EPN-V2

M1GMD2000 Mathematics 1, National Examination Course description

Course name in Norwegian
Matematikk 1, nasjonal deleksamen
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
5.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har dybdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet med spesiell vekt på begynneropplæringen
  • har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
  • har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning om algebraisk tenkning for alle elever på trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet
  • kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
  • kan analysere og vurdere elevers argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling

Content

Gradert skala A-F.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten

  • har bred kunnskap om teknikk og digitale verktøy i innholdsproduksjon til medier
  • har innsikt i relevante etiske problemstillinger innen informasjonsteknologi og innholdsproduksjon
  • har kjennskap til metoder og relevant teori for utvikling av designløsninger og gode brukeropplevelser
  • har kjennskap til teknologiske muligheter innen faget og betydningen av disse
  • har inngående kjennskap til profesjonsfaglige problemstillinger med utgangspunkt i fagdidaktisk teori

Ferdigheter Studenten

  • kan velge og bruke relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer i egne medieproduksjoner
  • kan reflektere kritisk over egen faglig utøvelse, samt oppdatere egen kompetanse innen informasjonsteknologi og innholdsproduksjon
  • kan produsere designløsninger med vekt på gode brukeropplevelser
  • kan planlegge og gjennomføre medieproduksjoner
  • kan dokumentere arbeidsflyt og -prosess i medieproduksjon

Generell kompetanse Studenten

  • kan planlegge for undervisning i faget
  • kan vise og formidle sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom praktisk arbeid
  • kan orientere seg og holde seg oppdatert innen fagets muligheter og den teknologiske utviklingen

Assessment

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide praktisk med faglige og metodiske problemstillinger gjennom obligatoriske arbeidskrav. De skal videre analysere, reflektere over, og vurdere eget og hverandres arbeid. Praksis er veiledet og vurdert og foregår over 15 dager i grunn- eller videregående skole. Praksis gjennomføres i grupper på fortrinnsvis tre til fire studenter.

Mappe

Mappevurdering brukes både i undervisning og til eksamen. Poenget med mappevurdering er at både student og lærer effektivt kan få et inntrykk av studentens faglige utvikling. Vurderingen blir da også en prosess, integrert i undervisningsforløpet.

Permitted exam materials and equipment

Alle arbeidskrav og obligatorisk tilstedeværelse må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan gå opp til eksamen.

  • Mappearbeid med fem forskjellige praktiske medieproduksjoner med prosessdokumentasjon, presentert og faglig drøftet i grupper eller plenum. Omfanget i lengde og antall vil variere avhengig av medieuttrykk.
  • Gjennomført undervisningspraksis, fortrinnsvis i grupper. Omfang: 15 dager
  • Muntlig praksisfremlegg
  • Minimum 80% deltakelse i obligatorisk undervisning.

Grading scale

Eksamen består av to deler, en mappevurdering og en muntlig presentasjon med fagsamtale. Begge deler av eksamen må være vurdert til E eller bedre for at eksamen skal være bestått.

1. Mappevurdering

Minimum fire utvalgte arbeidskrav levert i emnet. Arbeidskravene skal være videreutviklet/forbedret. Mappevurdering teller 60% av karakteren.Eksamensresultatet kan påklages.

2. Muntlig presentasjon med fagdidaktisk refleksjon

Individuell muntlig eksamen består både av en presentasjon og en faglig samtale. I presentasjonen skal kandidaten utforske en fagdidaktisk problemstilling. Den muntlige delen teller 40% av karakteren.Eksamensresultatet kan ikke påklages.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.

Examiners

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.