EPN-V2

M1GMT1100 Mathematics 1, Subject 1 Course description

Course name in Norwegian
Matematikk 1, emne 1
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2019/2020
Curriculum
FALL 2019
Schedule
Course history

Description of integrated courses

  • A brief re-acquaintance with vectors, matrices and complex numbers
  • Computational methods of quantum physics
  • Introduction to quantum phenomena
  • Introduction to classical information theory
  • Qubits and quantum gates
  • Entanglement and interference as key components of quantum computing
  • Fundamental quantum algorithms
  • Quantum annealing as a way of addressing optimization problems
  • Quantum cryptography
  • The challenge of de-coherence and openness in quantum systems

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne 1 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap i barnetrinnets matematikk
  • har dybdekunnskap om temaene tall, tallregning og sannsynlighet, som elevene arbeider med på barnetrinnet
  • har kunnskap om matematiske lærings- og utviklingsprosesser og hvordan legge til rette for at elever kan ta del i slike prosesser
  • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
  • har kunnskap om hvordan grunnleggende ferdigheter medvirker til utviklingen av matematisk kompetanse
  • har kunnskap om matematikkens historiske utvikling, spesielt utviklingen av tallbegrep og tallsystemer

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning i tallforståelse, tallregning og sannsynlighet for alle elever på trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet
  • kan kommunisere med elever, lytte til og vurdere elevers innspill i matematikk
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
  • har innsikt i matematikkfagets betydning for utvikling av kritisk demokratisk kompetanse

Content

I emne 1 arbeides det med sentrale didaktiske og faglige sider ved matematikkundervisning på trinn 1-7, med spesiell vekt på ulike aspekt ved tall og tallbehandling inkludert posisjonssystemets sentrale betydning. Utvikling av grunnleggende tallforståelse er sentralt. Kunnskap om additive og multiplikative strukturer knyttes til arbeid med varierte strategier på områda tall og regneoperasjoner. Sentralt i emnet er også arbeid med begrepsutvikling i kombinatorikk og sannsynlighet.

Teaching and learning methods

Emnet omfatter i hovedsak aktivt pasient-/brukerrettet arbeid gjennom to praksisperioder. Læringsutbyttene fra alle tidligere emner aktualiseres, integreres, prøves i praksis og danner grunnlag for utvikling av ny teoretisk og praktisk kompetanse. Studentene veiledes av autorisert fysioterapeut. Kunnskaper, ferdigheter og erfaringer fra tidligere emner integreres i klinisk fysioterapipraksis på en selvstendig og begrunnet måte. Emnet har et bredt fundament som belyses gjennom flere fysioterapifaglige perspektiver. I den kliniske virksomheten inngår fysioterapeutisk undersøkelse, behandling, habilitering og rehabilitering, samt helsefremmende og forebyggende arbeid.

Biopsykososial forståelsesmodell og ICF-rammeverket er viktige deler av det teoretiske fundamentet for praksis. Sentralt er relasjonen og arbeidsalliansen mellom pasient og terapeut. Mensendieck-tradisjonen vektlegger pasientens egenlæring og endringsprosess. Hensiktsmessige bevegelsesmønstre og atferd søkes automatisert og overført til dagliglivets aktiviteter. I møte med pasienter med langvarige smerter, integrerer studenten kunnskap om oppdatert smertefysiologi i en somatokognitiv behandlingstilnærming.

Course requirements

The teaching is organized in sessions where the subject material is presented, and in sessions where the students solve problems on their laptops and prototype quantum computers. The latter is done using online cloud platforms currently provided by enterprises such as, e.g., IBM and D-Wave. Between these sessions, the students are expected to work independently, using their computers, access to quantum computers, and course notes.

In the last stage of the cource, the students are required to complete and present an individual project that involves (i) simulation of a quantum system/process, (ii) simulation of a quantum communications protocol, or (iii) creation of a quantum code and its implementation on a quantum processor using an online cloud platform. The project should be concluded by submitting a report which provides a description of the project, its motivation and implementation, and an analysis the obtained results.

