Programplaner og emneplaner - Student
M1GKP2100 Physical Education 1, Subject 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Kroppsøving 1, emne 1
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
Ingen.
Introduction
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om de ulike typer toksiner som kan forekomme i mat og drikke
- har kunnskap om viktige prinsipper og metoder innen faget toksikologi
- har kunnskaper om genmodifisert mat
- har bred kunnskap om matbåren sykdom og hvordan matvarer bør behandles på en hygienisk forsvarlig måte for å forebygge sykdom
- har bred kunnskap om HACCP (Hazard Analysis Critical Control Point) og kritiske kontrollpunkter i matvarekjeden, og drøfte betydning av disse for trygg mat
- har bred kunnskap om matvarenes egenskaper og de ulike gruppene som de vanligvis deles i
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kunnskap om mikroorganismers funksjon, forekomst og betydning ved håndtering av matvarer
- kan bruke matvarer fra ulike matvaregrupper for å sette sammen måltider og menyer
Required preliminary courses
Se fagplanen.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering samt forbindelse til andre skolefag
- har kunnskap om hva som kan fremme bevegelsesglede for elever på trinn 1-7
- har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
- har kunnskap om vurdering i kroppsøving på trinn 1-7
- har kunnskap om leik og bevegelsesaktiviteter i barns oppvekst
- har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven på trinn 1-7
- har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barnekultur
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
- kan legge til rette for læringsarbeid som kan fremme bevegelsesglede i leik, nærmiljøaktivitet og varierte bevegelsesaktiviteter
- kan vurdere elevenes kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
- kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper i varierte bevegelsesaktiviteter som leik, dans, nærmiljøfriluftsliv og idrettsaktivitet med tanke på begynneropplæring og undervisning i kroppsøving
- kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
- kan vurdere elevens måloppnåelse, begrunne vurderingene og legge til rette for elevens egenvurdering
- kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
- kan gi svømmeopplæring på trinn 1-7 og utføre livreddende førstehjelp samt livberging i vann
- kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
- kan legge til rette for dannelsesperspektivet og fair play i tilknytning til kroppsøving
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte på hvilken måte kroppsøving bidrar til elevens allmenndanning
- kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om kroppsøving
- kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv
Content
Kroppsøving i ulike bevegelsesmiljø, tilrettelegging for leik og begynneropplæring i idrett, svømming, dans og friluftsliv står sentralt. Kunnskap om barns utvikling og læring, erfaring med allsidige bevegelsesaktiviteter og varierte arbeidsmåter skal bidra til å fremme kroppslig utvikling, læring, mestring, kreativitet og bevegelsesglede for alle elevene. Gjennom semesteret vil studentene arbeide med oppgaver der de planlegger, gjennomfører og reflekterer over undervisning og undervisningsrelaterte emner, deler av dette inngår i mappeeksamen. Studiet omfatter følgende tre fagområder:
- Kropp og læring
- Fra grunnleggende bevegelser til idrett og dans
- Barn i naturen
Kropp og læring
Kroppsøving er et fysisk aktivt og erfaringsbasert fag. Faget har spesielt ansvar for barns fysiske aktivitet og læring av motoriske ferdigheter, og studentene skal ha kunnskap om elevens fysiske og motoriske utvikling og om motorisk læring. Skolen og kroppsøvingsfaget skal kunne skape allsidige, stimulerende og meningsfulle læringsmiljøer for alle, og påvirke positivt den enkelte elevs selvbilde, helse, trivsel og motivasjon for fysisk aktivitet.
Studentene skal utvikle fagdidaktisk kroppsøvingskompetanse. De skal utvikle evnen til å analysere læreplanenes intensjoner som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i kroppsøving. Studentene skal lære å vurdere elevenes utvikling og læring i faget, og utvikle evne til å planlegge og gjennomføre undervisning ut ifra elevenes forutsetninger. De skal øve seg i å reflektere over verdier og holdninger knyttet til kroppsøving og fysisk aktivitet. I et samfunn med raske endringer, er det viktig at studentene utvikler evne til å takle disse endringene og kan initiere en nyutvikling av kroppsøvingsfaget.
Deltema
- Kroppsøvingsfagets egenart og plass i skolen
- Kroppsøving som danningsfag
- Læringsmiljø
- Planarbeid i kroppsøvingsfaget
- Kroppsøvingsfagets mål, innhold, metoder og vurderingsformer
- Tilpasset opplæring
- Flerkulturelt perspektiv i kroppsøvingsfaget
- Barns fysiske og motoriske utvikling og læring
- Tilrettelegging av aktiviteter som stimulerer barns motoriske evner og fysiske egenskaper
- Observasjon og vurdering av grunnleggende bevegelser og ferdigheter hos barn
- Idrett, friluftsliv, leik og dans som sosiale og kulturelle fenomen
- Kroppen som symbol i dagens samfunn
- Utvikling av de grunnleggende ferdighetene; uttrykke seg muntlig og skriftlig, lese, regne, bruke digitale verktøy i begynneropplæringen, og hvordan det ut fra fagets egenart er naturlig å inkludere disse
Fra grunnleggende bevegelser til idrett og dans
Mye leik og øving på grunnleggende bevegelser er viktig for at barn skal utvikle god motorikk. Studentene får innsikt i og erfaring med motorikk, leik, dans og begynneropplæring i idrett for å kunne undervise elever i barneskolen i dette.
Leik
- Grunnleggende motorikk
- Planlegging og tilrettelegging av ulike typer leik i ulike miljøer
- Leik i dagens barnekultur
Dans
- Sangleik
- Dans fra ulike kulturer
- Dans med utgangspunkt i dagens barnekultur
- Eksperimentere med kropp og rytmer, skape egne danser
Idrett
- Ball
- Løp, hopp og kast
- Turn
- Andre tidsaktuelle bevegelsesaktiviteter
Barn i naturen
Studentene får erfaring og ferdigheter som gjør at de kan ta med barn på læringsaktiviteter i naturen på en trygg måte.
- Friluftsliv i ulike miljøer og til ulike årstider
- Overnatting ute og ferdsel i natur
- Leik i natur
- Svømming inkludert livberging
- Orientering
- Ski
- Skøyter
- Sikkerhet og førstehjelp
Teaching and learning methods
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell muntlig høring, 10 minutter, trekning av oppgaver
Course requirements
Ingen hjelpemidler.
Assessment
Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Permitted exam materials and equipment
Deleksamen 1: Ingen hjelpemidler tillatt.
Deleksamen 2: Alle hjelpemidler tillatt.
Grading scale
Emne 1 består av følgende temaer med undertemaer:
Tema 1: Lærerrollen
- sentrale læreroppgaver
- læreridentitet
- observasjon i klasserommet
Tema 2: Didaktikk
- skolens samfunnsmandat
- læreplanen
- planlegging og gjennomføring av undervisning
Tema 3: Læring
- læringsteorier
- språk og læring
- grunnleggende ferdigheter
Tema 4: Det mangfoldige klasserommet
- sentrale religioner og livssyn i Norge
- norsk livssynshistorie
- elevens rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Examiners
Deleksamen 1 vurderes av to interne sensorer.
Deleksamen 2 vurderes av intern og ekstern sensor.
En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.
Admission requirements
Se fagplanen.