske og faglige sider ved matematikkundervisning på trinn 1-7 innen geometri, måling og i statistikk. Det legges spesiell vekt på begynneropplæringen, inkludert barns utvikling av tallforståelse. I emnet arbeides det med psykososialt læringsmiljø i matematikkundervisningen, inkludert kommunikasjon, interaksjonsmønstre, matematikkvansker og høyt presterende elever.

Teaching and learning methods

Ingen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Om krav til deltakelse i undervisningsaktiviteter, se avsnittet innledningsvis om "Arbeidskrav". Alle arbeidskravene er utformet med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene som hører til emne 3. Dette er nærmere spesifisert i hvert enkelt tilfelle. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 3 kan avlegges:

Arbeidskrav 1

Individuell skriftlig regneprøve under tilsyn på OsloMet. Ingen hjelpemidler. Varighet: 2 timer.

Arbeidskrav 2

Muntlig gruppefremføring av faglig og didaktisk tema inkludert praktisk estetisk element. Varighet: ca. 15 minutter.

Arbeidskrav 3: Flerfaglig arbeid med begynneropplæring

En flerfaglig gruppeoppgave knyttet til fagene norsk, matematikk og pedagogikk og elevkunnskap om begynneropplæring. Utgangspunktet for arbeidskravet er to observasjonsdager i 1. klasse. Arbeidskravet inneholder en skriftlig oppgave med et omfang på 3000 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er å få reflektert over flerfaglige perspektiver knyttet til begynneropplæring.

Dersom oppgaven ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til.

Målform: Valgfri.

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • jødedom, kristendom, islam, nyreligiøsitet og annet religiøst mangfold i historisk og aktuelt perspektiv, med vekt på europeiske og globale forhold
  • kristendommens historie fra reformasjonen til nyere tid
  • hellige tekster med sentrale fortellinger i religionene, deres litterære uttrykk og sjangrer, samtvirkningshistorie
  • hermeneutikk og historisk-vitenskapelige perspektiv på tekstene
  • komparasjon av religiøse tradisjoner
  • ulike etiske perspektiver, som universalisme og partikularisme
  • religiøse, humanistiske og naturalistiske verdiperspektiver i møte med aktuelle utfordringer
  • FNs internasjonale konvensjoner om menneskerettighetene og ILO-konvensjonen om urfolk og stammefolk i selvstendige stater, samt aktuell diskusjon om menneskerettighetsbegrepet

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke et bredt utvalg av varierte arbeidsmåter med vekt på utforskende samtaler
  • vurdere lærebøker og andre læremidler i faget
  • reflektere over rollen som RLE-lærer
  • integrere de grunnleggende ferdighetene i RLE-undervisningen
  • tolke hvordan tekster, kunst og arkitektur uttrykker mening i RLE-emnene, gjennom sjangrer, symboler, metaforer og andre virkemidler
  • bruke digitale verktøy med vekt på kildekritikk og etikk

Generell kompetanse

Studenten

  • har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner
  • kan legge til rette for samarbeid mellom hjemmet, skolen og lokalmiljøet
  • har forståelse for rollen som verdiformidler i den flerkulturelle skolen

Permitted exam materials and equipment

Se fagplanen.

Grading scale

Individuell muntlig eksamen, omfang ca. 30 minutter, med utgangspunkt i pensum fra emne 3 og 4.

Examiners

Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Varighet: fire timer.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Admission requirements

Ett A4-ark (begge sider) med notater. Skrivesaker, linjal, passer. Kalkulator ikke tillatt.