Programplaner og emneplaner - Student
M1GKP3100 Physical Education 2, Subject 2 Course description
- Course name in Norwegian
- Kroppsøving 2, emne 2
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Curriculum
-
FALL 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
SYBASPRA5A, SYBAPRA5A and B overlap 100%.
Required preliminary courses
Ingen.
Learning outcomes
This course covers two central areas of scientific research: the construction and justification of a research plan, and the subsequent analysis and interpretation of its implementation and of the resulting data.
The course will be offered once a year, provided 3 or more students sign up for the course. If less than 3 students sign up for a course, the course will be cancelled for that year.
Content
Master's degree in engineering science or related fields. Students are expected to have a basic understanding of the various phases of planning and implementing a research project and the academic writing process, including literature reviews, and analysing and reporting data
Teaching and learning methods
I tillegg til fagets arbeids- og undervisningsformer, som er beskrevet i den innledende fagplandelen, er arbeidet med FoU-oppgaven organisert som undervisning og kurs, veiledning/veiledningsseminar, muntlig framlegg og innlevering av skriftlig oppgave. Hver kandidat vil få oppnevnt en faglig veileder. Temaområde, problemstilling og opplegg for oppgaven skal godkjennes av veileder.
Undervisningen i emnet skal i tillegg til undervisning i faglige emner gi støtte for oppgavearbeidet. Sentrale temaer for denne undervisningen er:
- Utdanningsvitenskap for lærere - Sentrale forskningstradisjoner og metoder
- Seminar i pedagogikk som tar opp sentrale utfordringer i dagens grunnskole
- Forskningsetikk og grunnlagsspørsmål
- Skriving i forskning om skole og undervisning og i læreryrket
Oppgaveskrivingen er en problemløsningsprosess, der studenten gjennom en systematisk og etterprøvbare metoder skal belyse den valgte problemstillingen. En del av dette vil gjerne være å utarbeide en oppdatert kunnskapsoversikt. Studenten vil også ofte samle et erfaringsmateriale og bruke aktuell utdanningsvitenskapelig metode til å undersøke, systematisere og belyse materialet. Arbeidet med oppgaven skal gi erfaring med å søke og anvende litteratur og bygge på både oppgitt pensum og selvvalgt pensum. Omtaler, analyser og vurderinger i oppgaven skal være solid faglig utviklet og underbygget.
FoU-oppgaven er et individuelt arbeid. Framstillingen skal være i samsvar med regler og retningslinjer for vitenskapelig og faglig forfatterskap.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Mer informasjon om arbeidskrav finnes i den innledende delen av fagplanen.
Arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse knyttet til deleksamen 1
- Arbeidskrav 1: Det stilles krav om minimum 80 % deltakelse i all praktisk undervisning både i og ved campus og undervisning som organiseres som egne kurs. Dersom studenten ikke har tilfredsstilt dette arbeidskravet, mistes retten til å gå opp til skriftlig eksamen samme studieår. Studenten må ta igjen tapt undervisning neste studieår.
- Arbeidskrav 2: Gjennomført egentur friluftsliv, med plan og refleksjonsdokument (1600 ord +/- 10 %)
- Arbeidskrav 3: 80 prosent aktiv deltakelse på friluftslivskurs. Omfang er 5 dager. Dersom studenten ikke har tilfredsstilt dette arbeidskravet, mistes retten til å gå opp til skriftlig eksamen samme studieår. Studenten må ta igjen kurset neste studieår.
- Arbeidskrav 4: Gruppeoppgave knyttet til temaet aktivitetslære. Skriftlig og digital framstilling (1600 ord + digitalt produkt).
Arbeidskrav og faglige aktiviteter med krav om deltakelse knyttet til deleksamen 2
- Innlevering av et notat på 400 ord (+/- 10 %) om opplegg for oppgaven. Notatet skal ha med omtale av emne, spørsmål en vil undersøke, aktuell forskningslitteratur og annet fagstoff studenten forventer å sette seg inn som del av oppgavearbeidet, hva slags materiale studenten planlegger å samle inn og undersøke, forskningsmetode studenten skal bruke, og skisse til oppgavedesign.
- Notat før siste veiledning med utdrag av oppgavetekst på 1500 ord (+/- 10%).
- Deltakelse på undervisning om utdanningsvitenskap og metode, forskningsetikk og grunnlagsspørsmål.
- Deltakelse på undervisning i akademisk skriving og IKT.
- Deltakelse på to veiledninger i seminar eller individuelt. Veileder setter opp tidspunkter og krav til bidrag.
- Deltakelse på delingskonferanse med eget framlegg og respons på medstudenters framlegg.
- Deltakelse på FoU-camp.
Assessment
Eksamensform
Eksamen i Kroppsøving 2 består av to deleksamener:
Deleksamen 1:
Individuell praktisk-muntlig eksamen. Omfang: 30 minutter.
Eksamen inneholder en praktisk undervisningsdel og en muntlig del med oppgaver fra hele pensum.
Deleksamen 2:
Individuell FoU-oppgave med omfang på 7000 ord +/- 10% leveres elektronisk innen oppgitt frist. Oppgaven må oppfylle IKT-krav og bestemte krav til utforming. Slike kriterier publiseres på høgskolens læringsplattform i god tid før studenten begynner på sin oppgave. Egenerklæring vedrørende fusk og plagiering og egenerklæring knyttet til hvorfor oppgaven ikke utløser NSD-krav, skal ligge som vedlegg i FoU-oppgaven ved innlevering.
Ny/utsatt eksamen
Ved gyldig fravær eller ikke bestått resultat, må kun den aktuelle eksamensdelen tas opp igjen.
Deleksamen 1:
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.
Deleksamen 2:
Ved ikke bestått karakter vil det være anledning til å omarbeide oppgaven ved første ny/utsatt eksamen. Etter dette leveres ny oppgave. Dersom FoU-oppgaven får bestått karakter, kan studenten ikke levere forbedret oppgave, men må eventuelt skrive ny FoU-oppgave ved ny eksamen. Dette innebærer at man skifter temaområde, eventuelt materiale for undersøkelse, faglig grunnlag og problemstilling. Innlevering av forbedret versjon av samme oppgave som ved tidligere eksamen er ikke tillatt, og slik innlevering vil ikke bli vurdert.
Permitted exam materials and equipment
None.
Grading scale
All aids are permitted.
Examiners
Pass or fail.
Admission requirements
One internal examiner. External examiner is used periodically.