Programplaner og emneplaner - Student
M1GMT2100 Mathematics 1, Subject 3 Course description
- Course name in Norwegian
- Matematikk 1, emne 3
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
Etter fullført emne 3 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har dybdekunnskap om og i matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet med spesiell vekt på begynneropplæringen
- har kunnskap om matematiske lærings- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
- har kunnskap om interaksjonsmønster, kommunikasjon og språkets rolle for læring av matematikk og om ulike syn på læring av matematikk
- har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
- har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
- har kunnskap om matematikkfagets innhold i barnehagen og på ungdomstrinnet og om overgangene fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning i geometri, måling og statistikk for alle elever på trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
- kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
- kan legge til rette for tidlig innsats og tilpasse opplæringen til elevens ulike behov
- kan vurdere elevenes måloppnåelse, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
- kan oppdage matematikkvansker og kan implementere tiltak anbefalt for å forebygge disse, og kan tilrettelegge for mestring hos elever med ulike typer matematikkvansker.
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
- har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse
Content
I Emne 3 arbeides det med sentrale didaktiske og faglige sider ved matematikkundervisning på trinn 1-7 innen geometri, måling og i statistikk. Det legges spesiell vekt på begynneropplæringen, inkludert barns utvikling av tallforståelse. I emnet arbeides det med psykososialt læringsmiljø i matematikkundervisningen, inkludert kommunikasjon, interaksjonsmønstre, matematikkvansker og høyt presterende elever.
Teaching and learning methods
Ingen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Om krav til deltakelse i undervisningsaktiviteter, se avsnittet innledningsvis om "Arbeidskrav". Alle arbeidskravene er utformet med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelsene som hører til emne 3. Dette er nærmere spesifisert i hvert enkelt tilfelle. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emne 3 kan avlegges:
Arbeidskrav 1
Individuell skriftlig regneprøve under tilsyn på OsloMet. Ingen hjelpemidler. Varighet: 2 timer.
Arbeidskrav 2
Muntlig gruppefremføring av faglig og didaktisk tema inkludert praktisk estetisk element. Varighet: ca. 15 minutter.
Arbeidskrav 3: Flerfaglig arbeid med begynneropplæring
En flerfaglig gruppeoppgave knyttet til fagene norsk, matematikk og pedagogikk og elevkunnskap om begynneropplæring. Utgangspunktet for arbeidskravet er to observasjonsdager i 1. klasse. Arbeidskravet inneholder en skriftlig oppgave med et omfang på 3000 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er å få reflektert over flerfaglige perspektiver knyttet til begynneropplæring.
Dersom oppgaven ikke blir godkjent, kan arbeidet forbedres og leveres inn én gang til.
Målform: Valgfri.
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- jødedom, kristendom, islam, nyreligiøsitet og annet religiøst mangfold i historisk og aktuelt perspektiv, med vekt på europeiske og globale forhold
- kristendommens historie fra reformasjonen til nyere tid
- hellige tekster med sentrale fortellinger i religionene, deres litterære uttrykk og sjangrer, samtvirkningshistorie
- hermeneutikk og historisk-vitenskapelige perspektiv på tekstene
- komparasjon av religiøse tradisjoner
- ulike etiske perspektiver, som universalisme og partikularisme
- religiøse, humanistiske og naturalistiske verdiperspektiver i møte med aktuelle utfordringer
- FNs internasjonale konvensjoner om menneskerettighetene og ILO-konvensjonen om urfolk og stammefolk i selvstendige stater, samt aktuell diskusjon om menneskerettighetsbegrepet
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke et bredt utvalg av varierte arbeidsmåter med vekt på utforskende samtaler
- vurdere lærebøker og andre læremidler i faget
- reflektere over rollen som RLE-lærer
- integrere de grunnleggende ferdighetene i RLE-undervisningen
- tolke hvordan tekster, kunst og arkitektur uttrykker mening i RLE-emnene, gjennom sjangrer, symboler, metaforer og andre virkemidler
- bruke digitale verktøy med vekt på kildekritikk og etikk
Generell kompetanse
Studenten
- har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner
- kan legge til rette for samarbeid mellom hjemmet, skolen og lokalmiljøet
- har forståelse for rollen som verdiformidler i den flerkulturelle skolen
Permitted exam materials and equipment
Se fagplanen.
Grading scale
Individuell muntlig eksamen, omfang ca. 30 minutter, med utgangspunkt i pensum fra emne 3 og 4.
Examiners
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Varighet: fire timer.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Admission requirements
Ett A4-ark (begge sider) med notater. Skrivesaker, linjal, passer. Kalkulator ikke tillatt.