EPN-V2

M1GKP2100 Physical Education 1, Subject 1 Course description

Course name in Norwegian
Kroppsøving 1, emne 1
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Description of integrated courses

Ingen.

Introduction

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om de ulike typer toksiner som kan forekomme i mat og drikke
  • har kunnskap om viktige prinsipper og metoder innen faget toksikologi
  • har kunnskaper om genmodifisert mat
  • har bred kunnskap om matbåren sykdom og hvordan matvarer bør behandles på en hygienisk forsvarlig måte for å forebygge sykdom
  • har bred kunnskap om HACCP (Hazard Analysis Critical Control Point) og kritiske kontrollpunkter i matvarekjeden, og drøfte betydning av disse for trygg mat
  • har bred kunnskap om matvarenes egenskaper og de ulike gruppene som de vanligvis deles i

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om mikroorganismers funksjon, forekomst og betydning ved håndtering av matvarer
  • kan bruke matvarer fra ulike matvaregrupper for å sette sammen måltider og menyer

Required preliminary courses

Se fagplanen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kroppsøvingsfagets formål, egenart og legitimering samt forbindelse til andre skolefag
  • har kunnskap om hva som kan fremme bevegelsesglede for elever på trinn 1-7
  • har kunnskap om undervisningsplanlegging, -gjennomføring og -evaluering i kroppsøving
  • har kunnskap om vurdering i kroppsøving på trinn 1-7
  • har kunnskap om leik og bevegelsesaktiviteter i barns oppvekst
  • har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og utvikling hos eleven på trinn 1-7
  • har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barnekultur

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
  • kan legge til rette for læringsarbeid som kan fremme bevegelsesglede i leik, nærmiljøaktivitet og varierte bevegelsesaktiviteter
  • kan vurdere elevenes kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
  • kan utvikle og bruke egne ferdigheter og kunnskaper i varierte bevegelsesaktiviteter som leik, dans, nærmiljøfriluftsliv og idrettsaktivitet med tanke på begynneropplæring og undervisning i kroppsøving
  • kan utforske egne kroppslige uttrykk og lede og gjennomføre skapende prosesser hvor bevegelseserfaring og refleksjon er sentralt
  • kan vurdere elevens måloppnåelse, begrunne vurderingene og legge til rette for elevens egenvurdering
  • kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø
  • kan gi svømmeopplæring på trinn 1-7 og utføre livreddende førstehjelp samt livberging i vann
  • kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
  • kan legge til rette for dannelsesperspektivet og fair play i tilknytning til kroppsøving

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte på hvilken måte kroppsøving bidrar til elevens allmenndanning
  • kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om kroppsøving
  • kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv

Content

Kroppsøving i ulike bevegelsesmiljø, tilrettelegging for leik og begynneropplæring i idrett, svømming, dans og friluftsliv står sentralt. Kunnskap om barns utvikling og læring, erfaring med allsidige bevegelsesaktiviteter og varierte arbeidsmåter skal bidra til å fremme kroppslig utvikling, læring, mestring, kreativitet og bevegelsesglede for alle elevene. Gjennom semesteret vil studentene arbeide med oppgaver der de planlegger, gjennomfører og reflekterer over undervisning og undervisningsrelaterte emner, deler av dette inngår i mappeeksamen. Studiet omfatter følgende tre fagområder:

  1. Kropp og læring
  2. Fra grunnleggende bevegelser til idrett og dans
  3. Barn i naturen

Kropp og læring

Kroppsøving er et fysisk aktivt og erfaringsbasert fag. Faget har spesielt ansvar for barns fysiske aktivitet og læring av motoriske ferdigheter, og studentene skal ha kunnskap om elevens fysiske og motoriske utvikling og om motorisk læring. Skolen og kroppsøvingsfaget skal kunne skape allsidige, stimulerende og meningsfulle læringsmiljøer for alle, og påvirke positivt den enkelte elevs selvbilde, helse, trivsel og motivasjon for fysisk aktivitet.