Assessment

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • integrere tidligere teorigrunnlag, og problematisere aktuell praksissituasjon i lys av teoretiske perspektiver
  • oppsøke, vurdere og aktivere relevant forskning i forhold til aktuell praksissituasjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • velge, begrunne og utføre en fysioterapeutisk undersøkelse, med utgangspunkt i ICF rammeverket
  • gjenkjenne indikasjoner på mulig alvorlig, underliggende patologi
  • kartlegge miljøfaktorer og personlige faktorer, og vurdere hvordan de virker inn på pasientens funksjon, arbeidsevne og helse
  • tolke og sammenfatte funn fra undersøkelsen, samt stille en funksjonsdiagnose basert på en helhetlig, biopsykososial vurdering
  • sette målsetninger for behandling, i samarbeid med pasient
  • planlegge, begrunne og utføre fysioterapeutisk behandling og rehabilitering, individuelt og i gruppe, samt evaluere og eventuelt endre tilnærming og tiltak
  • planlegge, begrunne og utføre relevante helsefremmende og forebyggende tiltak for pasient
  • fremme pasientens egenlæring og overføring av læring til dagliglivets aktiviteter
  • vise empati og fremme deltakelse, brukermedvirkning og likeverdig relasjon med pasient
  • kommunisere og samarbeide med pasient og andre, samt vurdere behov for tverrprofesjonelt samarbeid og samhandling
  • dokumentere relevant informasjon i journal, og gjøre rede for kliniske resonnering med begrunnelse i kunnskapsbasert praksis

Generell kompetanse

Studenten kan

  • overholde gjeldende lover, rammebetingelser og yrkesetiske retningslinjer for fysioterapeuter, blant annet taushetsplikt og personvern
  • følge regler og rutiner ved praksisstedet, deriblant å organisere eget arbeid og ivareta krav om journalføring, orden og hygiene
  • vise respekt for pasient og andre sine meninger og ønsker, samt kulturelle og sosiale forskjeller
  • reflektere over egen faglig utøvelse og identifisere eget læringsbehov, samt ta initiativ til og ansvar for å innhente ny kunnskap og nye ferdighetervise vilje og evne til å gi veiledning

Permitted exam materials and equipment

Hele emnet er organisert i form av to praksisperioder. Aktuelle praksissteder er institusjoner i helseforetak, kommunehelsetjeneste og studieretningens poliklinikk.

Gjennom studentklinikker får studenten erfaring med å behandle en pasient med veileder og faglærer tilstede, eller legge frem en journal/forskningslitteratur knyttet til egne pasientkasus i praksis. Studenten får reflektere over eget faglig arbeid og bidra til fellesdiskusjon med medstudenter og veileder i etterkant av behandling eller fremlegg.

Ved behov kan studenten innkalles til samtale mellom to praksisperioder med veiledere i foregående og neste praksisperiode. I enkelte tilfeller kan også studieleder og representant fra studieadministrasjon delta.

Grading scale

The student can bring their own project report. The student is also allowed to make use of her/his own computer for the presentation of the project.

Examiners

Praksis

Læringsutbyttene er formulert likt for de to praksisperiodene, men kravene til bestått periode er forskjellige, jf arbeidsheftet for praksis. Det forventes en tydelig progresjon mellom første og andre periode. Progresjonen gjenspeiler en større grad av selvstendighet og trygghet i den fysioterapifaglige utøvelsen, større handlingsrepertoar, økende grad av refleksjon, styrket evne til å tilpasse seg behandlingssituasjoner, samt bedre struktur og effektivitet.

Eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell klinisk eksamen over 1* eller 2 dager**

*Gjelder avdelinger hvor det kan knyttes stor usikkerhet til om pasienter er i stand til å være tilstede to sammenhengende dager.

**Gjelder avdelinger hvor det kan påregnes at pasienter kan være tilstede to sammenhengende dager.

«Arbeidsheftet for klinisk praksis» skal angi hvilket alternativ som gjelder for den enkelte avdeling. Studentene skal få beskjed om hvilket alternativ som gjelder i starten av studieåret.

Admission requirements

Gradert skala A-F.