EPN-V2

M1GMT1200 Mathematics 1, Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Matematikk 1, emne 2
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Curriculum
SPRING 2022
Schedule
Course history

Introduction

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GMT1100 Matematikk 1, emne 1.

Required preliminary courses

Godkjent i studieutvalget 2. mai 2013. Revidert emneplan godkjent på fullmakt av leder i studieutvalget 30. juni 2015. Revisjon godkjent i studieutvalget 11. mai 2017. Redaksjonell endring lagt inn 14. februar 2019, 28. januar 2020 og 29. januar 2021. Gjeldende fra vårsemesteret 2022.

Studentene skal utdype sin språkteoretiske innsikt og forståelse av kulturelle og historiske forhold.

Learning outcomes

Etter fullført emne 2 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap i barnetrinnets matematikk
  • har dybdekunnskap om temaene rasjonale tall, algebra og funksjoner som elevene arbeider med på barnetrinnet
  • har kunnskap om matematiske lærings- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
  • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
  • har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
  • har kunnskap om matematikkfagets innhold på ungdomstrinnet og om overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning om rasjonale tall, algebra og funksjoner for alle elever på trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet
  • kan kommunisere med elever, lytte til, vurdere, gjøre bruk av elevers innspill og stimulere elevenes matematiske tenking
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse

Content

Avsluttende vurdering sensureres av to interne sensorer.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har videreutviklet sin kunnskap om grammatikken i norsk tegnspråk og andre tegnspråk
  • har videreutviklet sin kunnskap om døves kultur og historie, også i internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om tegnspråkstilistikk og om navnetegn
  • har kunnskap om tospråklighet hos døve mennesker

Ferdigheter

Studenten

  • kan redegjøre for morfologiske prosesser
  • kan redegjøre for tegnklasser, navnetegn og andre emner innen tegnspråkteori
  • kan redegjøre for ulike syn på kommunikasjon og språk samt metoder i undervisning av døve gjennom historien
  • kan redegjøre for hva norsk tegnspråk er og om døvesamfunnet, også transnasjonale aspekter ved dette

Generell kompetanse

Studenten

  • har kompetanse i tegnspråkgrammatikk
  • har kompetanse i døves historie og kultur
  • har kompetanse om døves tospråklighet
  • kan gi informasjon om tegnspråk og tolking til ulike målgrupper, også i et internasjonalt perspektiv

Assessment

To deleksamener:

  • Deleksamen 1: Hjemmeeksamen i gruppe som munner ut i en felles muntlig presentasjon, med påfølgende individuell eksamen. Varighet forberedelse til felles presentasjon: tre dager. Varighet felles presentasjon: ca. 20 minutter. Varighet individuell eksamen: ca.15 minutter. Det blir gitt individuell karakter.
  • Deleksamen 2: Nasjonal deleksamen i matematikk (det vil utvikles en nasjonal emneplan). Varighet: fire timer.

Ny/utsatt eksamen

Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.

  • Deleksamen 1: Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved ny/utsatt eksamen kan deleksamen 1 gjennomføres individuelt.
  • Deleksamen 2: Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.

Permitted exam materials and equipment

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

Arbeidskrav

Studentene skal levere en individuell emneoppgave på 1500-2000 ord.Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd. Formålet med arbeidskravet er å gi studenten tilstrekkelig refleksjonsgrunnlag og veiledning i emnets faglige innhold

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om tilstedeværelse i undervisningen i emnet. Kravet om tilstedeværelse har sammenheng med emnets betydning for evnen til å delta i diskusjoner og refleksjoner om norsk tegnspråk på programmet. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse. Sykdom og dokumentert fravær fritar ikke for kravet om deltakelse. Ved helt spesielle omstendigheter kan det etter avtale med faglærer gis kompensatoriske oppgaver ved overskridelse av fraværet.

Grading scale

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret.

Avsluttende vurdering

Eksamen er en 3-dagers hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være på 2000 ord +/- 10 %, eventuelt som videofil på 12 minutter +/- 10 % (se -Eksamensspråk- nedenfor).

Eksamensspråk

Følgende språk kan benyttes: skriftlig norsk (bokmål eller nynorsk), svensk, dansk eller engelsk, eller norsk tegnspråk. Studenter som ønsker å levere på tegnspråk, må sende e-post om dette til infosenter-lui@oslomet.no innen gjeldende frister.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.

Examiners

Deleksamen 1: Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Deleksamen 2: Se retningslinjer for Nasjonal deleksamen i matematikk.

Admission requirements

Det gis gradert bokstavkarakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.