Studentene skal utvikle fagdidaktisk kroppsøvingskompetanse. De skal utvikle evnen til å analysere læreplanenes intensjoner som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i kroppsøving. Studentene skal lære å vurdere elevenes utvikling og læring i faget, og utvikle evne til å planlegge og gjennomføre undervisning ut ifra elevenes forutsetninger. De skal øve seg i å reflektere over verdier og holdninger knyttet til kroppsøving og fysisk aktivitet. I et samfunn med raske endringer, er det viktig at studentene utvikler evne til å takle disse endringene og kan initiere en nyutvikling av kroppsøvingsfaget.

Deltema

  • Kroppsøvingsfagets egenart og plass i skolen
  • Kroppsøving som danningsfag
  • Læringsmiljø
  • Planarbeid i kroppsøvingsfaget
  • Kroppsøvingsfagets mål, innhold, metoder og vurderingsformer
  • Tilpasset opplæring
  • Flerkulturelt perspektiv i kroppsøvingsfaget
  • Barns fysiske og motoriske utvikling og læring
  • Tilrettelegging av aktiviteter som stimulerer barns motoriske evner og fysiske egenskaper
  • Observasjon og vurdering av grunnleggende bevegelser og ferdigheter hos barn
  • Idrett, friluftsliv, leik og dans som sosiale og kulturelle fenomen
  • Kroppen som symbol i dagens samfunn
  • Utvikling av de grunnleggende ferdighetene; uttrykke seg muntlig og skriftlig, lese, regne, bruke digitale verktøy i begynneropplæringen, og hvordan det ut fra fagets egenart er naturlig å inkludere disse

Fra grunnleggende bevegelser til idrett og dans

Mye leik og øving på grunnleggende bevegelser er viktig for at barn skal utvikle god motorikk. Studentene får innsikt i og erfaring med motorikk, leik, dans og begynneropplæring i idrett for å kunne undervise elever i barneskolen i dette.

Leik

  • Grunnleggende motorikk
  • Planlegging og tilrettelegging av ulike typer leik i ulike miljøer
  • Leik i dagens barnekultur

Dans

  • Sangleik
  • Dans fra ulike kulturer
  • Dans med utgangspunkt i dagens barnekultur
  • Eksperimentere med kropp og rytmer, skape egne danser

Idrett

  • Ball
  • Løp, hopp og kast
  • Turn
  • Andre tidsaktuelle bevegelsesaktiviteter

Barn i naturen

Studentene får erfaring og ferdigheter som gjør at de kan ta med barn på læringsaktiviteter i naturen på en trygg måte.

  • Friluftsliv i ulike miljøer og til ulike årstider
  • Overnatting ute og ferdsel i natur
  • Leik i natur
  • Svømming inkludert livberging
  • Orientering
  • Ski
  • Skøyter
  • Sikkerhet og førstehjelp

Teaching and learning methods

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell muntlig høring, 10 minutter, trekning av oppgaver

Course requirements

Ingen hjelpemidler.

Assessment

Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

Permitted exam materials and equipment

Deleksamen 1: Ingen hjelpemidler tillatt.

Deleksamen 2: Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Emne 1 består av følgende temaer med undertemaer:

Tema 1: Lærerrollen

  • sentrale læreroppgaver
  • læreridentitet
  • observasjon i klasserommet

Tema 2: Didaktikk

  • skolens samfunnsmandat
  • læreplanen
  • planlegging og gjennomføring av undervisning

Tema 3: Læring

  • læringsteorier
  • språk og læring
  • grunnleggende ferdigheter

Tema 4: Det mangfoldige klasserommet

  • sentrale religioner og livssyn i Norge
  • norsk livssynshistorie
  • elevens rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv

Examiners

Deleksamen 1 vurderes av to interne sensorer.

Deleksamen 2 vurderes av intern og ekstern sensor.

En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Admission requirements

Se fagplanen.